נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר הלך לעולמו בגיל 94

לוחם האצ"ל לשעבר כיהן גם כפרקליט הצבאי הראשי, כיועץ המשפטי לממשלה, עמד בראש הוועדה לרצח רבין וזכה בפרס ישראל למפעל חיים. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים

זמן צפייה: 01:18

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, הלך היום (ראשון) לעולמו בגיל 94. בין היתר, כיהן שמגר גם כפרקליט הצבאי הראשי וכן כיועץ המשפטי לממשלה. הוא עמד בראש מספר ועדות וחלק מפסקי הדין החשובים שלו נלמדים באקדמיה. ביום שלישי יוצב ארונו ברחבת המבואה של בית המשפט העליון בירושלים והציבור יוכל לעבור על פני הארון בין השעות 10:30 עד 13:00. טקס האשכבה יתקיים ברחבת המבואה בבית המשפט העליון בשעה 14:00 ובסיומו תתקיים הלוויה בבית העלמין בגבעת שאול בחוג המשפחה.

"הרשות השופטת מרכינה ראשה ומודיעה בצער רב על פטירתו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט מאיר שמגר, אשר הלך לעולמו היום, ‏יום שישי י"ט תשרי תש"פ (18.10.2019) בגיל 94", נמסר מהרשות השופטת. "נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ושופטיו, מנהל בתי המשפט, השופט ד״ר יגאל מרזל, שופטי ועובדי מערכת בתי המשפט משתתפים באבל הכבד של משפחת שמגר ושל כל הציבור בישראל".

שמגר נולד בשנת 1925 בדנציג שבפולין, בשם מאיר שטרנברג. הוא עלה לארץ בגיל 14, ולמד לאחר התיכון תואר ראשון בהיסטוריה ובפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא שירת בפלמ"ח ובאצ"ל ואף הוגלה במסגרת שירותו למחנות מעצר באפריקה, וגם ניסה לברוח משם, אך כשל וחזר לישראל רק עם קום המדינה.

ריבלין ושמגר באירוע 90 שנה ליום הולדתו | צילום: מארק ניימן, לע''מ

במלחמת העצמאות שירת בגזרת ירושלים. לאחר במלחמה סיים לימודי משפטים וב-1950 החל לשרת בפרקליטות הצבאית. הוא המשיך המסגרת זו עד שבשנת 1961 מונה לפרקליט הצבאי הראשי. לאור קריאת בן גוריון, עקב מינויו שינה את שם משפחתו משטרנברג לשמגר.

ב-1968 השתחרר משירותו הצבאי, ומונה ליועץ המשפטי לממשלה, תפקיד אותו מילא במשך שבע שנים. מיד לאחר מכן מונה לשופט בבית המשפט העליון וב-1983 מונה לנשיא בית המשפט העליון, תפקיד שבו כיהן במשך 12 שנה.

לאחר פרישתו עמד בראש מספר ועדות חקירה, בהן הוועדה לחקירת רצח רבין שבעקבותיה התפטר ראש השב"כ כרמי גילון. וכן עמד בראש הוועדה שחקרה את התנהלות כוחות הביטחון בטבח שביצע ברוך גולדשטיין, ובראשות ועדה שחקרה את הקשר בין מחלות לוחמי חיל הים לזיהום בנחל קישון. נוסף על כך, שימש כבורר בסכסכוכים משפטיים.

פרס מציג את עיטור הנשיא ביחד עם מאיר שמגר | צילום: אורי לנץ, פלאש 90

לאחר שהגיש את מסקנות הוועדה שברשותו לנושא שחרור שבויים, זמן קצר לאחר שחרור גלעד שליט מהשבי, אמר שמגר כי הוועדה המליצה לרכז את הטיפול בנושא בידי שר הביטחון, כשראש הממשלה והממשלה יהיו חלק מהליך קבלת ההחלטות. רב ההמלצות נותרו חסויות, והשופט בדימוס הסביר: "הסודיות היא חלק אינטגרלי מן ההמלצות, כי אנחנו צריכים להבטיח שהאויב לא יהיה שותף לאיך שמתנהלת המערכת השלטונית הישראלית. טוב להשאיר דברים גם לניחוש והערכה, ולא להיות ספקי אינפורמציה".

שמגר היה תומך של חופש הביטוי, דבר שהתבטא בפסקי הדין שלו, כשסבר שחופש הביטוי גובר על איסור לשון הרע, כל עוד הדבר נאמר בתום לב. בפסק דין תקדימי נוסף שלו, קבע שמגר כי אישה אינה צריכה להתנגד בפועל ליחסי מין כדי שהדבר ייחשב כאונס, אלא שמספיקה העובדה כי לא הסכימה למעשה

ב-1996 קיבל את פרס ישראל למפעל חיים. לשמגר שלושה ילדים מאשתו גאולה, ממנה התאלמן ב-1983, והוא סב לנכדים. הוא התחתן בשנית עם השופטת בדימוס מיכל רובינשטיין, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב לשעבר.