המבקר: ליקויים בהליכי רכש במשטרה - בין היתר מול החברה של גנץ

המסמך מבקר בחריפות את התנהלות המשטרה בעסקות מול ספקים, ובין היתר עלה חשד לפלילים ב-18 מקרים. בנוסף עולה ביקורת על ההתנהלות מול החברה שבראשה עמד יו"ר כחול לבן

דוח הביקורת שפרסם היום (רביעי) מבקר המדינה יוסף שפירא מפרט את כלל הליקויים שנמצאו בהליכי הרכש שביצעה המשטרה בשנים האחרונות, שעלותו עומדת על כ-2.9 מיליארד שקלים בשנה. במהלך הביקורת, הועבר ליועץ המשפטי לממשלה מידע על חשש לביצוע מעשה פלילי במסגרת ביצוע הליכי הרכש. היועמ"ש בתגובה הורה להעביר את המידע לחקירת המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. כמו כן הועברה ביקורת על התנהלות הארגון מול החברה שבראשה עמד בעבר יו"ר כחול לבן, בני גנץ.

על פי הדוח, מכלול הכשלים שנמצאו מצביע על כך שחלק מהליכי הרכש של המשטרה בשנים האחרונות בוצעו שלא בהתאם לחוק חובת המכרזים ולעקרונות המשפט המנהלי. מבקר המדינה הדגיש כי תיקון הליקויים מחייב את המשטרה ואת המשרד לביטחון הפנים לקיים תהליכי שינוי מקצועיים, לשפר את הבקרה ולחזק את הממשק המקצועי בין המשטרה והמשרד לביטחון הפנים.

אחד הליקויים המרכזיים שעליהם מצביע הדוח נוגע למימוש הליכי הרכש, ובא לידי ביטוי בין היתר בהימנעות מהחובה לערוך מכרזים. במסגרת בדיקת המבקר עלה כאמור חשד לביצוע עבירות פליליות ב-18 מקרים של התקשרויות עם ספקים חיצוניים, בתחום הייעוץ וההפקה. לפי החשד, המשטרה פיצלה בחלק מהמקרים סכומי תשלום שעלו על 50 אלף שקלים, כדי לא לבצע הליך של מכרז. בכך, גופים חיצוניים זכו בפועל לתשלום גבוה בהרבה בכמה פעימות, במסלול עוקף מכרז.

כמו כן, מבקר המדינה מצא פגמים בהתנהלות המשטרה בעת שהחליטה לצאת לפיילוט בעלות של ארבעה מיליון שקלים ללא מכרז - ולרכוש שירותים טכנולוגיים מחברת "הממד החמישי" שבראשה עמד בני גנץ. מדוח המבקר עולה, כי המידע שהוצג למקבלי ההחלטות בנוגע למשך הזמן שבו החברה פעילה ולמאגר לקוחותיה, היה שגוי, ועל בסיס המידע השגוי התבצעה ההתקשרות. המבקר הוסיף כי בכירים ב"ממד החמישי" השתתפו בדיון של המשטרה בנוגע להתקשרות עם החברה לבדיקת התאמת המערכת שהיא מציעה לצורכי המשטרה - דבר שהעניק לה יתרון על פני חברות אחרות.

הדוח מצביע גם על הכנת מסמכי דרישה מבצעית שלא על פי הנוהל, התקשרות עם ספקים בניגוד להוראות, שימוש חוזר בהצעות מחיר וקבלת כמה הצעות מספק אחד, במקום לערוך השוואה בין ספקים שונים. עוד נמצאו מפרטים שלוקים בחסר, סקרי שוק לקויים וטיפול ברכש על ידי גורמים שחסרים את הידע המקצועי הנדרש.

בהמשך לכך, מהדוח עולה כי המשטרה עשתה שימוש בפטור ממכרז מטעמים מבצעיים, גם ברכש שאינו עומד בתנאים לפטור זה. בשנים 2016 ו-2017 ביצעה מחלקת הרבנות במשטרה 17 הזמנות רכש של מזוזות. התקשרויות אלו בוצעו תוך בחירת הספק מבעוד מועד, משמע ללא מכרז, והסתכמו בכ-340 אלף שקלים. נוסף לכך, 76 מתוך 118 הזמנות שנעשו בתחום תרבות והווי שאושרו מינואר 2016 ועד מאי 2018, בוצעו שלא בהתאם להוראות הדין.

כשל נוסף שעליו הצביע מבקר המדינה הוא תקציב הרכש. על פי החלטת השר ארדן, המשרד לביטחון הפנים הסיט מאות מיליוני שקלים מפרויקטים שאושרו והיו בתהליכי ביצוע במהלך 2018, לטובת פרוקיטים חדשים שהמשרד ביקש לקדם. זאת, מבלי שהתקיימה כל התייעצות עם המשטרה, וללא בחינת יכולתה לעמוד ביעדים. נוסף לכך, לא נבחנו הנזקים המבצעיים והכספיים שנגרמו כתוצאה ממהלך זה.

ליקוי מרכזי נוסף שעליו הצביע הדוח נוגע לטיפול בחשש לניגודי עניינים בפעילות הרכש. בשלושה מאגפי המשטרה לא נמסר שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים בעת מינוי לתפקידים חדשים. יתר על כן, הועברה ביקורת על מי שהיה ראש חטיבת אוכלוסיה תקשורת וקהילה, תנ"צ יובל גת, לפיה לא דיווח על קשריו העסקיים מהעבר עם יועץ התקשורת החיצוני ליאור חורב, והחברה שבראשה עומד, בזמן שהמליץ להאריך את ההתקשרות עמה. כמו כן, לא נערך הסדר ניגוד עניינים בין בני זוג נשואים שהחזיקו בתפקידים בכירים ועסקו יחד בנושאי רכש.

תגובת המשטרה

"מדי שנה משטרת ישראל מנהלת 13,000 הזמנות רכש לערך בהיקף של 2.5 מיליארד שקלים, כלל הליכי הרכש מבוצעים כחוק בהתאם לאמות מידה מקצועיות וצרכי הארגון, ובאופן שנועד להבטיח כי המוצרים והשירותים יעמדו בסטנדרטים הנדרשים ויתאימו לפעילות המבצעית של המשטרה. משטרת ישראל מקיימת תהליכי פיקוח ובקרה באופן תדיר, במסגרתם כבר נבחנו ואומצו ע"י המשטרה חלק ניכר מההערות שעלו בדוח המבקר, עוד בטרם פרסומו. דוח הביקורת מעלה סוגיות חשובות ומרכזיות שרובן ככולן מצויות על סדר יומה של המשטרה וזוכות לקשב ארגוני רב מזה תקופה ארוכה. נציין כי משטרת ישראל למדה את דוח מבקר המדינה ותפעל ליישום יתר הנושאים העולים בו".

בנוגע להתקשרות בנושא בינה מלאכותית (חברה א' המוזכרת בדוח) נמסר מהמשטרה כי "ההחלטה לאמץ טכנולוגיות של בינה מלאכותית התגבשה במשטרה בהסתכלות לטווח הארוך, נוכח המציאות הטכנולוגית המתהווה ועל מנת לתת כלים למשטרה להתמודד עם אתגרים אלה ולמלא את תפקידיה כגוף אכיפה וחקירה. ההחלטה לצאת לפיילוט נועדה לבחון הצדקת הקמת פלטפורמת בינה מלאכותית במשטרת ישראל ובכל מקרה לא ניתנה כל התחייבות ולא בוצעה כל התקשרות מעבר לפיילוט זה. הפיילוט נדרש כדי לדייק את הדרישה המבצעית שתאפשר קיומו של הליך תחרותי".

בהמשך לנושא זה נמסר כי "ההחלטה על פטור ממכרז לצורך ביצוע הפיילוט, התקבלה על ידי ועדת המכרזים ואושרה בוועדת הפטור המשרדית של משטרת ישראל. הפיילוט בוצע במתקן משטרתי שהוקמה בו תשתית יעודית לטובת הפיילוט. כלל נציגי החברה שעסקו בפיילוט עברו בדיקות בטחון מידע נדרשות, החברה הקימה את הפלטפורמה על שרתי המשטרה בלבד וכל המידע שעלה נמחק מיד עם סיום הפיילוט. אנו בטוחים כי תוצריו של הפיילוט שממומשים בימים אלו בתוך המשטרה, ישדרגו בעתיד באופן משמעותי את היכולת הטכנולוגית של המשטרה לממש את ייעודה, ויהוו כלי נוסף במאבק בפשיעה על כלל גווניה".

בנוגע להתקשרות שהסתיימה עם חברת גולדפינגר תקשורת נמסר מהמשטרה כי "חברת גולדפינגר תקשורת נבחרה בהליך מכרזי תקין למתן שירותי אסטרטגיה תקשורתית למשטרת ישראל. מבחינה כרונולוגית עובדתית, במועד ההתקשרות הראשונה של המשטרה עם החברה (פברואר 2016), רח״ט את"ק לשעבר טרם גויס לשורות המשטרה, ולכן החשש לניגוד העניינים הלכאורי שבינו ליועץ העובד בחברה, לא יכול היה להתעורר במועד ההתקשרות עם חברת הייעוץ. החברה חתמה על תצהיר והתחייבות למניעת ניגוד עניינים וכן התחייבה כי ככל שיעלה חשש לניגוד עניינים במהלך התקשרותה עם המשטרה, תעלה זאת בפני הגורמים הנדרשים.

בהמשך לנושא זה נמסר כי "במסגרת הליך גיוסו של רח״ט את"ק לשעבר, הוא מילא שאלון לבחינת ניגוד עניינים, אשר בצירוף קורות החיים שלו, נבחנו על ידי מחלקת משמעת והייעוץ המשפטי במשטרה. הארכת חוזה ההתקשרות עם החברה נעשה על פי כל הנהלים ובאישור משרד האוצר אשר בחן את כלל ההיבטים הכרוכים באישור זה. הנושא נבחן גם במועד הארכת ההתקשרות ולא נמצא חשש לניגוד עניינים כלשהו שעולה מהתקשרות עם חברת הייעוץ.  בחינה זאת נעשתה גם בהתבסס על הצהרות והתחייבויות לניגוד עניינים עדכניות עליהם חתמו הגורמים הנוגעים בדבר שכיום אינם משרתים בארגון ולא מספקים שירותים עבורו".

תגובת מפלגת "כחול לבן"

"מדובר בדוח העוסק בהתנהלות המשטרה בכל הקשור למכרזים ופטור ממכרזים. בפעילותו של גנץ כיו"ר המימד החמישי לא נפל דופי. לצערנו דווקא בפרשה הביטחונית החמורה שמרחפת מעל ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנוע מבקר המדינה מלחקור, בשל חקירת המשטרה בפרשה המתנהלת. אנו מקווים שבסופו של דבר ידע הציבור מדוע נתניהו שיקר ואז הודה שאישר מכירת צוללות מתקדמות למצרים מתחת לאפה של מערכת הביטחון? ואיך זה הגיוני שראש ממשלה מרוויח 16 מיליון ש״ח בעסקת 'צוללות תמורת עמלות'".

מהליכוד נמסר בתגובה כי המפלגה הגישה דרישה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח מיידית בחקירה פלילית נגד גנץ. "התלונה הוגשה לאור הממצאים החמורים העולים מדו״ח מבקר המדינה ומעלים חשד שגנץ התקשר באופן לא חוקי עם המפכ״ל לשעבר רוני אלשיך בניסיון לקחת במרמה 50 מיליון שקלים מכספי הציבור לחברת 'המימד החמישי' בראשותו. לפי דו״ח המבקר - החברה של גנץ שיקרה לוועדת המכרזים, גנץ ואלשיך פעלו בחוסר שקיפות, החברה של גנץ גרמה למשטרה הפסד של 4 מיליון שקלים, הפסד שהיה צומח ל-50 מיליון שקלים לולא גנץ פשט את הרגל עוד קודם לכן.  התקשורת וגורמי האכיפה קבעו כללי משחק שהציבור חייב לדעת הכל על מועמד לראשות ממשלה לפני הבחירות. בוגי יעלון אף אמר ש'ישראל צריכה ראש ממשלה שאין מה לחקור עליו'. אסור שיהיה דין אחד לנתניהו ודין אחר לבני גנץ. יש להורות על חקירה מיידית של בני גנץ".