"יש לה לב רחב": חברי הצעירה שחצתה לסוריה שופכים אור על דמותה

אחד המכרים של הישראלית, שפגש בה זמן קצר לפני שיצאה למסע הרגלי, סיפר על ניסיונה לחצות את הגבול לירדן: "שאלתי אותה אם היא לא פחדה". עוד הוסיף: "היא נורמטיבית, לא שידרה משהו בעייתי"

זמן צפייה: 03:23

חבריה של הצעירה ממודיעין עילית, שחצתה מרצונה את הגבול לסוריה, מנסים כעת לשפוך אור על דמותה המסתורית. האנשים האחרונים שפגשו בה לפני שיצאה למסע הרגלי, מעידים כי היא ניסתה לחצות את הגבול לפחות פעמיים בארבעת החודשים האחרונים – פעם לירדן ופעם ללבנון, אך בכל פעם נעצרה ברגע האחרון על ידי הצבא והוחזרה לשטח ישראל.

ניסים סוויסה היה בין האחרונים שפגשו אותה ממש לפני חודש ב"פונדק 101", מזנון הדרכים שבו הוא עובד בכביש הערבה. “הגעתי לסופרמרקט, היא ישבה בחוץ עם אחד העובדים ואמרה שהיא הגיעה מהצפון עם אופניים", סיפר. "אמרה שהיא נוסעת לכיוון אילת".

הצעירה הישראלית שחצתה לסוריה ושוחררה
הצעירה הישראלית שחצתה לסוריה ושוחררה

הצעירה שהתה בפונדק כמה ימים אבל אז נעלמה. "היא חצתה לגבול ירדן, ואז ראיתי אותה ושאלתי אותה 'מה, לא פחדת? לא פגעו בך שם החיילים?'", שחזר סוויסה. "אז היא אמרה, 'הלכתי לטייל במדבר', ובמקרה היא חצתה את הגבול. היא סיפרה שאחר כך הצבא הישראלי תחקר אותה ואפילו נתן לה כסף לאוטובוס".

סוויסה סיפר כי הצעירה עזרה בשיפוצים של באר מנוחה בכביש הערבה. "היא הייתה אחת מהאנשים שבאה לעזור, לפנות את האבנים שנפלו לתוך הבאר". עוד הוסיף סוויסה: "היא שירתה בצה"ל, בחורה נורמטיבית. היא לא שידרה משהו בעייתי. בחורה עם לב רחב, חייכנית, מסתדרת עם כל אחד".

מ', חברתה של הצעירה שמשרתת ביחידה מסווגת, זיהתה את תמונותיה בגבול לבנון כבר באוקטובר האחרון, בשיא המתיחות עם חזבאללה. התמונות פורסמו בערוץ טלגרם של אבו-עלי תחת הידיעה "כתבי חזבאללה תוהים מיהי הישראלית האמיצה שמסיירת סמוך לגדר הגבול שבלבנון ברכב אזרחי". מ' שלחה לה את הידיעה. "היא ענתה לי: 'הם היו ממש נחמדים אליי', אבל מחקה את התשובה".

גם חזבאללה פרסם היום את התיעוד של הצעירה וגם במקרה הזה צה"ל הרחיק אותה מהגדר מחשש שתיפגע מחזבאללה. מ' הכירה את הצעירה בבית החייל שבתל אביב, שתיהן ממשפחות חרדיות ושירתו כחיילות בודדות. "לא הכרתי את הרקע שלה, שזה מוזר בדיעבד כי כולנו ידענו את הרקע של כולם. היא אהבה לטייל, לרוץ, לצאת, לדבר עם אנשים".

הצעירה הישראלית שחצתה לסוריה ושוחררה
הצעירה הישראלית שחצתה לסוריה ושוחררה

שב"כ סיים את חקירתה של הצעירה, ובמידה רבה המסקנות עולות בקנה אחד עם העדויות של חבריה. נראה כי מדובר בצעירה מיוחדת שעברה טראומה לא פשוטה בילדותה, עם יצר הרפקתנות, רצון להכיר את המרחב, בעלת חברים פלסטינים ובדואים, דוברת ערבית רהוטה. היא הועברה כעת לידי המשטרה ששחררה אותה למעצר בית, ומתלבטים אם להגיש נגדה כתב אישום. גורם ביטחוני בכיר אומר שמדינת ישראל תדאג לרווחתה כדי שלא תעשה זאת שוב.