"מעמודי התמך של המשפט": פוליטיקאים ומשפטנים סופדים לשמגר

רבים ספדו לנשיא העליון לשעבר שמת בגיל 94. נתניהו: "היה לו תפקיד חשוב בעיצוב אושיות המשפט הישראלי". היועמ"ש: "משפטן דגול ופורץ דרך". אהרן ברק: "פעל להבטיח את עצמאות הרשות השופטת"

זמן צפייה: 01:18

מערכת המשפט ואישי ציבור, בהם פוליטיקאים, ספדו לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, שמת היום (שישי) בגיל 94. זמן קצר לאחר מותו ספד לו הנשיא ראובן ריבלין: "התייתמנו היום מאחד מהאבות המעצבים והחשובים של המשפט הישראלי. מעמודי התווך והתמך של המשפט. השופט שמגר ז"ל היה סמל להדר הבית"רי. בעל אומץ לב שיפוטי, שהאמין באמונה שלמה בבית המשפט ובמערכת המשפט אך ידע גם את מגבלות הכוח שלה. תנחומיי לרעייתו מיכל ולבני משפחתו האהובים". טקס האשכבה יתקיים ביום שלישי ברחבת המבואה בבית המשפט העליון בשעה 14:00 ובסיומו תתקיים הלוויה בבית העלמין בגבעת שאול.

"אני מביע צער עמוק על פטירתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט מאיר שמגר, מגדולי המשפטנים במדינת ישראל", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "למאיר שמגר היה תפקיד חשוב בעיצוב אושיות המשפט הישראלי לרבות במדיניות המשפט ביהודה ושומרון. תמיד אזכור בהוקרה את פעילותנו המשותפת בהנהלת מכון יונתן לאחר פטירתו של אחי יוני ז"ל. יהי זכרו של מאיר ברוך".

110279
פרס מציג את עיטור הנשיא ביחד עם מאיר שמגר | צילום: אורי לנץ, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מסרה לאחר מותו: "שופטות ושופטי ישראל מבכים היום את לכתו של הנשיא בדימוס מאיר שמגר, שהיה מבכירי בניה ובנאיה של מערכת המשפט הישראלית בכל אחת מתחנות חייו – בפרקליטות הצבאית, בייעוץ המשפטי לממשלה וב-20 שנותיו בבית המשפט העליון כשופט וכנשיא. בכל אחד מן התפקידים שאותם מילא התבלט שמגר כפורץ דרך והקים מסד משפטי ויסודות יצוקים המבטאים את עקרון שלטון החוק ואת ערכיה של דמוקרטיה במיטבה".

"הנשיא שמגר הותיר לדורות הבאים תפיסת עולם שיפוטית מעוררת השראה אשר נבנתה ונתעצבה לאורך השנים הארוכות שהקדיש למדינה כמשרת ציבור. את מורשתו זו מן הראוי כי אנו השופטים נלמד ונשמר ובבוא העת נעביר אותה לדורות שיבואו אחרינו. ובנימה אישית, לפני כ-30 שנים מוניתי לכהן כשופטת שלום בתל אביב בעת שמאיר שמגר היה נשיא בית המשפט העליון. לאורך כל דרכי השיפוטית מאז היווה הנשיא שמגר עבורי מורה דרך ודמות מופת שלאורה צעדתי ואוסיף לצעוד".

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ספד גם הוא והביע את צערו על מותו של שמגר. "משפטן דגול ומנהיג פורץ דרך, הגשים את חלומו לאחר שנמלט עם משפחתו מאימת הצורר הנאצי, עלה ארצה, נלחם בשורות האצ"ל, נכלא והוגלה לאפריקה עם לוחמי המחתרות. עם קום המדינה, התגייס לשורות צה"ל. בהמשך, התקדם בסולם הדרגות עד לתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי ועם שיחרורו מונה לשמש היועץ המשפטי לממשלה. במסגרת תפקידים אלה פעל רבות לביסוס מעמדו ועצמאותו של הייעוץ המשפטי הציבורי, כאמון על האינטרס הציבורי. במשך למעלה מחצי עשור עמד בראשו של בית המשפט העליון והודות לפסיקותיו הרבות והתקדימיות, ייזכר לעד כמי שפעל לביצור מעמדו של שלטון החוק וההגנה על זכויות האדם בישראל. הנשיא שמגר הותיר חותם בל יימחה בעולם המשפט של מדינת ישראל. מורשתו מאירה ותאיר את דרכנו לעד".

נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר, אהרן ברק, ספד למאיר שמגר בריאיון לכאן רשת ב': "הוא היה אחד מגדולי השופטים של מדינת ישראל. מאיר פעל רבות להבטיח את עצמאות הרשות השופטת, שתהיה נפרדת מהרשות המבצעת והרשות המחוקקת".

ריבלין ושמגר באירוע 90 שנה ליום הולדתו | צילום: מארק ניימן, לע''מ

הרמטכ״ל, רא"ל אביב כוכבי ספד גם הוא לשמגר: "מאיר שמגר היה מגדלור של משפט ושל ערכים, שתרם תרומה יחידה במינה למערכת המשפט בצה״ל ולמדינת ישראל". הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, הוסיף: "מאיר שמגר עיצב את פני המשפט הצבאי והפרקליטות הצבאית, חיזק את שלטון החוק וסלל נתיבים בהם אנו צועדים גם היום".

"צער עמוק הבוקר על פטירתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט מאיר שמגר", כתב יו"ר כחול לבן בני גנץ בחשבון הטוויטר שלו." מענקי המשפט שקמו למדינת ישראל ואיש שבמגוון הרחב של תפקידים בהם כיהן, תרם תרומה מכרעת לעיצוב דמותה ועוצמתה של מערכת המשפט הישראלית. שמגר, איש משפט חכם ורודף צדק, היה ציוני גדול שאהב את מדינת ישראל. ונלחם עבורה בשדה הקרב כלוחם אצ״ל ובשדה המשפטי במשך עשורים רבים. הבוקר כולנו מצדיעים לאיש שפעל למען זכויות האדם באשר הוא אדם לצד שמירה ודאגה על ביטחון ישראל ועתידה".

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר: "מאיר שמגר היה מדור הנפילים של ביהמ"ש העליון. מורשתו נלמדת על ידי דורות של משפטנים, והיא חקוקה בדברי הימים של המשפט הישראלי. אהבתי וכיבדתי מאוד את דרכו, מצעירותו באצ"ל ועד להובלתו את ביהמ"ש העליון. אני שולח את תנחומי הכנים לרעייתו, לבני משפחתו ולמוקיריו הרבים מאוד. יהי זכרו ברוך".

"הרשות השופטת מרכינה ראשה ומודיעה בצער רב על פטירתו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט מאיר שמגר, אשר הלך לעולמו היום, ‏יום שישי י"ט תשרי תש"פ (18.10.2019) בגיל 94", נמסר מהרשות השופטת. "נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ושופטיו, מנהל בתי המשפט, השופט ד״ר יגאל מרזל, שופטי ועובדי מערכת בתי המשפט משתתפים באבל הכבד של משפחת שמגר ושל כל הציבור בישראל".

חבר הכנסת גדעון סער כתב עליו: "מאיר שמגר - נשיא בית-המשפט העליון לשעבר, איש האצ"ל, שהוגלה בימי המחתרת לאפריקה. שמגר זכה ללחום לחירות ישראל ולאחר מכן לפעול למען חירות אזרחיה. מגדולי המשפטנים של ישראל. כל הליכותיו שידרו 'הדר' ודמותו היתה סמל לממלכתיות. ישראל תחסר אותו. יהי זכרו ברוך".

מאיר שמגר
מאיר שמגר | צילום: המקור

בכיר כחול לבן משה (בוגי) יעלון אמר: "מאיר שמגר ז"ל היה ענק משפט ישראלי, לוחם צדק וציוני נלהב. לאורך שירות מפואר כפצ"ר, כיועץ משפטי לממשלה, וכנשיא בית-המשפט העליון, התבלט בהחלטות ובפסיקות שהיוו את אבני היסוד לשיטת המשפט שלנו. ביטחון ישראל היה נר לרגליו, עוד מימיו כלוחם באצ"ל. תפיסה זו איפיינה אותו במשך שנים, לצד שמירה איתנה על זכויות האדם, הפרט והחירות האישית. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "מאיר שמגר היה מעמודי התווך של המשפט הישראלי וממעצבי דרכו. ביושר ליבו ובידענותו המופלגת הוא היה מהנשיאים המשפיעים ביותר של בית המשפט העליון, שמפסקי הדין שכתב לומדים וילמדו רבבות תלמידים. מראשית קיומה, מדינת ישראל היא מדינת דין שהצדק הוא נר לרגליה, ומאיר שמגר תרם לכך תרומה גדולה שתיחקק לדורות. יהי זכרו ברוך".


בלשכת עורכי הדין נמסר: "לשכת עורכי הדין מבכה את פטירתו של אחד מענקי מערכת המשפט במדינת ישראל לדורותיה, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר ז"ל". ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי, אמר הבוקר: "פטירתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר ז"ל היא אבידה גדולה למשפחתו, למדינת ישראל ולמערכת המשפט. אני בטוח שמורשתו של האיש תהיה נצורה בליבנו לנצח".

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד אמרה: "אני משתתפת בצער משפחת שמגר על פטירתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר. דמותו של שמגר תזכר לעד כאחד מעמודי התווך של המשפט הישראלי כמשפטן פורץ דרך, הגון וישר. בהחלטותיו ופסיקותיו כפצ״ר, כיועמ״ש וכשופט עיצב את דמותה של מדינת ישראל לאורך השנים".

"מאיר שמגר, לוחם פלמ״ח, לוחם צדק, חתן פרס ישראל. נקיים את צוואתו לסובלנות, חופש הפרט וכבוד לשלטון החוק. יהי זכרו ברוך", כתב יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד.