בתום ימי השבעה: מאות השתתפו בעצרת לזכר סלמון טקה

טקס זיכרון התקיים בסמוך לגן השעשועים שבו נורה הצעיר על ידי שוטר. אביו של טקה: "סלמון חלם לעשות שירות משמעותי בצה״ל. אני תובע למצות את הדין עם השוטר"

זמן צפייה: 01:23

בתום ימי השבעה, התקיימה הערב (רביעי) עצרת בהשתתפות מאות בני אדם לזכר סלמון טקה, שנורה למוות בידי שוטר. אביו של טקה אמר במהלך טקס הזיכרון : ״עלינו לישראל כדי להגשים את החלום הציוני. סלמון חלם לעשות שרות משמעותי בצה״ל. אני תובע למצות את הדין עם הקצין״.

אסף גבנה, ראש הקהילה האתיופית בקריית חיים, פנה לראש הממשלה בעצרת לזכרו של טקה: "תגיע לבקר את הוריו של סלמון, לא שמענו ממך".

מוקדם יותר היום נעצר צעיר בן 26 מהשרון בחשד שאיים על עורך הדין של הקצין היורה, יאיר נדשי. כזכור, אתמול התלונן נדשי במשטרה כי אלמוני שלח אליו מספר הודעות טקסט בהם כתב: "סנגורו של הרוצח. תענה. זמנך קצוב. עשה תשובה. יום הדין קרב".

אתמול הפגינו כמאה צעירים בני העדה האתיופית מחוץ לשער תחנת זבולון שבחיפה, קראו למח"ש להגיש עוד השבוע כתב אישום באשמת הריגה, ואמרו שעל המפכ"ל לפטר את קצין המשטרה בהקדם. לא היו אירועים חריגים בהפגנה, ולא היו כוחות משטרה גדולים.

עוד בחדשות 13:

"זמנך קצוב": איומים על חייו של סניגור השוטר שירה בסלמון טקה

נציגי העדה האתיופית ליועמ"ש: "יש בעיה גדולה במח"ש"

משפחתו של טקה קמה מהשבעה: "אנחנו לא מאמינים במערכת"

אביו של סולומון טקה בעצרת לזכרו
אביו של סולומון טקה בעצרת לזכרו
הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א
הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א | צילום: רויטרס

ביום שני, בתום השבעה על סלמון טקה, הצעיר ממוצא אתיופי שנורה למוות על ידי שוטר לא בתפקיד, נערכה אזכרתו בבית העלמין תל רגב. אחריה נפגשו בני משפחת טקה עם שורה ארוכה של משפטנים בכירים וראשת המחלקה לחקירות שוטרים, בדרישה לקחת חלק בכל צעד המתרחש בחקירה.

אסף גבאנה, ראש הקהילה האתיופית בקריית חיים, אמר: "אנחנו לא מאמינים במערכת - ועדיף שמח"ש לא יבואו כי הכתובת הייתה על הקיר, התוצאות כתובות על הקיר. עשו לילד הזה שיימינג והוציאו עליו דיבה. הכדורים מחפשים את הילדים שלנו". בהתייחס להתחדשות המחאות, אמר גבאנה: "נתכנן את המהלכים שלנו באופן מסודר, אבל נמשיך באותן מחאות לא אלימות".

עימותים אלימים בין חיילי יס''מ למפגינים בצומת עזריאלי בתל אביב
עימותים אלימים בין חיילי יס''מ למפגינים בצומת עזריאלי בתל אביב | צילום: חדשות 13

גבאנה פנה לראש הממשלה, והתייחס לדברי יאיר נתניהו, לפיהם מחאת בני העדה האתיופית אורגנה על ידי "הקרן החדשה" וגרמניה: "אדוני ראש הממשלה, לא יכול להיות שבנך יכתוב על הקהילה גם בשעה כואבת זאת. האמירה של יאיר פוגענית כואבת, ומי שנושא באחריות זה ראש הממשלה. הגיע הזמן שתשמע את הצעקה של האנשים, של הרחוב. אין מה לעשות ועדות וישיבות, לא יכול להיות שנשלם מחיר. די, מאסנו במסקנות ובוועדות. קח אחריות אישית ותגלה מנהיגות, לבוא למשפחה, להסתכל להם בעיניים. הדברים ידועים לך - תעשה מעשה אמיתי".

"האבא תולה תקווה בשופטי ישראל, תולה את האחריות עליהם – שיעשו צדק", המשיך גבאנה. "הוא שילם מחיר יקר, הקהילה שילמה מחיר יקר. התקווה היחידה של כולנו היא שהעונשים יהיו עונשים אמיתיים, שימצו את הדין, שירתיעו את השוטרים וירתיעו את הפגיעה בנפש. הקריאה של האב היא קודם כל למקבלי ההחלטות – לעשות שינוי יסודי, להילחם בגזענות, להילחם בשיטור יתר".

השר גלעד ארדן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון
השר גלעד ארדן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר באותו היום, התייחס השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בטקס חילופי מפקדים במשטרה לירי בסלמון טקה. "שוטר אלים, שלא יודע לגלות איפוק – לא צריך להישאר בשורות המשטרה", אמר. "אין כאן שום מקום לטעויות, כי בעידן שבו אנו חיים, לכל גילוי אלימות מיותר ולא חוקי של שוטר – יש נזק אדיר לאמון הציבור שמתוכו פועלת המשטרה".

ארדן הוסיף כי "פעם אחר פעם אני מגלה לצערי ששוטרים שפעלו בניגוד לחוק והפעילו כוח שלא לצורך ממשיכים לשרת בארגון גם אם בתפקוד אחר", הוסיף. "עלינו לקבוע נורמה ברורה ולגלות אפס סבלנות כלפי האלימות הזו, זה נוגע גם לגזענות".