חוות דעת ראשונית: הגורם לקריסת המנוף ביבנה – כשל אנושי

פקחי משרד העבודה העבירו ליחידת "פלס" של המשטרה חוות דעת לפיה בורג בטיחות שאמור היה לשמור על יציבות המנוף נשבר או נשלף, ולא מדובר בכשל טכני. חקירת האירוע נמשכת

זמן צפייה: 03:17

אסון המנוף ביבנה: מחוות דעת ראשונית של פקחי משרד העבודה עולה כי הגורם לאסון המנוף ביבנה, שבו נהרגו ארבעה פועלים, הוא כשל אנושי ולא כשל טכני. על פי חוות הדעת, שהועברה היום (שני) ליחידת "פלס" של המשטרה, בורג בטיחות שאמור היה לשמור על יציבות המנוף נשבר או נשלף – מה שהביא לקריסתו.

גורם המקורב לחקירה אמר לחדשות 13 כי "נדהמנו לגלות שעד היום לא גובש כל נוהל מסודר להכשרה של מפרקי מנופים. אין פיקוח, אין נהלים, אין הכשרה. אתה ואני יכולים עכשיו לפתוח חברה לפירוק מנופים ולהתחיל לעבוד".

כמו כן, עו"ד בני כץ המייצג את חברת "רמא מנופים" מסר: "אפשר כבר בשלב זה לומר כמעט בוודאות שחברת 'רמא' לא נושאת באחריות המצערת למוות של העובדים ובאותה חברה שעסקה בפירוק המנוף. וגם חוקרי יחידת פלס, החקירה שביצעו, יגיעו לממצאים האלה. הכול כמובן אחרי חקירה מעמיקה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

אסון המנוף ביבנה: אתר הבנייה ייסגר ל-30 יום

אסון המנוף: 5 בעלי תפקידים נוספים עוכבו לחקירה - כולם בכירים

אסון המנוף – ארדן: "בית המשפט מקל עם אחראים לתאונות העבודה"

ההרוגים באסון המנוף, בן דקלו ויונתן סבג
ההרוגים באסון המנוף, בן דקלו ויונתן סבג | צילום: פייסבוק

מוקדם יותר היום, עשרות מנופאים עצרו היום את עבודתם למשך שתי דקות לזכרם של ארבעת ההרוגים באסון – יונתן סבג, מנכ"ל החברה שהייתה אחראית על פירוק המנוף, בן דקלו וגיל חזאזי. שמו של הרוג נוסף טרם הותר לפרסום.

גיא, אחיו של בן דקלו שנהרג בתאונה, אמר: "קשה מאוד להבין איך ילד בן 23 רוצה לטוס, לחסוך כסף, הולך לעבוד בעבודה שיכולה לפרנס אותו להגשים את החלומות שלו איתו, ואז מודיעין לך שהילד, שאח שלך הלך, נהרג באיזה תאונה.

קודם לכן, המשטרה ערכה שימוע לבעלי החברה הקבלנית ונתנה צו סגירה מנהלי לאתר לתקופה של 30 יום. כמו כן, בעקבות האסון וריבוי תאונות הבנייה,  יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, ערכו היום דיון חירום ובו הוחלט על מספר צעדים מידיים, בהם שביתה בת חצי יום ביום חמישי בכל אתרי הבנייה בארץ.

בר-דוד וסרוגו, הכריזו על 2020-2019 כשנת הבטיחות בענף הבנייה. כמו כן, הוחלט על הקמת מטה בטיחות משותף, שבראשו יעמוד האלוף (במיל') וחבר הכנסת לשעבר אייל בן ראובן. פעילות המטה תתוקצב בהיקף של מיליוני שקלים והוא יפעל במשך כל ימות השנה, במטרה להגביר את הבטיחות בענף. זאת, באמצעות הסברה, הסדרה ופעולות משותפות מול הממשלה.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

נוסף לכך, בדיון החירום הוחלט כי בעוד שבועיים ייערך כנס חירום והסברה המיועד למעסיקים ולעובדים, ובכלל כל האירועים והכנסים שתוכננו לשנה הקרובה לעובדים ולמנהלים יתמקדו בנושא הבטיחות.

כאמור, אתמול בשעות הבוקר נהרגו ארבעה פועלים בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי ביבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. הבוקר הותר לפרסום כי יונתן סבג, תושב אור יהודה בן 33, מנכ"ל החברה שהייתה אחראית על פירוק המנוף, נהרג בתאונה ביום הולדתו. כמו כן, בן דקלו, תושב פרדס חנה בן 22, וגיל חזאזי בן 51 מחדרה נהרגו באסון. שמו של הרוג נוסף טרם הותר לפרסום.

שני פועלים נוספים נפצעו קל לאחר שחולצו מהמנוף, לאחר שנלכדו בגובה של 30 מטרים – כ-12 קומות. פעילות החילוץ התבצעה באמצעות חבלים ומנוף בגובה של 60 מטרים שהוזעק למקום.