בשל התפשטות המוטציות: נתניהו דורש לסגור את נתב"ג

במהלך דיון הערב במל"ל, שבו יוצגו נתוני התחלואה והמוטציות בישראל צפוי רה"מ להורות על סגירת השדה לחלוטין. במשרד הבריאות דורשים: פתיחה - רק לאחר הגעה לחמישה מיליון מחוסנים

זמן צפייה: 20:38

האם נתב"ג ייסגר לחלוטין? ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (שבת) דיון בהשתתפות נציגים ממשרדי הבריאות התחבורה והמועצה לביטחון לאומי, בדרישה לסגור לאלתר את נמל התעופה בן גוריון. אמנם לאור ההגבלות בישראל הפעילות מצומצמת בנתב"ג, אולם נוחתים בו בכל יום כ-1,500 נוסעים, וכעת גם הפעילות הזאת עשויה להיפסק.

הכוונה היא לא לאפשר לזרים כניסה לישראל בכלל, ולגבי האזרחים הישראלים לבטל את הטיסות הסדירות ולהביא אותם באמצעות טיסות חילוץ מיוחדות. לגבי מי שכבר קנה כרטיס טיסה לא הוחלט האם לאפשר להם לטוס או לאלץ אותם להישאר כאן בישראל. לגבי טיסות פנים ישראליות, כגון הטיסות בקו ת"א-אילת עדיין לא הוחלט,  בשלב אמנם זה ה"איים הירוקים", אילת כמו גם ים המלח סגורים לתיירים, אולם לתושבי העיר הדרומית עדיין ישנן טיסות מועטות.

החשש הגדול הוא מפני יבוא מוטציות ובראשן המוטציה הבריטית, וכן נוספות כמו זאת הברזילאית והדרום אפריקנית. זאת בצל ההודעה אמש של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון על כך שמחקרים מראים כי המוטציה הבריטית עשויה להיות קטלנית יותר מהזן הרגיל ולא רק מדבקת יותר, בניגוד למה שסברו עד כה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין
''חייבים לסגור את נתב''ג לפרק זמן מסויים''. י אדלשטיין | צילום: חדשות 13

במקביל לנתניהו גם במשרד הבריאות דורשים לסגור את נמל התעופה לטיסות. במשרד מבקשים להפיק לקחים מהכשלים שגרמו להבאת המוטציה הבריטית לישראל, כאשר על פי ההערכות כיום כ-40% מהנדבקים החדשים בישראל נושאים את המוטציה.

עם זאת במשרד מבינים שסגירת נתב"ג הרמטית אינה פשוטה, בעיקר לאור העובדה שבעוד קצת יותר משבוע צפוי הסגר להסתיים, והמשק יפתח בהדרגה - מה שביא לא מעט לחץ גם מצד הציבור וגם מצד פוליטיקאים לאפשר טיסות לישראל. לאור זאת במשרד מבקשים לחכות להגעה לחמישה מיליון מתחסנים ישראלים לפני פתיחת השמים, מתוך הנחה שזה שיעור המתחסנים שיביא להפחתת הסכנה בשיעור ההידבקות המוטציות.

[brightcove_iframe video_id='programs-shabbat-edition-articles-part-2301212032' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם שר הבריאות יולי אדלשטיין' poster='' kid='1_zkjt5ar8' kid='1_zkjt5ar8' duration='443'']

ההערכה היא שייקח לפחות עוד שבועות ארוכים להגיע למספר מתחסנים כזה למרות הקצב הגבוה, ויהיה קושי לשמור על השמים סגורים. לאור זאת במשרד יבקשו להשיב לדיון את השימוש את אמצעי המעקב הטכנולוגיים שמנטרים את השבים מחו"ל. בעבר השימוש באמצעים הללו נפסל אולם במשרד הבריאות מקשים לשוב ולדון בזה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין התראיין הערב ל"מהדורת השבת" והתייחס לרצון לסגור את נתב"ג בעקבות ריבוי התחלואה של הנכנסים בישראל, ולביקורת הקשה על הכשלים שהביאו לרמת התחלואה.  "ישראל היא אחת המדינות שטיפלה בקורונה בצורה יעילה", אמר והוסיף, "אנשים לא שומרים על הבידוד, זאת לא אשמת משרד הבריאות. זיהינו את הבעיה וביקשנו אמצעי מעקב אלקטרוניים, ולא קיבלנו. קיימתי דיון ארוך עם כל צמרת משרד הבריאות ביום שישי, והבנו שאין 'חצי אמצעים'", הוסיף, "צריך לפרק זמן מסויים לסגור את נתב"ג".