תחקיר: בת 22 מתה מדלקת בשריר הלב - מה קרה בביה"ח שגרם למותה?

כשבועיים לאחר שקיבלה את מנת החיסון השנייה, שיראל פונתה לזיו כשהיא סובלת מכאבים בחזה. הצוות כשל בלאבחן את המצוקה שאליה נקלעה, ואי-הטיפול הוביל לבסוף למותה. "אמרנו לנו שהכול בסדר"

זמן צפייה: 15:54

כשבועיים אחרי ששיראל הלאל בת ה-22 קיבלה את מנת החיסון השנייה נגד הקורונה, היא התמוטטה בבית החולים זיו לאחר שלקתה בדלקת שריר הלב - תופעת לוואי מוכרת שאמורה לחלוף עם קבלת הטיפול הנכון.

אלא, שתחקיר חדשות 13 שפורסם הערב (שלישי) חשף כי מותה נגרם עקב טיפול רפואי רשלני שלא עומד בסטנדרטים של הרפואה המערבית, וכלל רופאים לא מיומנים שכשלו במשימה לזהות את הבעיה ולהילחם על חייה.

מהתחקיר התגלה גם כי בית החולים גם הסתיר את גודל המחדל ולא דיווח כנדרש למשרד הבריאות. כתב התביעה שהגישה משפחתה של שיראל פירט את 36 השעות שבהן הייתה מאושפת במחלקת טיפול נמרץ לב בבית החולים שבצפת.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט: "נקים מחדש את קבינט הקורונה; קורא לבני הנוער להתחסן"

שנה וחצי של קורונה – אפס כתבי אישום נגד מפירי ההנחיות

שר המשפטים החליט: עמית איסמן ימונה לפרקליט המדינה הקבוע

שיראל הלאל
שיראל הלאל | צילום: באדיבות המשפחה

לפי כתב התביעה, לאחר שלא חשה בטוב, שיראל פונתה עם תלוננת על כאבים בחזה שהתגברו בכל נשימה. צוות של שלושה רופאים אבחן אותה כסובלת מדלקת בשריר הלב, ולמרות בדיקת הדם שביצעה שהעידה על מצבה הקשה, ועל אף שבדיקת ה-א.ק.ג שביצעה מאוחר יותר התקבלה עם תוצאות בלתי תקינות, אף אחד מהרופאים לא העניק לה תשומת לב ראויה.

בבית החולים מסרו למשפחתה של שיראל כי היא "לוקה בדלקת קלה בלבד", זאת על אף שהצעירה המשיכה להתלונן על כאבים באזור החזה. בהמשך לכך, בדיקת א.ק.ג נוספת שנעשתה לה הראתה כי היא סובלת ממצוקה לבבית משמעותית, ועדיין אף אחד מהצוות הרפואי לא עשה דבר.

שיראל הלאל ז''ל, נפטרה לאחר שע''פ החשד לא טופלה כראוי בבית החולים
שיראל הלאל ז''ל | צילום: באדיבות המשפחה

רופא מומחה בקרדיולוגיה שעבר על הבדיקה, טען בשיחה עם 13 כי הבדיקה לא בוצעה כראוי, וגם לא פוענחה נכון וכי תפקוד ליבה של שיראל היה ירוד. גם אחותה של שיראל, נופר, שהיא אחות רפואית במקצועה, טענה כי "אם המתמחה שבדק את ה-א.ק.ג המזעזע שלה היה יודע לקרוא אותו, הוא היה קובע שהיא זקוקה לצנתור דחוף".

מספר שעות לאחר מכן, מצבה של שיראל המשיך להדרדר - ועדיין אף אחד מאנשי הצוות לא בדק אותה. לקראת השעה שש בבוקר, אחות שעבדה במשמרת לילה כתבה בדוח שלה כי "החולה ישנה במשך הלילה, מרגישה טוב, ללא תלונות על כאב וקוצר נשימה", זאת למרות שכלל לא נכנסה לבדוק אותה.

שיראל הלאל ז''ל, נפטרה לאחר שע''פ החשד לא טופלה כראוי בבית החולים
שיראל הלאל ז''ל, נפטרה לאחר שע''פ החשד לא טופלה כראוי בבית החולים | צילום: באדיבות המשפחה

בהמשך, אחת האחיות טענה בפני אמה של שיראל כי צוות האחיות עוקב אחר המדדים של המוניטור, וכי המוניטור הספציפי של שיראל מקולקל - זאת משום שהוא מציג נתונים לא הגיוניים כגון דופק שעומד על 130 לדקה - פי שניים ממצב מנוחה. "אמרו לנו שהכל בסדר, לא הרגשנו שהילדה הולכת להתמוטט לנו מחר", סיפר שמעון אביה.

כעבור יממה מאז שהרופא המתמחה ראה את שיראל לאחרונה, הוא הגיע לבדוק אותה וזיהה שהיא לא הייתה בהכרה. אז, החליט הרופא להזעיק מגן דוד אדום כדי שיעביר אותה לבית חולים אחר. רק כשהייתה על סף מוות, הצוות במחלקה לטיפול נמרץ לקח לשיראל בדיקת דם, תוך כדי שביצע בה פעולות החייאה. כשעה לאחר מכן, שיראל מתה כשהיא בגיל 22.

שמעון הלאל, אביה של שיראל
שמעון הלאל, אביה של שיראל | צילום: חדשות 13

מבית החולים זיו נמסר בתגובה: "שיראל הלאל פנתה אלינו עם כאבי חזה, חולשה כללית וחום. במהלך האשפוז התייצגות המחלה התאימה למקרים רבים דומים שטופלו במחלקה באופן דומה, והחלימו כעבור כמה ימים. ביום האחרון לאשפוז חלה הידרדרות במצבה, התפתחו הפרעות עקשניות בקצב הלב שלא הגיבו לטיפול, והותחלו פעולות החייאה ממושכות שלצערנו לא צלחו. המקרה דווח לגורמים הרלוונטיים ומתקיימת בדיקה מעמיקה בשיתוף משרד הבריאות מול כל הגורמים שהיו מעורבים בטיפול".