"הצצה לתפארת ירושלים": אבן סגולה מתקופת בית שני התגלתה בכותל

על החותם הראשון מסוגו בעולם שהתגלה צפונית לעיר דוד מופיעה ציפור ולידה ענף המתאר כנראה את צמח בושם האפרסמון ממנו הופקה הקטורת למקדש. "סביר להניח כי בעל החותם היה יהודי בעל אמצעים"

החותם שהתגלה
החותם שהתגלה | צילום: אליהו ינאי, עיר דוד

הפתעה בת 2000 שנה: במהלך פעילות סינון עפר ארכיאולוגי בגן הלאומי עמק צורים, התגלה חותם ראשון מסוגו בעולם מתקופת בית המקדש השני התגלה ביסודות הכותל צפונית לעיר דוד. על החותם, העשוי אבן יקרה מסוג אלחמה שנענד כטבעת, מופיעה ציפור ולידה ענף המתאר ככל הנראה את צמח בושם האפרסמון ממנו הופקה הקטורת למקדש. על פי החוקרים, החותם שימש לחתימה ולאשרור מסמכים וסחורות והיווה פריט אופנתי שנענד לשם נוי כתכשיט.

"מדובר בממצא חשוב כיוון שזוהי הפעם הראשונה שבה מתגלה בעולם אבן חותם עם תיאור של הצמח היקר והמפורסם עליו יכולנו עד היום רק לקרוא במקורות ובתיאורים ההיסטוריים", אמר הארכיאולוג אלי שוקרון שניהל את החפירה מטעם רשות העתיקות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מנהלי בתיה"ח נגד הורוביץ: "הדיר אותנו מדיוני קיצור התורנות"

"יום עצוב לרפואה בישראל": רופאים בכירים נגד מתווה המתמחים

אוסטרליה: מיליון דולר תמורת מידע על היעלמותה של קליאו סמית'

החוקרים סוברים כי הצמח המופיע על האבן הוא צמח בושם האפרסמון, המוזכר במקרא, בתלמוד ובמקורות ההיסטוריים. האפרסמון, שכלל אינו דומה לפרי האפרסמון של ימינו, מתואר כצמח יקר, ששימש להפקת תרופות, משחות ובשמים ואף היה חלק ממרכיבי הקטורת שהוקטרה בבית המקדש.

"אם אכן מדובר בפרי האפרסמון המפורסם והיקר, הרי שסביר להניח כי בעל החותם היה יהודי בעל אמצעים, שכן ההפקה והמסחר שהתקיימו סביב צמח האפרסמון, נשלטו באותה תקופה בידי יהודים שחיו באגן ים המלח, שם גידלו את הפרי. יתכן שבעל החותם היה אדם בעל מטע לגידול אפרסמון". ציינה פרופ' אמוראי-שטרק. לדברי הארכיאולוג אלי שוקרון: "הממצא מספק לנו הצצה אל חיי היום יום של האנשים שחיו בימי בית המקדש השני, ימי תפארתה של ירושלים".