תחקיר: באילו בתי חולים מפרידים בין יולדות יהודיות לערביות?

כתבת חדשות 13, שפנתה למחלקות יולדות במרכזים רפואיים ברחבי הארץ, חשפה כיצד במקרים רבים האחיות נענות בקלות לדרישתה לקבל חדר ללא נשים ערביות. "אם את מבקשת, אנחנו עושות התאמות"

זמן צפייה: 09:34

תחקיר חדשות 13 חושף כיצד בבתי חולים רבים בישראל מבצעים הפרדה בין יולדות ערביות ליהודיות, על אף שמדובר במעשה בלתי חוקי. במהלך התחקיר פנתה כתבת חדשות 13 למיון יולדות במספר בתי חולים ברחבי הארץ וביקשה לא לשכב בחדר לצד יולדות ערביות - במקרים רבים היא נענתה בחיוב. בתי החולים שנענו לבקשת התחקירנית להפרדה היו: לניאדו, בילינסון, וולפסון, קפלן ומעייני הישועה. לעומתם, בתי החולים ברזילי, שיבא תל השומר ומאיר דחו את הבקשה.

"אצלנו מאוד שמים על זה דגש", אמרה העובדת בבית החולים לניאדו שבנתניה. אחת האחיות שנשאלו על כך באותו בית חולים ענתה: "אם את מבקשת, אנחנו עושות התאמות".

איבדה את התינוקת בגלל טעות מתמחה. מחלקת יולדות בבית החולים איכילוב
איבדה את התינוקת בגלל טעות מתמחה. מחלקת יולדות בבית החולים איכילוב | צילום: חדשות 10

עובדת במחלקת "רואים את הנולד", בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, הסבירה לכתבת חדשות 13 איך עליה לפעול אם ברצונה לקבל חדר ללא יולדות ערביות: "נסי להגיד למיילדת בצורה עדינה אם יש אפשרות לחדר לבד. גם מיילדות ערביות מעדיפות להיות עם מישהי שהיא יכולה לדבר איתה באותה שפה. לדעתי לא צריכה להיות לך בעיה".

"הפרדה זאת אפליה", אמרה עו"ד הדס הולצשטיין-תמיר. "את יוצרת חיץ בין שתי נשים שאין ביניהן שום שוני ענייני, מקבעת סטריאוטיפים ודעות קדומות וגם מהווה פלטפורמה לתנאים לא-שיוויוניים בסופו של דבר".

עובדת באחד מבתי החולים
עובדת באחד מבתי החולים | צילום: החדשות 13

תגובת בית החולים לניאדו: "מדיניות לניאדו היא לקבל כל איש ואישה בלי הבדלי דת וגזע, נבדוק לעומק את טענות התחקיר ונבצע את הדרוש כדי שהמדיניות תיושם".

תגובת בית החולים בילינסון: "בית החולים מעניק שירותים רפואיים לכלל האוכלוסייה באופן שיוויוני. אין בבית החולים הפרדה בין יולדות משום סיבה שהיא".

תגובת בית החולים קפלן: "אין ולא קיימת בבית החולים מדיניות של הפרדה בין יולדות. עם זאת האחיות מתחשבות בבקשות אישיות של היולדות ככל שניתן ומתאפשר".

תגובת בית החולים וולפסון: "מדיניות המרכז הרפואי וולפסון שוללת כל הפרדהעל רקע דת או מוצא אתני. כל ניסיון להטיל דופי ביחס השיוויוני שאנו מעניקים ליולדות מעורר תמיהה ונדחה על הסף".

תגובת בית החולים מעייני הישועה: "המרכז הרפואי ממוקם בבני ברק ולכן הרוב הגדול של היולדות הוא מהמגזר החרדי, אולם כל יולדת מתקבלת ומטופלת במאור פנים".

תגובת משרד הבריאות: "עמדת המשרד היא כי טיפול צריך להינתן ללא הבדל בזהות היולדת ושיבוץ לחדרים צריך להיעשות על פי שיקול רפואי. בכוונת המשרד ליצור הנחיות ולתגבר בקרות בנושא, לצד הכשרת צוותים".