"מקללים אותם ליד הילדים שלהם": הפקחים שעוברים השפלות ואיומים

אלפי אנשים שעובדים במרחב הציבורי זוכים בכל יום ליחס משפיל, איומים ואפילו אלימות. "ישנה תפיסה שהם מנסים לדפוק אותנו, לכן הכי נוח להוציא את התסכול עליהם" • לא רואים ממטר, פרק 1

זמן צפייה: 11:00

בחניונים, בקניונים, בפיקוח העירוני ובתחבורה הציבורית עובדים אלפי אנשים שזוכים ליחס משפיל, גידופים, איומים - ואפילו אלימות פיזית של ממש. בין העובדים ש"זוכים" ליחס מחפיר במיוחד, ניתן לציין את הפקחים, שמחלקים דוחות ונתקלים בחוויות אלימות במיוחד. בעידן האינטרנטי העימות בין מקבלי הדוחות לפקחים לא מסתיים ברכבת ובתחנה אלא גולש גם לעתים לפסים אישיים ורודף את הפקחים לרשתות החברתיות ועד למשפחה.

פאנטה שחר, ירושלמית שעובדת כבר שש שנים כפקחית ברכבת הקלה, סיפרה לחדשות 13 על מקרה בה חוותה אלימות קשה: "לפני כשנתיים, מישהו פשוט דחף אותי לרצפה, קרע לי את השרשראות ואת העגילים שהיו עליי ושבר לי את הציפורניים. היד שלי כנראה הסתובבה כשנפלתי ושברתי אותה, הייתי שבוע בבית". לדבריה, "אנחנו לא מי שהם חושבים שאנחנו. עומד פה בן אדם בסופו של דבר".

לכתבות נוספות לחדשות 13:

הטענות להטרדות מיניות מצד בכיר בהדסה: המשטרה פשטה על ביה"ח

הצעיר שתועד עם ידיים קשורות בשופרסל: "זה היה קורה בכל יום"

עוקץ הכדורגלנים: תושב עכו מואשם שהתחזה לשחקנים וגנב מהם כסף

קללות נגד פקחית ברכבת הקלה בירושלים
קללות נגד פקחית ברכבת הקלה בירושלים | צילום: חדשות 13

הרכבת בירושלים הייתה הראשונה בישראל שאפשרה עלייה חופשית לקרונות בלי לשלם לנהג, אלא באמצעות העברת הרב-קו באופן עצמאי לאורך הקרון. בשיטה הזאת קל יותר לעלות לרכבת, אבל גם קל יותר להתחמק מהתשלום - ואי ההבנות הן רבות. הבעיות מתחילות כשאנשים פשוט מתגנבים ומסרבים להזדהות בפני הפקח. מי שייתפס כשהוא נוסע בלי לתקף את הרב קו ייקנס ב-180 שקלים ואת זה הירושלמים מתקשים לקבל.

חברת "סיטיפס" מפעילה את הרכבת הקלה בירושלים וכדי לעצור את תופעת הנוסעים שלא משלמים היא מפעילה מערך מיוחד שנחשב בעיני רבים לקשוח במיוחד. ירון רביד, מנכ"ל החברה, סיפר על החוויות הלא פשוטות שעוברים עובדיו: "הפקחים והפקחיות שלנו נתקלים לא מעט פעמים באלימות, אפילו מקללים אותם ליד הילדים שלהם בקניון. אין ספק שזו עבודה מאוד לא נעימה".

אלימות נגד פקח באוטובוס
אלימות נגד פקח באוטובוס | צילום: חדשות 13

ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות וקבלת החלטות במרכז הבינתחומי הרצליה, סיפרה על הסיבות שגורמות לאנשים להתנהג בצורה אלימה כלפי שוטרים ופקחים: "אותם אנשים שאנחנו מכנים אותם 'השקופים', הם מבחינתנו סוג של פורקן לכל התסכולים שלנו. הכי נוח להוציא את התסכול על האנשים האלה. יש לנו איזושהי תפיסה לגבי שוטרים ופקחים שאלה האנשים שמחפשים לדפוק אותנו. אז מבחינתנו אין שום בעיה אם אנחנו נקלל ונעליב אותם ונגרום להם להרגיש מושפלים".