"יצאתי משם בנס": מסע הבריחה של הנער מכת "לב טהור"

יואל לוי נולד בקהילה חרדית קיצונית ביערות גואטמלה, שם סבל ממסכת אלימות והתעללות מתמשכת. ברגע של תושייה ואומץ לב הוא הצליח להיחלץ מהכת – ופתח בחיים חדשים בישראל. "ירדה לי אבן מהלב"

זמן צפייה: 10:28

כמעט שנתיים עברו מאז נמלט יואל לוי מכת "לב טהור" שביערות גואטמלה, כשהוא בן 16 בלבד. במשך 16 שנים הוא יואל במציאות עקומה, מעוותת, רצופה אלימות ושקרים, בתוך כת של חוזרים בתשובה שאימצה אידיאולוגיה קנאית הדוגלת בנתק מוחלט מהעולם החילוני. "הרביצו לי עם חגורה על הגב, על הישבן", סיפר. "היו לי סימנים אחר כך בגב שלא יכולתי לשכב".

הטקסים והאיסורים הקיצוניים התגבשו ב"לב טהור" בהשראתו של הרב שלמה ארז הלברנץ, חוזר בתשובה שייסד את הכת בשנות ה-80 בשכונת בית ישראל בירושלים. אביו של יואל, שנכבש בכריזמה וברטוריקה של הלברנץ, הצטרף לקהילה כשהיה בן 17 ונישא לאמו כשהייתה בת 15 בלבד. לפני שלוש שנים הוא נפטר לאחר זיהום ברגלו שהסתבך בשל הזנחה רפואית.

יואל לוי, נמלט מכת ''הלב הטהור''
יואל לוי, נמלט מכת ''הלב הטהור'' | צילום: חדשות 13

ההכרה שמנהיגי הכת לא שולטים רק בחייהם של אנשיהם, אלא גם במותם, דחפה את יואל לעשות את מה שחלם עליו במשך שנים. "חיכיתי שיהיה אמצע הלילה, כתבתי מכתב לאימא שלי ואמרתי לה שאני יוצא ואני לא מתכוון לחזור לפה. לא קל לצאת משם, הייתי צריך לשקר הרבה. אמרתי שיש לי אישור לצאת ואני חוזר בערב. ממש בנס. הרגשתי כאילו ירדה לי אבן מהלב. לא היה לי כסף, לא היה לי טלפון, לא היה לי שום דבר. הייתי סוג של חסר בית לחודשיים כזה. שם התחלתי את החיים בעצם".

את המשפחה בישראל גילה יואל מחדש אחרי שנחשף לאינטרנט ולפייסבוק בזמן ששהה אצל משפחת אומנה חרדית בקנדה. מה שנחשב לאחד האיסורים החמורים בכת הפך לפתע לאות מבשר תקווה וחיים חדשים. "לקח לי איזה חצי שנה להבין שאני לא רוצה להישאר חרדי", סיפר. "זה מזכיר כל הזמן את החיים שלך מקודם. 16 שנים וחצי קיבלתי מכות כדי להיות יהודי. פשוט לא בא לי יותר. זה גרם לי לשנוא את זה".