כך תכננו אסירי חמאס פיגועים מתוך הכלא - מתחת לאף של שב"ס

בחודשים האחרונים ניצתו התפרעויות בבתי הסוהר, שגלשו גם אל מחוץ לגבולותיהם, באמצעות טלפונים המוברחים לתוך האגפים. השר ארדן: "ה'חינגה' הזאת הולכת להסתיים"

החדשות 13

בחודשים האחרונים ניטשת מלחמה בתוך האגפים הביטחוניים של בתי הכלא, המאכלסים קרוב ל-6,000 אסירים ביטחוניים, אשר יוצאת אל מחוץ לגבולות בתי סוהר. המהומות החלו לפני כחודשיים בהתפרעויות בכלא עופר, המשיכו להצתת אגף חמאס לפני כשבועיים בכלא רמון, והשבוע נדקרו שני סוהרים בקציעות.

הגורם להתפרעויות בבתי הכלא נעוץ בטלפונים סלולריים המצויים בין כתלי המתקנים, ומשמשים לביצוע פיגועים: בשב"ס הכריז מלחמה, והאסירים נלחמים בחזרה. בתקופה האחרונה זוהו 14 אירועי הכוונת טרור שיצאו מתוך הכלא – ונשאלת השאלה כיצד עד היום לא חסם שב"ס את אפיק התקשורת שבין האסירים לעולם שבחוץ. "הכלא מקיים קשרים כל הזמן עם המנגנונים בחוץ עם המפקדות בארץ ובחו"ל", סיפר עדי כרמי, לשעבר בכיר בשב"כ. "אנחנו יודעים שיוצאים פיגועים מתוך הכלא".

החדשות 13
כלא קציעות
החדשות 13
כלא עופר

נראה כי בין שב"ס לאסירים הביטחוניים התפתחה מערכת יחסים עקומה, ויש הטוענים שהשקט הפך לחזות הכול: אף סוהר לא רוצה מהומות במשמרת שלו, ואף אחד לא רוצה להקפיץ כוחות להתמודד עם שביתת רעב. התאים והאגפים של האסירים הביטחוניים מסודרים לפי שייכות פוליטית, והסוהרים לא מתנהלים ישירות מול האסירים אלא דרך הדובר המוגדר של כל תא ואגף. האסירים הביטחוניים גם מבשלים לעצמם בתוך התאים, וחמאס למעשה מממן את האסירים שלו בתוך בתי הכלא הישראליים.

יש מי שטוען שהאסירים הביטחוניים הפכו פיונים במחזה עם סוף ידוע מראש. מדי פעם מקימים ועדה לבחינת הנושא, אבל בסופו של דבר לכולם ברור שישראל מספקת לאסירים הביטחוניים את המינימום ההכרחי והרשות הפלסטינית מממנת חלק משמעותי מהנטל – זה הכי טוב שאפשר לקבל. "כשיש כמות כזאת של אסירים, כדי לקיים אורח חיים סביר, צריך להתנהל בשיתוף פעולה בין רשות בתי הסוהר ובין אותם מחבלים", הסביר יורם שוויצר מהמכון למחקרי בטחון לאומי. "ככה מתנהל אורח חיים משותף בין שני הניצים".

החדשות 13
כלא עופר

בתגובה לדברים, אמר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן: "בתחילת הדרך, שב"כ מאוד רצה את המיסוך לטלפונים שיזמתי, שנגדו מתקוממים המחבלים כעת. בתקופה האחרונה שב"כ וצה"ל לא מתלהבים מהפרויקט, כיוון שקושרים אותו למתיחות ברצועת עזה. אני חושב שזה פרויקט מציל חיים שמונע הכוונת פיגועים מתוך הכלא".

עוד הוסיף ארדן כי "ביטלנו ביקורים של משפחות מעזה, הפסקנו לאפשר לחברי הכנסת הערביים לבקר אצל האסירים, הפסקנו לאפשר להם לצפות בשידורי טלוויזיה, אין לימודים אקדמיים – כל השמועות האלה לא נכונות. עוד שבוע אמורה להתחיל עוד שביתת רעב של אסירי חמאס – זה לא כי הם נהנים מהתנאים אלא להפך, חלים שינויים בשנים האחרונות. כל התנאים העודפים שעדיין נותרו – ייפסקו. החינגה הזאת הולכת להסתיים".