מנכ"ל חברת הפירוק נהרג באסון המנוף; פורסם שם הרוג נוסף

יונתן סבג, תושב אור יהודה נהרג באסון שאירע ביבנה - ביום הולדתו ה-33. אחיו שעבד עמו ימסור עדות במשטרה. נוסף על כך, הותר לפרסום כי בתאונה נהרג גם בן דקלו, תושב פרדס חנה בן 22

זמן צפייה: 01:06

אסון המנוף: הבוקר (שני) הותר לפרסום כי יונתן סבג, תושב אור יהודה בן 33, מנכ"ל החברה שהייתה אחראית על פירוק המנוף, נהרג כתוצאה מקריסת המנוף ביבנה. כמו כן, נמסר כי בן דקלו, תושב פרדס חנה בן 22, הוא אחד מההרוגים. סבג נהרג ביום הולדתו ה-33, ואחיו שעבד עמו בחברה ימסור עדות במשטרה. אמש פורסם כי גיל חזאזי, בן 51 מחדרה נהרג באסון גם הוא.

ממשפחתו של סבג נמסר: "יונתן היה בחור אחראי ומסור שאהב את עבודתו עם המנופים. תמיד דאג לבטיחות הסובבים שלו בעבודה וגם לבטיחותו האישית. יונתן היה בעל לב גדול שתמיד נחלץ לעזרת הסובבים שלו ותמיד עשה זאת בחיוך ובאהבה. בשבת האחרונה חגג את יום הולדתו ה-33 יחד עם כל בני משפחתו מבלי לדעת למעשה שזאת מסיבת הפרידה שלו".

סטורי של ההרוג בן ה-22 שכתב בעודו על מנוף הבניה
סטורי של ההרוג בן ה-22 שכתב בעודו על מנוף הבניה

גורם המקורב לחקירת המנוף אמר לחדשות 13 כי "נדהמנו לגלות שעד היום לא גובש אף נוהל מסודר להכשרה של מפרקי מנופים. זה פשוט לא קיים. לא במשרד העבודה ולא בשום מקום". לדבריו, "אתה ואני יכולים עכשיו לפתוח חברה למפרקי מנופים".

לעוד כתבות בנושא:

אסון המנוף: 5 בעלי תפקידים נוספים עוכבו לחקירה - כולם בכירים

אסון המנוף – ארדן: "בית המשפט מקל עם אחראים לתאונות העבודה"

מחסור בפקחים ואכיפה לקויה: כך הפך ענף הבנייה לשדה קטל

 

ניר ינושבסקי, סגן התאחדות הקבלנים של בוני הארץ, אמר כי "אנו אמורים ללמוד מהתאונות האלה ולהשתפר, אבל בפועל זה לא קורה כי אין שיתוף של המסקנות ואין תחקור של האירועים. האחריות היא של כולם - הקבלנים, היזמים, הפועלים והמדינה. צריך שכולם יגידו 'אנחנו אחראים', כי רק אז יהיה פה שינוי אמיתי. יש מאות מנופים כאלה בארץ, אם התחקיר הזה לא יפורסם לציבור אז מה הקבלנים אמורים לעשות? בלתי סביר שאדם יבוא לעבודה - ולא יחזור ממנה". את הדברים אמר בריאיון לאילה חסון ברדיו 103 FM.

"מדובר באסון קשה מאוד שקורה לקבוצת פועלים מהמקצוענים שיש. יש הרבה ספקולציות והערות, בסופו של דבר מתבצעת חקירה שהיא לא במישור האזרחי שתאפשר קבלת מסקנות שנוכל להפיץ אותן לכל הקבלנים, אלא היא במישור הפלילי-משפטי, שם יופצו מסקנות רק בעוד כמה שנים", המשיך ינושבסקי.

בתוך כך, נמשכת חקירת האירוע שגבה את חייהם של ארבעה בני אדם. משפחות ההרוגים מחכות להשלמת החקירה הראשונית ולשחרור הגופות של יקיריהן - כדי שיוכלו להתכונן להלוויות הצפויות. מאז אתמול, 17 בעלי תפקידים באתר הבנייה נחקרו באזהרה וארבעה שוחררו למעצר בית.

(בווידאו: אחיו של יונתן סבג בזירת האסון)

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190520-1124 ' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_bfcmxgxc' duration='13'']

אמש, אמר אילן קנשתי, גיסו של גיל חזאזי כי "קרה לנו מקרה טרגי היום. גיסי יצא לעבוד ולא חזר. מדובר באבא טוב שפירנס את הילדים שלו בכבוד. הוא היה אבא שנתן את הנשמה לבנות שלו, לאחותי במיוחד – הוא דאג לה לכל אורך הדרך ותמך בה. עכשיו היא נשארה לבד".

אתמול בשעות הבוקר, כאמור, נהרגו ארבעה פועלים בתאונה באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי בעיר יבנה, כתוצאה מנפילה של חלקי מנוף אל הקרקע. סך שני פועלים נוספים חולצו מהמנוף כשמצבם קל, לאחר שנלכדו בגובה של 30 מטרים - כ-12 קומות. פעילות חילוץ התבצעה באמצעות חבלים ומנוף בגובה של 60 מטרים שהוזעק למקום. מתחילת 2019, נהרגו 20 אנשים בתאונות עבודה, ולפני כחודש נהרג פועל מהתחשמלות באותו אתר בנייה.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

חברת "נאות שמיר" האחראית על הפרויקט התייחסה אתמול בערב לתאונה: "התאונה קרתה כאשר עובדים של חברת 'רמא מנופים' עסקו בפירוק מנוף באתר לאחר שהסתיימה העבודה בו ופורק לצורך העברתו לחברה בחזרה מאחר וסיים עבודתו באתר. הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים כולם על ידי החברה ובאחריותה הבלעדית. חברת 'נאות שמיר' מקפידה על שמירת כל נהלי הבטיחות המחמירים באתר".

"מנהל האתר הנחה הבוקר את עובדי חברת רמא מנופים בנהלי הבטיחות הנדרשים. איננו יודעים את הנסיבות שגרמו לתאונה. היזם, אסף כדורי שהוא גם מנהל האתר מוסר בשעות אלה את כל המידע שברשותו בכדי לסייע בחקירת נסיבות התאונה. אנו מביעים צער עמוק על מותם של ארבעה בני אדם בתאונה הקשה".

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: דוברות מד''א

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הגיב לדברי חברת 'נאות שמיר': "בדיוק כמו שהקבלן הראשי באתר בנייה לא יכול להטיל את האחריות להימצאות של שוהה בלתי חוקי על אחד מקבלני המשנה שלו, כך אסור להסתפק באחריות נפרדת של כל אחד מבעלי המקצוע באתר בנייה", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "חייבת להיות אחריות ישירה על בטיחות האתר המוטלת על הקבלן הראשי ועל יזם הפרויקט".