רה"מ בטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה: "הטרור הפך מגפה עולמית"

ראש הממשלה נשא דברים באירוע הממלכתי, התייחס גם למצב בעזה ואמר כי "אנו מחשבים את צעדינו בשיקול דעת ובמחויבות תקיפה". מקום המדינה נרצחו 3,150 אנשים כתוצאה מפעולות טרור

זמן צפייה: 12:41

יום הזיכרון: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (רביעי) בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה בהר הרצל כי "הטרור הרצחני, שלא נתקל בהתנגדות אחידה של הקהילה הבין-לאומית, הפך למגיפה עולמית". "הוא מכה בסרי לנקה, ניו זילנד, צרפת, פיטסבורג וסן דייגו", הוסיף נתניהו. "הגיע הזמן שהעולם התרבותי יפעל בחזית אחת נגד הקנאות הברברית הזו. אנחנו נלחמים בטרור כבר 100 שנה - הוא לא שבר את רוחנו ולא מנע את עצמאותנו ואת בניין מדינתנו". בטקס השתתפו הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

ראש הממשלה הזכיר בנאומו את איריס עדן, ששכלה את בן זוגה בתחילת השבוע לאחר שטיל נ"ט שנורה מכיוון עזה פגע במכוניתו במסגרת סבב ההסלמה האחרון. "לב כולנו נמלא השבוע ביגון עמוק כשארבעה שמות חדשים נוספו לרשימה הארוכה של נפגעי פעולות האיבה. איריס עדן, בת זוגו של משה פדר מייצגת את המשמעות של היום במלואה - זיכרון של חללי ישראל וזיכרון לקורבנות הטרור. צה"ל פעל בתקיפות נגד גורמי הטרור בעזה, אמרתי ואני חוזר ואומר - המערכה לא הסתיימה. אנו מחשבים את צעדינו בשיקול דעת ובמחויבות תקיפה, עקבית ושיטתית כדי להבטיח את ביטחון ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה, הר הרצל,ירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה, הר הרצל,ירושלים | צילום: החדשות 13

"השנה גזלו רוצחים חסרי לב ומצפון עוד דמויות מופלאות - זיו חג'בי וקים לבנגרוד, יותם עובדי וארי פונד, אורי אנסבכר ואחיעד אטינגר וכן גם תינוק מבטן אמו, ששרד שלוש יממות - עמיעד ישראל", הוסיף נתניהו. "אני יודע שתחושת החסר והגעגוע אליהם חורצים חריצים עמוקים בנשמותיכם ושהכאב נורא. על פי רוב יוצא לי לראות את תמונות יקירכם בצילומים המשפחתיים שצולמו לפני האסון: בשמחות, בטיולים - רואים אותם מחייכים ומאושרים. רואים אנשים ונשים, נערים ונערות, לפעמים גם ילדים, אוהבי אדם עם טוהר רוחני, נכונים להתנדב, עם רצון להפיץ אור במעגלים נרחבים. איזו תהום מוסרית פעורה בינינו לבין המרצחים הנקלים חדורי ההסתה. אנחנו רוצים רק לבנות, והם רוצים רק להרוס".

"הם רוצים להרוס בתאוות רצח כל כך גדולה, שהם מוכנים להרוס את הפרנסה או את הדו קיום שנותן פרנסה לבני עמם, כפי שקרה בפיגוע הנפשע באזור התעשייה ברקן", המשיך נתניהו. "זה לא רק הרצח, אלא מה שקורה אחריו - אצלנו מתאבלים, אצלם הופכים מחבלים לגיבורים, קוראים על שמם רחובות וכיכרות. השיטה מלמדת על המטרה - שיטת הרצח של אנשי הטרור מלמדת על מטרתם האמיתית. לו רק היה ניתן הדבר בידם - הם היו משמידים את כולנו".

"מי שרוצח ללא אבחנה ובכוונה תחילה אזרחים חפים מפשע, ילדים, תינוקות, אינו נלחם למען זכויות אדם או למען חופש וחירות", אמר ראש הממשלה. "אתם יודעים את זה היטב משום שכשהטרוריסטים הללו סוף סוף מגיעים לשלטון, האם יש חופש או זכויות אדם? פעם אחר פעם הם יוצרים משטרי עריצות אפלים שמדכאים את בני עמם באותה אכזריות - או באיראן, או במדינת דאע"ש, או בעזה, כמו במקומות אחרים. כשם שהטרוריסטים רוצים להשליט את שלטון הפחד שלהם, כך הם רוצים להטיל את חיתתם כלפי חוץ, החברות החופשיות ודתות אחרות".

טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה, הר הרצל,ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה, הר הרצל,ירושלים | צילום: החדשות 13

"אנו תמיד נפעמים מהרוח המפעמת בכם, קרובי הנופלים, כשאנו פוגשים אתכם, משוחחים עמכם. גם ברגעי הכאב הגדולים ביותר אתם אומרים לנו: הם לא ינצחו אותנו, כוח החיים והרצון שלנו חזקים מתאוות הרצח והדמים שלהם. אנחנו יושבים יחד וסביבנו מעגלים של בני המשפחה וקרובים, ושל סתם אזרחים, שבאים לחזק ולעודד ערבות הדדית במיטבה. זו העוצמה של העם שלנו, שגבר לאורך תולדותיו על אין ספור שונאים וצוררים. בדמייך חיי", אמר ראש הממשלה. "כשמועקת האובדן מתגברת, אני מבקש שתזכרו שעם שלם מושיט לכם יד ומחבק אתכם. כולנו אתכם בשותפות גורל, כאיש אחד בלב אחד, בשמם ולמענם של חללי פעולות האיבה אהובי נפשנו. נמשיך בעוז ובאמונה קדימה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מניח זר בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה, הר הרצל,ירושלים
נשיא המדינה ראובן ריבלין מניח זר בטקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה, הר הרצל,ירושלים | צילום: החדשות 13

את דבר המשפחות השכולות נשא אייבי מוזס, יו"ר ראש ארגון נפגעי פעולות האיבה. "בימים אלו אנו עומדים בתווך בין גאולה ותיקה ממצרים לבין גאווה מחודשת של עם ישראל ביום העצמאות. ואני עומד ומונה את מניין השנים והימים שבהם אספיק לספוג כאב אחרי שאיבדתי את אשתי עופרה ואת בני האהוב. בימים האחרונים תושבי הדרום והשפלה ספגו רקטות שפוגעות בשגרה של האזרחים. במערכה נרצחו ארבעה אזרחים. הטרור הופך אותנו לכלל ולא מבדיל בין טף וזקן", אמר. "אני כראש ארגון נפגעי פעולות האיבה מבקש מכם משפחות יקרות לפנות אלינו, לראות בנו בית וגורם אחד שמקשר בינינו, המדברים בשפת השכול".

"לצערנו נוספו השבוע חללים נוספים שראוי שיונצחו כאן בהר הרצל, בהיכל הנצחה לאומי לחללי פעולות האיבה", הוסיף מוזס. "אדוני ראש הממשלה אני פונה אליך כראש המדינה להוביל החלטה להנעת תהליך להקמת היכל הנצחה לאומי לחללי פעולות האיבה הר הרצל כפי שקיים לחללי מערכות ישראל. אין הבדל בין דם לדם. כולנו חיילים במלחמת הקיום שלנו כאן בישראל. על הממשלה להחליט החלטה זו, לא כהחלטה נקודתית אלא כהחלטה ממלכתית. כיו"ר הארגון אני פונה אל ראשי המדינה שיפעלו למען אזרחי המדינה שחלילה ייפגעו בטרור. כדי שידעו שיש להם כתובת לא רק בחוק היבש אלא גם במעשים. אני פונה לרשויות שיחלקו למשפחות תעודות הוקרה וינציחו את הנופלים והחללים באנדרטאות".

"עלינו להוכיח לטרור כי עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה. הטרור מונע משנאה טהורה ואידיאולוגיה רצחנית. בימים אלו, של ספירת העומר, נספו תלמידי רבי עקיבא כי לא התייחסו בכבוד זה לזה. עלינו להרבות באהבה ובכבוד אחד לשני. כולי תקווה שמשפחת השכול לא תגדל עוד. יהיה זכרם ברוך", סיכם מוזס.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1351' autoplay='0' credit='החדשות 13' desc='שירת התקווה בסיום הטקס בהר הרצל' kid='1_3x30zd9n' duration='81'']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1309' autoplay='0' credit='החדשות 13' desc='אביו של זיו חג′בי נושא את תפילת הקדיש' kid='1_sc6fjhyi' duration='47'']

מוקדם יותר היום, התקיים טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". זאת, לאחר שהבוקר השעתה טהראן סעיפים מההסכם ונתנה למעצמות אוליטמטום של 60 יום להיענות לדרישותיה.

ראש הממשלה עלה לשאת דברים. "משפחת השכול היא משפחתי שלי, מאז הארבעה ביולי 1976. לפני כמה שבועות מדינת ישראל עצרה מלכת כשאחרי 37 שנים החזרנו את זכריה באומל הביתה. אלפים הגיעו להלוויה המרגשת שנערכה על ההר הזה ונתנו חיבוק עצום למשפחתו. העם הנפלא שלנו שוב הוכיח שאחרי עשרות שנים הוא אינו שוכח את בניו", אמר.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190508-1310' autoplay='0' credit='החדשות 13' desc='הרב הראשי מקריא פרק ט"ז בתהילים' kid='1_d69sbq09' duration='69'']

"אירועי הימים האחרונים ממשיכים להבהיר על מה נסוב מאבקנו. על הניסיון של דורשי רעתנו להחריב את מדינתנו ולעקור אותנו מארצנו", אמר נתניהו. "ב-100 השנים האחרונות אויבינו ניסו לעשות זאת פעם אחר פעם, אך נכשלו. בבוקר הזה, בדרכי לכאן, שמעתי שאיראן מתכוונת להמשיך בתוכנית הגרעין שלה. לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, אמר. נוסיף להיאבק במבקשי נפשנו וננעץ את שורשנו עמוק עוד יותר באדמת המולדת. כך עשו גיבורנו בשחר תחיית האומה ואנו צועדים בדרכם".

בנימין נתניהו, ראש הממשלה נואם בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל, בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים
בנימין נתניהו, ראש הממשלה נואם בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל, בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים | צילום: החדשות 13

נתניהו התחייב להחזרת נעדרים ושבויים: "אני מאחל החלמה לכל הפצועים ואני מתחייב שנמשיך לפעול להחזרת נעדרנו ושבויינו - כולל רון ארד, הדר גולדין, אורון שאול, יהודה כץ, צבי פלדמן וכן אברה מנגיסטו והאשם א-סייד. כפי שהחזרנו את זכריה באומל אחרי 37 שנים, כפי שהבאנו את טייס חיל  האוויר יקיר נווה לקבר ישראל אחרי 56 שנים. ביום הזיכרון אנו מציינים את אבידותנו וביום העצמאות נעלה על נס את הישגינו. 71 שנים של עשייה מופלאה, 71 שנים של יצירה כבירה. מי ייתן שמשא היגון על כתפנו יוקל כשיתרחב ליבנו  מגאווה אין קץ על פלא התקומה שאותה אנו חבים ליקירנו".

אתמול פתחה מדינת ישראל את אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בטקס המרכזי שהתקיים ברחבת הכותל. הנשיא ריבלין פתח את נאומו בציטוט של יהודה עמיחי. "מֵאָדָם אַתָּה - וְאֵל אָדָם תָּשׁוּב", אמר. הנשיא פנה למשפחות השכולות ואמר כי "בכל שנה אני נרעד ונרגש מקדושתו של הערב הזה מכובד האחריות של המקום הזה, ומכובד הלב של עיניכן, הרבות כל כך, הרבות מדי. כמה, כמה כבד הלב. ערב אחד בשנה אני עומד כאן כשליחם של אזרחי ישראל, ומבקש בשמם, בשמנו כולנו, לומר לכם כי ביום הזה, יותר מבכל יום אחר, שלומנו קשור בשלומכם. שלומנו קשור בשלומכם".

הנשיא רובי ריבלין בטקס יום הזיכרון בכותל
הנשיא רובי ריבלין בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: החדשות 13

"ביום הזיכרון הזה, הלבבות מתאחדים. ועינינו פקוחות, וידנו מושטות, ואוזננו כרויות ואנחנו מבקשים ספרו לנו. ספרו לנו על האדם שהוא היה", אמר. "אני יודע שאתם חושבים ויודעים שאנחנו לא מבינים. שלעולם לא נבין. שלעולם לא נצליח לחוש כיצד פועם בכם הכאב, כיצד הוא צורב מבפנים, כיצד נפרמת הצלקת כל בוקר מחדש. אני יודע שאתם חושבים שאנחנו לא נבין. שלא נבין כיצד אחרי עשרים, ושלושים, וארבעים שנה, אתם עדיין מתכווצים בכל פעם שמגיע יום הולדת. אבל היום, אנו מבקשים למרות הכל, ספרו לנו. ספר לנו אבא על הנקודה ההיא במשקוף הדלת עליה השעין את המרפק כששוחחתם. ספרי לנו אמא על הספה שקיבלה את צורת הגוף שלו כשישב עליה וקרא, על השן ששבר כשנפל מהאופניים, על המריבה האחרונה שרבתם, על מה שתכנן להיות כשיהיה גדול. ספר לנו אח על המוזיקה שהכרת לו, על הפעם האחרונה שהוא הגן עליך מול ההורים. ספרי לנו אחות, על שיחת הנפש האחרונה שרצית לעשות איתה ולא הספקת. ספר לנו סבא, על הממתקים שקיבל ממך בלי הגבלה. ספרי לנו סבתא, על החופשה ההיא שישנה אצלכם לבד, וכמה התרגשה לקראתה. ספרי לנו אהובה, על העצים והציפורים שרק הוא ידע את שמם, ועל הריב ההוא, שחשבתם שהזוגיות לא תצליח להשתקם ממנו וכיצד הפתעתם את עצמכם לטובה. ספרו לנו עליה, ספרו לנו עליו, ספרו לנו על האדם. קחו אותנו אל החלל המלא כל כך, הגדוש כל כך, שהותירו אחריהם בלכתם. הרשו לנו לזכור איתכם".

"'לָכֵן אַל תִּבְכּוּ לַהוֹלֵךְ'", סיים ריבלין את דבריו בשיר של יהודה עמיחי איתו פתח את נאומו "'בְּכוּ לַיּוֹרֵד בְּמַדְרֵגוֹת בֵּיתוֹ, בְּכוּ לַתַּצְלוּם הַזּוֹכֵר בִּמְקוֹמֵנוּ. וּבָאָבִיב הַזֶּה מִי יָקוּם וְיֹאמַר לֶעָפָר: מֵאָדָם אַתָּה וְאֶל אָדָם תָּשׁוּב'. עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו, ועל כל עמו ישראל. יהי זכר הנופלים והנופלות, לוחמינו, גיבורנו, צרור בצרור החיים, ונצור בלוח ליבנו לעד".

טקס יום הזיכרון, הכותל המערבי
טקס יום הזיכרון, הכותל המערבי | צילום: החדשות 13
אירועי ערב יום הזיכרון
אירועי ערב יום הזיכרון
אירועי יום הזיכרון
אירועי יום הזיכרון

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר כי "אין לקבל דבר כמובן מאליו –  לא את החיים בביטחון ולא את קיומה של מדינת ישראל. לו רק אפשר היה לשאול, את אלו שנתלשו מביתם, את אלו שנדחסו לתוך קרונות המשא בדרכם למחנות ההשמדה, לו רק אפשר היה לשאול, האם יגיע היום שלעם היהודי יהיה צבא שיגן עליו, קרוב לוודאי שהם היו עונים, שלא יהיה צבא מכיוון שלא תהיה מדינה. מדינת ישראל הוקמה בזכות החזון, הנחישות והמעשיות, אך בראש ובראשונה בזכות ארגוני השמירה, המחתרות, ארגוני הביטחון וצה"ל. את קבקבי העץ של אסירי המחנות החליפו נעליים צבאיות, ומאז ועד היום, עומד צה"ל על המשמר כמגן העם. אך המחיר היה כבד מנשוא".

"דרך העצמאות הייתה רצופת קרבות – הטנק דהר קדימה והנגמ"ש נדחף על ידי מנוע רב עוצמה. הזחלים נעצו ציפורניים באדמה ומשכו את גוף הברזל, שהתיז אש וקלע לעבר האויב. אך העוצמה העיקרית לא נבעה מכוח הבוכנות, אלא מכוח נפשם ומסירותם של אנשי הצוות. המשימה הייתה הכח המושך שעמד לנגד עיני הלוחמים והכוח הדוחף היה ונותר רעות, ערבות הדדית, הרצון שלא לאכזב את החברים והמחויבות למפקד", הוסיף כוכבי.

לדברי הרמטכ"ל, "כל מצבה היא עדות ללוחם או לוחמת, שהיו לעולם שלם וכולם יחדיו העניקו לנו עולם של עצמאות, ריבונות וביטחון". הוא הודה ללוחמים שהקריבו חייהם עבור קיומה של מדינת ישראל: "הם שפילסו לנו דרך ליישוב נצור, הם שיצרו תנאים להקמת יישוב חדש, הם שבזכותם חזרנו לארץ אבות והם שמדי יום מאפשרים לנו להתפתח, להגשים חלומות ולגדל את הדור הבא בביטחון. צוותי הלוחמים היו לעולם מראה של עם ישראל – זגורי וויצמן, חלבי ומלכא, גבע וטקלה. בני לוי ובני כהנים; בני חקלאים ובני מלומדים. כולם נדחסו לבטן הטנק, המסוק או הספינה ושירתו כרקמה אחת, בקו הקדמי או במפקדה. הם נלחמו על הקרקע בחירוף נפש והקרקע שלכן משפחות יקרות, נשמטה באחת. אינכן זקוקות ליום המיוחד הזה כדי לזכור את יקירכן. הם איתכן כל העת ואתם נושאים אותם ואת הזיכרונות באהבה בלתי מוגבלת, שמפעם בהם יגון עמוק וצורב. הכאב עז והופך לקשה כפליים בחגים, בארוחות שישי, בכל חתונה או שמחה של החברים מהפלוגה ובכל פעם שאתם רואים ילדה קטנה רצה לזרועות אביה".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס יום הזיכרון בכותל
הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס יום הזיכרון בכותל | צילום: החדשות 13

ביום שישי הודיע משרד הביטחון כי מאז יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשנה שעברה, נוספו 56 חללים למניין הנופלים. עוד נמסר כי 40 נכי צה"ל הלכו לעולמם בשנה החולפת כתוצאה מפציעתם, והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל. מספר הנופלים עומד היום על 23,741, ומקום המדינה נהרגו 3,150 נפגעי פעולות איבה.