לאחר מצעד הגאווה: הושחתה האנדרטה לזכר שירה בנקי בי-ם • תיעוד

גבר צולם כשהוא משליך לרצפה את הפרחים שהניחו הוריה של הנערה ומשתתפי המצעד, במקום שבו נרצחה לפני ארבע שנים. כוח יס"מ עיכב את החשוד לחקירה. "שנאה מכוערת ופחדנית"

זמן צפייה: 00:33

מצעד הגאווה בירושלים: גבר תועד ביום חמישי לאחר מצעד הגאווה בבירה כשהוא משחית את האנדרטה לזכר שירה בנקי, במקום שבו נרצחה. בסרטון ניתן לראות את האיש תולש פרחים שהונחו על האנדרטה על ידי הוריה של בנקי, שנרצחה במצעד לפני כארבע שנים, ועל ידי משתתפי האירוע. עוברים ושבים שהבחינו במעשה הבריחו את המשחית. היום, עוכב החשוד במעשה על ידי כוח יס"מ של משטרת ירושלים, והועבר לחקירה.

ערן גלובוס, יו"ר הבית הפתוח הגיב לאירוע ואמר: "ההשחתה של נקודת הציון לשירה בנקי היא סמל לשנאה מכוערת ופחדנית. אמש ענינו לה במפגן ענק של אור. הבית הפתוח יגיש תלונה מסודרת נגד המשחיתים וימשיך לפעול למען ירושלים גאה וסובלנית לכל אורך השנה".

לעוד כתבות בנושא:

מצעד הגאווה בירושלים: גבר נעצר סמוך לאירוע - כשברשותו סכין

"קהילה אחת - פנים רבות": אלפים השתתפו במצעד הגאווה בירושלים

מארגני מצעד הגאווה בי-ם: "לא נסכים לדרישה להציג תעודות זהות"

השחתת האנדרטה לזכרה של שירה בנקי
השחתת האנדרטה לזכרה של שירה בנקי | צילום: החדשות 13

ביום חמישי, כאמור, השתתפו עשרת אלפים בני אדם במצעד הגאווה בעיר, שהתקיים השנה תחת הכותרת "קהילה אחת – פנים רבות". המצעד נערך תחת אבטחה של מאות שוטרים, לוחמי מג"ב וכוחות נוספים הניצבים לאורך המסלול. במהלך האירוע נעצרו ועוכבו 49 אנשים בחשד שתכננו לשבש את המצעד, אחד מהם נתפס כשברשותו סכין.

טרם תחילת הצעדה, שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה (הליכוד) הגיע לגן הפעמון, שם התכנסו הצועדים, זכה לקריאות בוז מהמשתתפים - ועזב לאחר זמן קצר. אוחנה אמר לפעילים שהפגינו במצעד: "חשוב שאתם נמצאים פה על אף המחאה נגדי". אחרים מן הנוכחים דווקא קיבלו אותו במחיאות כפיים.

השחקנית מיה דגן, שהנחתה את עצרת הסיום של המצעד בגן העצמאות שבעיר, אמרה: "אני ממשפחה שיש בה אמא ואבא ואני ממש ממש לא נורמלית". זאת, בתגובה לשלטים שנתלו ברחבי העיר ובהם נכתב "אבא + אמא = משפחה נורמלית". הזמר רן דנקר שהופיע בעצרת אמר כי "אני מאוד מתרגש להיות פה. אני מרגיש שאני נמצא כרגע במקום הכי שפוי במדינת ישראל - זה מתחם של שפיות. אני מרגיש שאת התהליך שלי רק התחלתי, אני מקווה שזה יקרה לכולנו. בואו נתעורר ביחד".

אביה של שירה בנקי נואם במצעד הגאווה בירושלים
אביה של שירה בנקי נואם במצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13

אורי בנקי, אביה של שירה בנקי שנרצחה במצעד בעיר לפני כארבע שנים, אמר בעצרת הסיום: "שירה הייתה צריכה להיות היום כמעט בת 20, אנחנו ממשיכים לחיות עם הכאב ומנסים ללמוד מתוכו שיעור חשוב. על כן, אייחד את דבריי בעיקר לסובלנות. הסובלנות היא מן דבר שקל לדרוש מאחרים וקשה הרבה יותר לקיים בעצמנו. למילים יש כוח ואנו עושים בהן לעיתים מזומנות מדי שימוש לא זהיר. כולם בטוחים שהרגישות שלהם היא החשובה ביותר, ובלהט להגן על זכויותינו, אנו בקלות רבה מדי רומסים רגישויות של אחרים".

"סובלנות מחייבת אותנו לעמוד על שלנו מבלי לזנוח את הכבוד לרגישויות של האחר", המשיך בנקי. "הסובלנות היא מורכבת ודורשת הרבה מכל אחת ואחד מאיתנו - מכולם. אי אפשר להטיל את האחריות על אחרים, אנו צריכים לקחת אחריות על הדרך שבה אנו מתייחסים האחד לחברו. אני חוזר ומסיים במשפט שבחרנו לחרוט על הקבר של שירה - 'מוטב ללמד את הטוב מאשר לגנות את הרע'. אני מאחל לכולנו להיות מתונים בצורה קיצונית".

השר אמיר אוחנה במצעד הגאווה בירושלים
השר אמיר אוחנה במצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, אמר בנקי לחדשות 13 כי "אני לא אוהב שמנצלים את חופש הביטוי להסתה, זה עלוב בעיניי. כמו שבנצי גופשטיין הגדיר את הלהט"ב ארגון טרור, בטרור אנשים שוכבים על הרצפה ולא אומרים מילה. מוטב שנדבוק במילים מתונות בלי להתלהם ובלי לשנוא אף אחד אחר". עוד אמר בנקי: "כולנו יודעים להגן על הזכויות של עצמנו - אבל לפעמים דורכים על אנשים אחרים".

במהלך האירועים, כאמור, המשטרה עצרה ועיכבה 49 חשודים, בהם אדם שברשותו נמצאה סכין, סמוך לגן הפעמון. נוסף על כך, המשטרה בדקה את תעודות הזהות של הנוכחים, לטענת מארגני האירוע, שכעסו על המהלך, בניגוד לסיכום עמם. זאת, לאחר שנחשפה בחדשות 13 דרישת המשטרה לבידוק התעודות, אך מארגני המצעד הבהירו כי לא יסכימו לדרישות ובסופו של דבר סוכם, לטענתם, שהכניסה תתאפשר ללא תעודת זהות, וכי המשטרה תוכל לדרוש מהנוכחים במקום להציג תעודה מזהה לפי שיקול דעתה.

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13