חברות התפלה שסיפקו מים לא תקינים - עשויות לזכות שוב במכרז

מדוע החברות IDE הישראלית ו"האצ'יסון" הסינית, המחזיקות במתקן ההתפלה "שורק" שנקנס בשווי של 75 מיליון שקל בשל חריגות מכוונות ברמת הכלוריד במים, נמצאות בשלב הגמר לקראת שליטה במתקן הבא?

זמן צפייה: 08:40

כשרחלי מהגר מחולון התקשרה להתלונן על המים החומים שזרמו לה מהברז במטבח, בחודש מרס האחרון, לא היה לה מושג כמה גדולה תיבת הפנדורה שהיא פותחת. "פניתי למוקד, אמרו לי שהמים בסדר גמור, שכנראה הבעיה אצלנו בצנרת הישנה. חשבנו שזה לא יכול להיות מים חלודים בצורה קיצונית, אצל כל הבניינים ובכל העיר"

בעקבות הפניות של רחלי ותושבים נוספים באזור, חברת "מקורות" עורכת בדיקה שגרתית במתקן ההתפלה "שורק", שמייצר בעזרת חשמל מים מתוקים לשתייה מתוך הים – אז, בבעלות שני גופים: חברת IDE בשליטת המיליארדר יצחק תשובה המחזיק ב-51% מהמתקן, והתאגיד "האצ'יסון" מסין, עם 49% הנותרים. בלי קשר לצבע המים, הדוגמים מטעם המדינה נדהמים לגלות במעבדה שהמים פשוט מלוחים מידי – עד פי חמישה מהמותר לפי ההסכמים בין המפעל למדינה. "אתה שילמת במיטב כספך עבור קבלת מוצר מסוים, וקיבלת מוצר נחות", הסבירה ד"ר סיניה נתניהו, כלכלנית משאבי טבע.

רק בזכות התלונות, מישהו במשרד האנרגיה החליט לקרוא נתונים גלויים ששוכבים כבר שנים במגירה. אז התברר שמ-2017 והלאה, נרשמת עלייה מכוונת ודרמטית ברמת המליחות של המים במתקן, הרבה מעבר לקו האדום שהוגדר בהסכמים בין המתקן למדינה. "כשאתה מנסה להפריד מלחים בתהליך ההתפלה, צריך להשקיע הרבה אנרגיה - חשמל", הסבירה ד"ר נתניהו. כלומר, המתקן חסך לעצמו מיליוני שקלים בצריכת החשמל, ובמשך שנה וחצי הזרים במודע למוביל הארצי מים באיכות ירודה מהדרוש - המים הגיעו לבתי התושבים, מתחת לאפם של הפקידים בירושלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בעקבות תחקיר "אנליסט": 8 מיליון שקל קנס בפרשת עושק הקשישים

"מרגיז שעבדו עליי": כך מכרו לקשישים שוב ושוב את אותם המוצרים

מדוע המדינה מערימה קשיים על אמהות יחידניות שיוצאות לעבוד?

מחדל המלח במיים- תיעוד מתוך אנליסט
מחדל המלח במיים- תיעוד מתוך אנליסט | צילום: חדשות 13

"מוצר כזה חיוני שהמדינה החליטה להפריט את הייצור שלו ולהטיל את כל כובד המשקל על חברות פרטיות, ראוי שהיא תציץ מדי פעם ותראה שהעניינים מסתדרים", ציינה ד"ר נתניהו.

השאלה שעולה היא איך במתקן המפוקח, מרכז הארץ, הצליחו להסתיר את השיטה המפוקפקת במשך כל כך הרבה זמן? במשרד האנרגיה דאגו לבדוק את המתקן רק פעם אחת ביום, בין שמונה וחצי לתשע בבוקר, ובאותן דקות – הצוות הוריד את שיעור המלח בדיוק לרמה המותרת. בשאר השעות ובסופי השבוע, כשלא נאספו דגימות במפעל, כמות הכלוריד במים זינקה מחדש במאות אחוזים. ד"ר דויד כץ, מומחה משאבי מים באוניברסיטת חיפה, הסביר: "בבוקר העבירו את זה דרך כל המערך של ההתפלה וכשאף אחד לא מסתכל, העלו את זה גבוה יותר".

ועדת הבדיקה שהקים השר יובל שטייניץ קבעה במילים קשות שבוצעה מניפולציה כדי למנוע חשיפה של הסטייה בנתונים, כשגם הנהלת המתקן ידעה לגבי החריגות או לכל הפחות עצמה את עיניה – מה שמחייב הפעם אכיפה אפקטיבית ומרתיעה.הוועדה המליצה על קנס של 46 מיליון שקלים בלבד, ובעקבות ביקורת הוא הוגדל ל-75 מיליון. הסכום לא ישולם במזומן, אלא באמצעות אספקת מים חינם על פני 15 שנים. ממש ביום פרסום ההחלטה, פרקליטות המדינה גם מודיעה שאין מקום לחקירה פלילית בפרשה.

לאחרונה החליטו משרדי הממשלה ששתי החברות שהסתבכו בפרשה, IDE של תשובה והאצ'יסון הסינית, הן השתיים שהעפילו לשלב הגמר במירוץ לקראת מתקן ההתפלה הבא. במילים פשוטות, אחת מהן תזכה בקרוב למכור לציבור עוד מים, שוב באותה הזירה, מתקן שורק, והפעם בכמות גדולה הרבה יותר. שחקנים, שלדעת משרד האנרגיה הגיע להם עונש קשה, עומדים לקבל עכשיו דווקא פרס - עוד עסקת ענק, עם הציבור בישראל. "את מעט הקנס שנתנו להם, משכו כמו מסטיק ובסוף הם קיבלו צ'ופר, ללכת ולבנות את המתקן הגדול הבא", אמרה מאיה יעקבס, מנכל"ית עמותת "צלול".

מחדל המלח במיים- תיעוד מתוך אנליסט
מחדל המלח במיים- תיעוד מתוך אנליסט | צילום: חדשות 13

מסמכים שהגיעו ל"אנליסט" מתוך הדיונים הפנימיים בממשלה על הקמת המתקן החדש, חושפים את מימדי הפארסה: נציג האוצר אומר: "צריך להיזהר מפסילה בגלל חוסר אמינות או ניסיון שלילי. קשה להביא חברות לארץ". משתתף אחר מוסיף ש"דווקא אירוע המלח במים מעיד על שליטה גבוהה ויכולת מצד החברה 'לנגן' על המתקן שחרג"; כלומר – הפרת האמון הבוטה כלפי הצרכן היא עכשיו לא פחות מניגון וירטואוזי, יתרון מקצועי בסיבוב הבא.

רשות המים מסרה בתגובה: "מדובר באירוע חמור של חריגה מתנאי ההסכם, אך ללא פגיעה באיכות המים על פי תקן מי השתייה. מתקני ההתפלה הינם מקור המים המפוקח ביותר בישראל, עם בדיקות מעבדה יומיות, ובעקבות האירועים נלמדו הלקחים ובוצעו שינויים בבקרה על כלל מתקני ההתפלה".

משרד האוצר מסר בתגובה: "מדובר בקנס מנהלי מהגבוהים שהוטלו על ידי המדינה בגין הפרות הסכמיות, בשווי 75 מיליון שקלים. ממצאי הוועדה העלו כי התנהלות מתקן ההתפלה לא הובאה לידיעת בעלי המניות והדירקטוריון, אך בוצעו שינויים פרסונליים ומבניים בהנהלת המתקן".

חברת IDE מסרה בתגובה: "החברה שיתפה פעולה באופן מלא עם ועדת הבדיקה, במטרה לחשוף את הסיבות להשתלשלות האירועים הסותרים את נורמות הפעילות בהן היא דבקה מאז הקמתה, לפני 60 שנה.

החברה טענה לאורך כל הדרך, כי לא היא ולא חברי הדירקטוריון מטעמה ידעו או היו יכולים לדעת, כי בוצע לכאורה שינוי תהליכי - וטענה זו התקבלה במסקנות הוועדה".

חברת האצ׳יסון מים מסרה בתגובה: "לאחר בדיקה יסודית של המדינה לא נמצא כל דופי בפעולתם של הדירקטורים מטעמה וכי אין כל טענה שעלתה כנגד בעלי מניותיה של החברה".