חריגות בנייה ועבירות: התנהלות ראש העיר ר"ג בדירות שבבעלותו

בדיקת חדשות 13 העלתה דפוס פעולה מתמיה שבו נקט כרמל שאמה הכהן בחלק מהנכסים שרכש - בין היתר אי החלפת בעלות, הרחבות ללא היתרים ועיכוב בהגשת הצהרת ההון הנדרשת למשרד הפנים • חלק ב'

זמן צפייה: 05:43

תחקיר חדשות 13, שחלקו השני נחשף הערב (שלישי), מציג דפוס פעולה מעורר תמיהה שבו נקט ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, בכמה מהנכסים שבבעלותו - בין היתר חריגות בנייה, הרחבות הנכסים ללא היתרים ואי רישום שמו כבעלים של הדירה.

שאמה הכהן ובני משפחתו מחזיקים נכסים רבים בעיר. בדיקה של חדשות 13 העלתה כי לכרמל שאמה עצמו, באופן אישי, שותפות (50%) לפחות בשמונה דירות שונות בשכונת רמת השקמה בעיר. את הדירות רכש באופן אישי או באמצעות חברת טנריק שמחציתה בבעלותו בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים. לאחר הרכישה לא החליף בעלות והותיר את שם הבעלים הקודם כבעל הנכס. בעבור כל הדירות האלה נטל הלוואה מהבנק, בצורות שונות, ולא החזיר אותה.

עוד בחדשות 13:

בעקבות תחקיר חדשות 13: משרד הפנים בודק את התנהלות עיריית ר"ג

כיצד פעלה עיריית רמת גן לקידום עסק שבבעלות אביו של ראש העיר?

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן
כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן | צילום: רפי קוץ

כך, באופן סדרתי נפתחו נגדו תיקי הוצאה לפועל, והדירות עברו לכינוס נכסים. בכל המקרים, שאמה, שלו זכות ראשונים בחוק לרכוש את הדירה או לשלם את החוב לפני שתימכר למישהו אחר, עשה זאת. גם לאחר הליך זה - לא רשם את שמו כבעלים של הדירה, כך לעתים במשך יותר מ-15 שנה. גם היום רוב הדירות לא רשומות על שמו אלא על שם הבעלים הקודמים, גם אם חלפו עשרים שנה ממועד הרכישה, וגם אם רבים מהם נפטרו לפני שנים.

בחלק מההלוואות שקיבל מהבנקים בעבור שעבוד הדירות שלו בשכונת רמת השקמה, מופיע ברישום הפוטנציאל הכלכלי שלהן במסגרת פינוי בינוי עתידי אפשרי. בכתבה בגלובס שפורסמה לפני 5 שנים, מופיעים ציטוטים מהפרוטוקולים של הוועדה המקומית לתכנון ובניה ב-2014, אז חבר המועצה כרמל שאמה פעל לכאורה להחרגת שכונת רמת השקמה, כך שיאושרו לה אחוזי בנייה גבוהים יותר במסגרת הליכי פינוי בינוי לעומת שאר השכונות בעיר. שאמה סיפק לוועדה גילוי נאות כי יש לו נכסים בשכונה. בתגובה לכתבה ההיא שאמה הכחיש את הטענות.

תחקיר חדשות 13 מגלה כי בארבע דירות שמחציתן בבעלות כרמל שאמה יש עבירות וחריגות בנייה. ברחוב יהושפט 7 הבית עצמו והחצר הפרטית הורחבו במאות אחוזים יותר מההיתר שניתן על ידי העירייה. מי ששכר את הדירה מכרמל שאמה במשך 15 שנה סיפר כי ההרחבות שביצע נעשו בידיעתו של שאמה הכהן ו"השתלמו גם לי וגם לו".

ברחוב אחד העם 30 נבנה מבנה בחזית הבית עצמו בלי היתר, ברחוב אחד העם 42 נבנתה מרפסת גדולה בלי היתר, וברחוב שמעוני 6ב' רוצפה בחודש אפריל האחרון חנייה חדשה על שטח ציבורי בלי אישור של העירייה. באף אחד מהמקרים לא נעשתה פניה להיתר, והעירייה לא פתחה בהליכי אכיפה כלשהם. שותף שלו בשלוש מהדירות הוא ד"ר אמיר אורון, אורתופד, כירורג בבית החולים קפלן ומרצה באוניברסיטה העברית. בשתיים מהן התגלו חריגות בנייה.

כרמל שאמה בליל הפריימריז בליכוד
כרמל שאמה בליל הפריימריז בליכוד | צילום: נועה גרייבסקי

בניגוד להוראות החוק, לפיו ראש עיר וסגניו מחויבים להגיש הצהרת הון למשרד הפנים 60 יום מתחילת כהונתם, שאמה לא הגיש את הנדרש. במענה לשאילתא ששלח חבר המועצה אביהוא בן משה בנושא לפני כמה חודשים, שאמה השיב שהגיש בתחילת חודש אוקטובר האחרון, זאת על אף שהדברים שמסר בתשובה רשמית מטעם העירייה לא מוכרים במשרד הפנים. בעדכון האחרון שפרסם משרד הפנים, ב-23 בינואר 2020, שמו של שאמה לא הופיע. רק בשבוע שעבר, כמה שעות לאחר פניית חדשות 13 לתגובה של שאמה בנושא, נשלחה הצהרת ההון למשרד הפנים.

כשהתמודד בבחירות הקודמות, ב-2013, פרסם פוסט שבו התחייב כי אם ייבחר ימנה לתפקיד הרגיש של יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה אדם שאינו ממפלגתו, ובעיקר שיפרסם את הפרטים המלאים של הנכסים שבבעלותו ובבעלות משפחתו ברמת גן. הוא לא עמד באף אחת מההבטחות האלה לאחר שנבחר ב-2018.

אתר בנייה
אתר בנייה (אילוסטרציה)

בעקבות חלקו הראשון של התחקיר, שפורסם אמש וחשף את האופן שבו פעלה העייריה לקידום פתיחת מרכז הקניות שבבעלות אביו של ראש העיר, תועד היום עדי כהן, יזם הנדל"ן שהוזכר בתחקיר, כשהוא מקריא הכחשה מן הכתב. בתיעוד ניתן לראות את כהן מקריא את התייחסותו לתחקיר - מטקסט שמוצג בפניו על גבי מסך מחשב.

"אני מתנצל בפני מהנדסת העיר, ראש העיר ויתר הגורמים בעירייה שעושים מלאכתם נאמנה", אומר כהן בסרטון. "לא ישנתי כל הלילה, אני לא אדם שעושה רע לאנשים, במיוחד לא לאנשים שעושים לי טוב. מהנדסת העיר עשתה לי רק טוב". היזם צולם בלשכת מהנדסת העיר, ומי שהפנתה אליו את השאלות הייתה דוברת העירייה, לבנת נזרי, שהייתה בכירה בקמפיין הבחירות של כרמל שאמה ומלווה אותו שנים.

לאחר פרסום הסרטון, פורסמו ברשת סרטונים שבהם הוצמד ראשו של כהן כפי שהופיע בסרטון - לתמונות של גלעד שליט מהשבי, וכן כפראפרזה לתמונות שבויים שצילם ארגון דאע"ש.

יזם הנדל''ן עדי כהן שתועד בכתבה
יזם הנדל''ן עדי כהן שתועד בכתבה | צילום: חדשות 13

אתמול, כזכור, נחשף כי לפני כמה חודשים מהנדסת העיר סיגל חורש פנתה לכהן, שסיים כמה שנים של הליכים מול הוועדה המקומית בעירייה לקבלת אישור לבניית בניין ברחוב עזריאל 16, סמוך לקניון העתידי של פנחס שאמה - אביו של ראש העיר. כהן המתין להיתר שעל פי חוק חייב לצאת עד חמישה ימים לאחר האישור הסופי של העירייה. לחורש היו תוכניות אחרות בעבורו - הוא הגיע לחדרה כדי לדרוש את קבלת ההיתר. "אני כבר הייתי עם היתר, לא נתנו לי אותו. מהנדסת העיר אמרה לי 'אני רוצה לנייד זכויות', לעשות או הפקעה של המגרש הזה (עזריאל 20) או של המגרש שלי לטובת העירייה ולהעביר את הזכויות למגרש אחד", אומר כהן, שחשד שהמטרה של המהלך היא לייצר מגרש חניה שישרת את הקניון של פנחס שאמה: "אני עשיתי את הקישור, אני גם עשיתי על זה רעש, בסדר? הלכתי וצעקתי בעירייה".

כהן סירב לבקשתה של חורש ואיים להגיש תביעה נגד העירייה, היא נבהלה והבטיחה לו שתנסה להעלות את אישור היתר הבניה שלו למחרת בישיבת מועצת העירייה. הישיבה החלה בשש בערב, רגע לפני שנחתמה סמוך לאחת בלילה, חורש ביקשה להעלות את הנושא מחוץ לסדר היום: "כיוון שלא חתמנו על החוזה כי לא הוצאנו לו היתר בניה, רצינו שהוא ילך עם עזריאל 20, אז משכנו אותו הרבה זמן", היא אמרה שם. חברי המועצה לא ממש הבינו את כוונתה, ובעיקר את הדחיפות הרבה להעלות עניין של קבלן אחד באופן לא מתוכנן ובשעה כזו. ביקשנו מהעירייה הסבר למהלך זה, אלא שלא ניתנה כל תשובה.

תגובות:

תגובת עיריית רמת גן וכרמל שאמה הכהן: "רק בשנה אחת הוביל כרמל שאמה מהפכות ענק בעיר שמשרתות את רוב התושבים אך פוגעות קשות במעט בעלי הון ואינטרסים חזקים ומקושרים. המחיר הבלתי נמנע מכך הם ניסיונות חיסול פוליטיים בדרך של תפירת כתבות שקריות ומשמיצות. בנוסף לדרישות שהוצבו בפני מר פנחס שאמה בעבר, התווספו דרישות נוספות, שהוסדרו במלואן להנחת דעתם של כלל אנשי המקצוע שטיפלו בנושא. במסגרת ההסדרה, מר פנחס שאמה אף הסכים לוותר ביוזמתו על מימוש חלק מזכויותיו, כדי להמנע ולו ממראית עין של הטבה כלשהי".

תגובת עיריית רמת גן על צילום ההקראה של היזם עדי כהן: "הצילום בעירייה נערך באופן שקוף וגלוי לבקשת היזם, כמו עוד צילומים ועדויות שיימסרו בבית משפט".