השר לשעבר יהושע מצא הלך לעולמו בגיל 89

מצא, שכיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד בשנות ה-80 וה-90 ואף היה שר הבריאות בממשלת נתניהו הראשונה, נפטר. רה"מ ספד לו: "היה ירושלמי בלב ובנפש, איש רעים חם ורגיש לזולת"

זמן צפייה: 00:21

יו"ר קרן מורשת מנחם בגין ושר הבריאות לשעבר מטעם הליכוד, יהושע מצא, הלך הערב (רביעי) לעולמו בגיל 89. הלוויתו תתקיים מחר, בשעה 15:00 בהר המנוחות בירושלים - בית הלוויות הספרדי, בחלקת יקיריי ירושלים.

מצא נולד ברובע היהודי בירושלים למשפחה שעלתה לישראל מיואנינה, יוון, ובגיל 14 הצטרף לתנועת לח"י. במהלך מלחמת העצמאות השתתף במבצע קדם, שמטרתו הייתה לאפשר ללוחמים לפרוץ לעיר העתיקה באמצעות הנחת פצצה מחוץ לשער החדש, אך הפעולה נכשלה בשל תקלה בפצצה.

מצא שירת בחיל התותחנים והיה קצין בדרגת סרן. לאחר שהשתחרר למד חשבונאות והחל לעבוד כמבקר חשבונות. מצא היה פעיל בכדורגל הירושלמי מטעם בית"ר. בשנת 1971 מונה מצא ליו"ר הנהלת בית"ר ירושלים במקום נשיא המדינה כיום ראובן ריבלין.

בשנת 1965 נבחר מצא למועצת העיר ירושלים מטעם מפלגת חירות, וכיהן כחבר מועצה במשך 20 שנה ובין תפקידיו היה גם סגן ראש העיר. הוא נבחר לראשונה לכנסת ה-11 בשנת 1984 מטעם מפלגת הליכוד. במהלך כהונתן של הכנסות ה-12 וה-13 כיהן כיו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה. בשלהי 1996 מינה אותו בנימין נתניהו לתפקיד שר הבריאות, והוא מילא את התפקיד עד לסיום כהונתה של הממשלה ב-1999.

בכנסת ה-15 יזם מצא תיקון לחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, ולפיו יש צורך ברוב מוחלט על מנת לשנות את הסעיפים הנוגעים לשטח תחום ירושלים ולאיסור העברת סמכויות השלטון עליה. אף שהיה מתומכיו הנאמנים של אריאל שרון, אך ראש הממשלה לשעבר לא מינה את מצא לשר בממשלה ה-29, עם הקמתה ב-2001.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לאחר פטירתו של מצא: "אני מבקש להביע את צערי העמוק על פטירתו של חבר הכנסת והשר לשעבר, יהושע מצא, ואני מוסר את מלוא תנחומיי למשפחתו. היכרותי עם יהושע, ירושלמי בלב ובנפש, החלה לפני עשרות שנים. הוא היה בית"רי נלהב, ששרת נאמנה את הציבור הרחב במסגרת תנועת החירות ומפלגת הליכוד – הן בעיריית ירושלים, הן בכנסת".

"ידעתי על פעילותו של יהושע, כנער, במחתרת לח"י לפני הקמת המדינה. הוא אף השתתף במלחמת העצמאות. אהבת האדם, העם והארץ פיעמה בו בעוצמה. תמיד חיבבתי את העממיות והישירות שלו, כאיש רעים חם ורגיש לזולת", המשיך נתניהו. יהושע היה פרלמנטר חרוץ, ובתקופת הכהונה הראשונה שלי כראש הממשלה מיניתי אותו לשר הבריאות. הוא ייחס חשיבות רבה לתפקיד זה, שהיום הכל מכירים במרכזיותו. יהושע עשה חיל גם כנשיא ארגון הבונדס. גיוס המשאבים לטובת ישראל בהיקפים גדולים, וחיזוק הקשרים בין יהודי התפוצות למדינתנו, נתנו לו סיפוק עצום".

הנשיא גם ספד למצא, ומסר: "יהושע מצא חברי, איש ירושלים ויקירה, איננו. איש הלח״י, מאדניה של המדינה. מנהיג של מעשה ומחשבה, ממתכנניה ובוניה של ירושלים, שהיה רעי גם כשלאורך השנים היינו לעיתים יריבים. אחסר את הליווי והעצה הטובה, אחסר את תבונתו. אני שולח חיבוק חם למשפחתו, אשא את זכרו עימי תמיד".