ירי ליד בית כנסת בגרמניה, טורקיה תוקפת בסוריה • חדשות החג

2 בני אדם נהרגו סמוך לבית כנסת בגרמניה, טורקיה מפציצה בצפון סוריה, גבר בן 36 נורה למוות בג'לג'וליה, הבית הלבן לא ישתף פעולה עם ההדחה, פרס נובל בכימיה למפתחי סוללת הליתיום-יון

זמן צפייה: 02:22

שני הרוגים בפיגוע ירי סמוך לבית כנסת בגרמניה; חשוד נעצר

שני בני אדם נהרגו באירוע ירי סמוך לבית כנסת במהלך תפילות יום הכיפורים בעיר האלה שבמזרח גרמניה. המשטרה הודיעה לאחר זמן קצר כי עצרה את אחד החשודים, אך הפצירה בתושבים להישאר בבתים ולשמור על עירנות. מהמשטרה נמסר כי אחד ההרוגים נורה למוות בדוכן שווארמה לא רחוק מבית הכנסת. לפי דיווחים, ההרוגה הנוספת נורתה סמוך לבית העלמין היהודי בעיר, שלעברו גם הושלך רימון. לא ברור אם ההרוגים הם יהודים. שני נפגעים נוספים מהירי פונו לבית החולים.

משגרירות ישראל בברלין נמסר: "לפי דיווחי התקשורת המקומית ההרוגים הם עוברי אורח. נערה שיצאה מהרכבת וצעדה ברחוב ליד בית העלמין היהודי. וגבר שהיה בחנות נוחות/ דונר קבב. ככל הידוע לנו בשעה זו אין ישראלים בין ההרוגים".

אחד היורים מחוץ לבית הכנסת בהאלה, גרמניה | צילום: רויטרס

ראש הקהילה היהודית בעיר, מקס פריוורוצקי, אמר ל"שפיגל" שהיורים נשאו ציוד צבאי, וניסו לפרוץ לתוך בית הכנסת בזמן שהתפללו בו 80-70 איש, אך נבלמו על ידי אנשי האבטחה. פריוורוצקי אמר שאחד התוקפים ניסה לפרוץ את דלת בית הכנסת ואת השער של בית העלמין באמצעות ירי לעבר המנעולים. "חסמנו את הדלתות מבפנים והמתנו למשטרה", סיפר. עוד אמר כי הוא הצליח לצפות בו מבחוץ במצלמות האבטחה, וראה שזרק מה שנשמע כמו בקבוקי תבערה או רימוני יד במשך חמש עד עשר דקות.

אחרי הנטישה האמריקנית: טורקיה פתחה במבצע צבאי נגד הכורדים בצפון סוריה

מטוסים טורקיים החלו להפציץ חלקים בצפון-מזרח סוריה, כחלק מתחילת המבצע הצבאי נגד הכוחות הכורדיים באזור. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר כי המבצע נועד ליצור "אזור בטוח" ללא מילציות כורדיות, המעניקות מקלט לפליטים סורים.

לפי הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, ארגון בהובלת הכורדים, מטוסים טורקיים התקיפו אזורים המאוכלסים באזרחים. כוחות קרקע טורקיים החלו להיאסף סמוך לגבול.

Syritr
הפצצה טורקית נגד הכורדים בגבול סוריה

חשד לרצח בג'לג'וליה: גבר בן 36 הורה למוות

בהא עראר בן ה-36 נורה בלילה למוות סמוך לביתו בג'לג'וליה. אלמונים ירו לעבר רכב שבו נסע סמוך לשכונת מגוריו. המשטרה פתחה בחקירה. במשך הלילה אותר רכב סמוך לכפר קאסם שכנראה הוצת ונבדק החשד אם שימש את מבצעי הירי לעבר עראר. זה אירוע הרצח השלישי במשפחה, לפני כשנתיים נרצח אחיו עבד אל-חאפז בן 33 בפיצוץ מטען ברכב שבו נסע בנתיבי אילון, ולפני ארבע שנים נורה למוות אחיו פאדי שהיה בן 21 סמוך לביתו.

בהא עראר שנורה למוות בג'לג'וליה | צילום: חדשות 13

הבית הלבן הודיע כי לא ישתף פעולה עם הליך ההדחה של טראמפ

הבית הלבן הודיע רשמית כי הוא מסרב לשתף פעולה עם הליך ההדחה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. במכתב שנשלח להנהגת המפלגה הדמוקרטית נכתב כי ההליך "חסר בסיס" ולא חוקתי".

פרס נובל בכימיה לשלושה חוקרים שפיתחו את סוללת הליתיום-יון

פרס נובל בכימיה לשנת 2019 יוענק לשלושה חוקרים על תרומתם בפיתוח סוללת ליתיום-יון: ג'ון ב. גודנאיף בן ה-97, אם סטנלי ויטינגהאם בן ה-78 ואקירה יושינו בן ה-71 - כך הכריזה האקדמיה השבדית המלכותית.

"הסוללות הקלות, הנטענות והחזקות האלה משמשות אותנו כיום בכל דבר – החל מבטלפונים ניידים ועד מחשבים ניידים ורכבים חשמליים. הן יכולות לאגור כמויות משמעותיות של אנרגיה מכוח סולארקי ורוח, מה שמאפשר חברה נטולת דלקים מאובנים", נכתב בהצהרה של האקדמיה.

2019 Nobel Prize In Chemistry
זוכי פרס נובל בכימיה - ג'ון ב. גודנאיף, אם סטנלי ויטינגהאם ואקירה יושינו | צילום: רויטרס

ישראלית בת 49 נעדרת בפריז

לוטפיה זבאד, בת 49, נראתה לאחרונה ביום שלישי סביב השעה 17:00 (שעון פריז) בשאנז אליזה, בסמיכות למסעדת מקדונלדס, כ-700 מטרים משער הניצחון. גובהה כ-1.70, צבע שיערה שחור, הדבר האחרון שלבשה היה חולצה ורודה, ועליונית אפורה עם פרווה. צוות האיתור של MAGNUS כבר פועל בשיתוף פעולה עם משרד החוץ.