יחס משפיל ומניעת אוכל: העדויות הקשות מתוך המקלט לנשים מוכות

דווקא המקום שאמור לשמש מקלט לאימהות ולילדות שסבלו בחייהן מאלימות, מרגיש ככלא, לדברי אותן נשים. "זכויות אדם בסיסיות לא נשמרות פה. פשוט אספתי את מה שיכולתי ונסתי על נפשי עם הילדים"

זמן צפייה: 04:18

עדויות מטרידות שהגיעו לידי חדשות 13 מציגות יחס מזלזל ותנאים קשים במעון לנשים מוכות במרכז הארץ. המקום, שפועל בניהול עמותת ל.א – לא לאלימות, אמור לשמש מקלט לאימהות ולילדות שסבלו בחייהן מאלימות ומפגיעה של גבר מכה ונושאות עימן טראומה קשה ברוב הפעמים. עם זאת, המעון אינו מספק להן את התמיכה שלה הן זקוקות: "זכויות אדם בסיסיות לא נשמרות פה".

"אנחנו היינו מגיעים לחצי ביצה ביום שבת שאנחנו אוכלים, אורז תמיד נגמר, הפנקייק היה עשוי ממים", סיפרה אחת הנשים ששהו במעון. "ראיתי כמויות של תרומות שמגיעות. אני מדברת איתך על בשמים ואיפור, הכול ננעל שם. אלינו, זה לא באמת מגיע".

ציוד ואוכל נעולים בארונות
ציוד ואוכל נעולים בארונות | צילום: חדשות 13

כ', אם לשניים ששהתה במעון, סיפרה כיצד ציוד ואוכל שמוכנסים למקום נותרים נעולים בארונות: "סוגרים לי בננות. אני צריכה להתחנן לבננה בשביל הילדה שלי. הארונות נעולים כולם".

לדבריה, התחושה שגרם לה המקום הזכירה לה את היחס שעמו נאלצה להתמודד לפני שהגיעה למעון. "הרגשתי בכלא. הרגשתי שאני הבן אדם האלים, שאותי אתם מתקנים - כי הוא שם בחוץ חי טוב ואותי אתם מתקנים. באתי ממקום שאסרו עלי ולא נתנו לי ואמרו לי מה לעשות במשך שבע שנים, והגעתי למקום שממשיך לעשות את זה".

ציוד תרומות שננעל בתוך תא במעון לנשים מוכות
ציוד תרומות שננעל בתוך תא במעון לנשים מוכות | צילום: חדשות 13

בהקלטה נוספת, תועדה מנהלת המקלט מסבירה כי התקבלה החלטה לקחת את כל הטלפונים הסלולריים מהמטופלות: "אני החלטתי ביחד עם העמותה שאנחנו לוקחים את הטלפונים לשבוע. כל אחד יש לו את החוקים שלו".

א', אם לשלושה: "הם הפכו להיות עוד גורם מפתיע ומפחיד ומאיים. לא הייתה ברירה, פשוט אספתי את מה שיכולתי ונסתי על נפשי עם הילדים".

תגובת משרד הרווחה: "נבדוק את הטענה ביסודיות אל מול העמותה שמפעילה את המקלט".

תגובת העמותה שמפעילה את המקלט, ל.א – לא לאלימות: "בכל 22 השנים שבהן המקלט המדובר קיים, לא הופנתה ולו תלונה אחת – ומאות נשים וילדיהן זכו בחיים חדשים. הטענות המדוברות הן טענות חסרות שחר והנשים זוכות לקבל מעל ומעבר למתחייב מנוהלי משרד הרווחה. באשר לטלפונים הניידים, אלו נלקחים על מנת להגן על ביטחונן של הנשים מאחר שניתן לאתר את מיקומן באמצעותם. ברור לנו שישנן נשים שאינן מבינות מה המשמעות של חיים בתוך מסגרת עם כללים הבאים לשמור עליהן".