במשרד הבריאות חוששים: חזרה מהירה מידי תביא להתפרצות נוספת

גורמים במשרד הביעו תחושה לפיה צעדי ההקלה על המשק שצפויים להיכנס לתוקף בשבת בחצות, מהירים מידי ואינם מדודים. במקביל מסתמן כי פתיחת הקניונים לא תידחה עוד זמן רב

זמן צפייה: 05:20

נגיף הקורונה בישראל: על רקע צעדי ההקלה הצפויים להיכנס מחר (שבת) בחצות, גורמים במשרד הבריאות הביעו הערב חשש מפני חזרה "מהירה מידי", כהגדרתם. הגורמים מסרו לחדשות 13 כי התחושה היא שצעדי ההקלות אינם מדודים כי אם מהירים מידי, והתוצאה של המהלך הזה עלולה להיות התפרצות נוספת - שתיאלץ את מקבלי ההחלטות להשיב את צעדי ההסגר.

עם זאת במקביל מעריכים במשרד הבריאות שפתיחת הקניונים לא תיקח עוד הרבה זמן. לדברי גורמים במשרד המהלך הזה תלוי בשני דברים: תוצאות ההקלות שיצאו לפועל ביום שבת וייבחנו ביום שני הבא; וכן יישומון או דרך כלשהי שתאפשר למפות כל קונה שנכנס לקניון, על מנת לבודד בזמן קונים שבדיעבד יתברר שהיו נשאים של הנגיף, וכן את מי ששהה בקרבתם.

מוקדם יותר היום, בתום דיון שהחל כבר בשעות הבוקר, הממשלה אישרה הקלות בתקנות לשעת החירום, והתירה פתיחת עסקים נוספים מלבד אלה שכבר קיבלו אישור לכך בדיון הקודם שנערך, כדוגמת סניפי "איקאה". התקנות יכנסו לתוקפן כאמור בחצות הלילה שבין שבת ליום ראשון.

על פי ההקלות, יותר איסוף עצמי של אוכל ממסעדות. על בעל העסק לדאוג למחיצה בין המוכר ללקוח, לשמור על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, להקפיד על חיטוי משטחים פנימיים ולחייב את העובדים לעטות כפפות ולחבוש מסכות. לאף לקוח לא יותר לשבת בבית העסק. במקום של עד 100 מ"ר יותר יחס של שני לקוחות בלבד על כל קופה רושמת, ואילו במקום המשתרע על פני 100 מ"ר יותר יחס של עד ארבעה לקוחות בלבד על כל קופה רושמת. חנויות הרחוב יקבלו אישור להיפתח - אך לפי שעה, חנויות בקניונים עדיין לא. על בעל החנות מוטלת חובה למנוע התקהלות בכניסה.
קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
לקראת התפרצות נוספת?. שוק מחנה יהודה בימי הקורונה

מנגד, אסור להפעיל שום עסק לטיפול לא רפואי בגוף האדם, למשל חנויות קוסמטיקה, או מקומות שבהם עושים דיקור או מסאז׳ - למעט מספרות. הספרים יהיו חייבים לדאוג לחטא באופן שוטף את הציוד, מכונות התספורת והכיסא בין לקוח ללקוח, ועליהם יהיה לעטות כפפות ולחבוש מסכה. מותרת שהייה של שני לקוחות על כל ספר בו זמנית בלבד.

פקחי עיריות ופקחי רשות הטבע והגנים יצטרפו לשוטרים ולפקחי הרשויות המקומיות באכיפת התקנות. הממשלה אישרה גם להכפיל את חלק מהקנסות על הפרת ההנחיות, ל-1,000 שקלים במקום 500, ול-2,000 במקום 1,000 שקלים.

הממשלה אישרה גם את חובת חבישת המסכות במרחב הציבורי מגיל 6. אדם שייתפס ללא מסכה עלול לקבל קנס מיידי על סך 200 שקלים.

במהלך הישיבה התפתח פעם נוספת ויכוח בנושא הפגנות במרחב הציבורי. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי הוא מתנגד להגביל גודל של הפגנות בתקנות חירום. "אם אתם רוצים - תעבירו חקיקה בנושא בכנסת", אמר מנדלבליט.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן היה הראשון בישיבה שהעלה את הצורך להגביל גודל של הפגנות מחשש להדבקה. "המצב כרגע בלתי אפשרי והוא יילך ויחריף. אין כרגע שום מגבלה בנושא ההפגנות וגודלן, ולמשטרה אין שום דרך לאכוף בהפגנות של אלפים את הנחיות משרד הבריאות", אמר ארדן. שר המשפטים אמיר אוחנה, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שר האנרגיה יובל שטייניץ, שרת השיכון יפעת שאשא-ביטון ושרים נוספים תמכו בהצעתו של ארדן.

גורם שהשתתף בישיבה סיפר כי המשטרה ביקשה לדון בנושא וביקשה במפורש שבתקופה הנוכחית בלבד - על רקע משבר הקורונה, יהיו מגבלות על הפגנות, ויידרש תיאום ואישור מראש כולל הגבלת גודל. אולם, היועמ"ש ואנשי משרד המשפטים התנגדו נחרצות.