סוף עידן תמ"א 38: "לא הגשימה את ייעודה במקומות שלשמם נועדה"

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, התוכנית שנועדה לחזק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, תיסגר באוקטובר 2022. "יוקם פרויקט חדש ורלוונטי יותר שיעסוק בהיבטים של תכנון ומענה לצרכי הציבור"

בניין בהליך תמ"א 38 | צילום: חדשות 13

תוכנית תמ"א 38 תסתיים סופית באוקטובר 2022, כך הודיע היום (ראשון) משרד השיכון והבינוי. התכנון לסגירת הפרויקט פורסם לראשונה בחדשות 13 לפני כשלושה חודשים. "התוכנית לא הגשימה את ייעודה במקומות שלשמם נועדה, לא מומשה בערים בהן קיים סיכון גבוה לרעידות אדמה ובחלק מהערים שבהן מומשה הפכה למפגע תכנוני", מסרה שרת השיכון והבינוי יפעת שאשא ביטון.

עוד הוסיפה שאשא ביטון: "הוחלט על הפסקתה תוך שלוש שנים מהיום, ובמהלכן תאושר תכנית חדשה ורלוונטית יותר שתעוגן בחקיקה ותעסוק בהיבטים של תכנון, תקינה, מענה לצרכי ציבור, תקציב למימושה באזורי הפריפריה שאין בהם כדאיות כלכלית והקלה בתהליכים הבירוקרטיים".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

האוצר קבע: תוכנית תמ"א 38 תוארך – לצורך גיבוש מתווה חלופי

מנהל התכנון: אין מקום להמשיך את תוכנית תמ"א 38

לאחר ההודעה על הקפאת תמ"א 38: למי כדאי למהר, ומי צריך לוותר?

ח''כ יפעת שאשא-ביטון
ח''כ יפעת שאשא-ביטון | צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

ההחלטה לסיים את התוכנית התקבלה בפגישה במשרדה של שאשא ביטון עם נציגי משרד האוצר, מטה הדיוק, משרד המשפטים והרשות להתחדשות עירונית. מנכ"ל מינהל התכנון, דלית זילבר, התייחסה להחלטה ואמרה: "נושא ההתחדשות העירונית הוא המשימה המרכזית של מינהל התכנון וכך גם בתוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל שנים הבאות. תמ"א 38 לא עולה בקנה אחד עם מטרה זו ואף מטרפדת אותה".

בפגישה סיכמו המשתתפים את עקרונות המתווה שיחליף את תמ"א 38. בין היתר, הוחלט כי במתווה החדש ייבחן תיקון חקיקה שיאפשר מתן היטל השבחה חלקי לרשויות, זאת בניגוד למצב כיום בו יזם המקדם תמ"א 38 מקבל פטור אוטומטי.