"מה עם החולים?": תושבי אילת יפגינו בירושלים נגד סגירת שדה דב

עשרות אוטובוסים ייצאו מהעיר הדרומית לכיוון בית רה"מ, שם תתקיים המחאה. מנכ"ל העמותה לקידום מסעדות בעיר: "השנה טסו כמיליון אנשים מהשדה - איך ייכנסו מיליון נוסעים ב-5 טיסות מנתב"ג?"

זמן צפייה: 03:42

עשרות אוטובוסים ייצאו היום (שני) מאילת לכיוון ביתו של ראש הממשלה בירושלים, שם תתקיים החל מהשעה 16:00 הפגנה נגד ההחלטה לסגור את שדה דב. זאת, במסגרת המחאה שהתעצמה בשבוע האחרון נגד ההחלטה.

אדם יוספה, מנכ"ל העמותה לקידום מסעדות וברים באילת שישתתף בהפגנה, אמר: "בשנה האחרונה טסו כמיליון איש משדה דב בלבד, בזמן שבנתב"ג יש כחמש טיסות פנויות ביום. איך אפשר להכניס מיליון איש בחמש טיסות?". לטענת המוחים המהלך ייפגע בתיירות בעיר, שגם כך סובלת ממשבר, אך יוספה הוסיף זווית נוספת: "יש קשישים, חולים ואנשים עם מוגבלויות שמאוד קשה להם לצאת כל יום מהבית, לנסוע לטיפול רפואי ולחזור". את הדברים אמר בתוכנית "העולם הבוקר".

לכתבות נוספות בנושא:

"הפרת ההסכם בין המדינה לאילת": המחאה נגד סגירת שדה דב מחריפה

בצל התנגדותו לסגירת שדה דב: ראש העיר אילת סירב לפגוש את רה"מ

בשורה לצרכנים: האם בקרוב נשלם 40 שקלים על טיסה לאילת?

אדם יוספה, אחד המוחאים נגד סגירת שדה דב
אדם יוספה, אחד המוחאים נגד סגירת שדה דב | צילום: shutterstock

לאחרונה הודיע ראש העיר אילת, מאיר יצחק-הלוי, ללשכת ראש הממשלה, כי אין בכוונתו להגיע לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו, שהייתה צפויה להתקיים בהמשך לפגישתם האחרונה בנושא. לטענתו, כיוון שהסוגיה הינה משפטית, אין סיבה שהשניים ייפגשו לפני שראש הממשלה יקדים וייפגש עם היועץ המשפטי לממשלה.

בתוך כך, דוד פתאל, הבעלים של רשת המלונות "פתאל", התייחס לנושא בריאיון ל"המטה המרכזי", ואמר כי "התוכניות להקמת השכונה הגדולה בשדה דב יתבצעו רק בעוד כמה שנים. מה האיוולת לרוץ ולסגור שדה תעופה פעיל ונוח, כאשר אפשר לרוץ ולהתקדם עם התוכניות כמו שהן, וברגע שיקבלו היתרים לבנייה, אז השדה יתפנה?". גם פתאל הוסיף את הזווית הרפואית: "כל יום עולים מאילת לתל אביב כמאה וחמישים אנשים לקבלת טיפול רפואי, בעיקר בבית החולים איכילוב", הוסיף פתאל. "שדה תעופה נוסף הוא דבר אסטרטגי חשוב ביותר".

מסיבת עיתונאים בנושא סגירת שדה דב בתל אביב
מסיבת עיתונאים בנושא סגירת שדה דב בתל אביב | צילום: חדשות 13

ההחלטה לסגור את שדה דב עומדת להיכנס לתוקפה בעוד כשבועיים, ולאחרונה ערכו המוחאים מסיבת עיתונאים שכותרתה "המשמעויות של סגירת שדה דב", בהשתתפות ראשי הערים תל אביב ואילת ובכירים בענף המלונאות. ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי, החבר במפלגת הליכוד, אמר במסיבת העיתונאים כי יחזיר את כרטיס חבר המפלגה שלו - זאת במחאה על "הפגיעה של ראש הממשלה נתניהו בעיר".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, התייחס אף הוא למהלך: "בתור ראש עיריית ת"א, אני אמור להיות שמח על ההחלטה, אך אני עדיין ישראלי וזה נראה לי כמו תוכנית שאין לה ראייה אסטרטגית". מנכ"לית רשת מלונות פתאל, אביה מגן מזרחי, שהשתתפה אף היא במסיבת העיתונאים, אמרה כי "ההחלטה על סגירת שדה דב מהווה הפרה של הסכם בין מדינת ישראל לבין תושבי אילת".

דוד פתאל, בעל רשת המלונות ''פתאל''
דוד פתאל, בעל רשת המלונות ''פתאל'' | צילום: החדשות 13

כדי להמחיש את טענותיהם, המוחים מציגים נתונים בדבר ירידה של כ-30% בכמות הטיסות לעיר מאז חודש אפריל. זאת, לטענתם, בשל סגירת שדה התעופה באילת וחניכתו של נמל התעופה רמון בתמנע, שגרמו להפסקת הטיסות הישירות לתחומי העיר, והביאו את הטסים להגיע לעיר בהיסעים מיוחדים. כמו כן, המוחים מזהירים כי הישראלים יעדיפו שלא לטוס לאילת מנתב"ג בשל העומס בחודשי הקיץ, אלא יגיעו לעיר ברכב דרך כביש 90 המסוכן - שבו נהרגו שבעה בני אדם מתחילת השנה.

שדה דב, ארכיון
שדה דב, ארכיון | צילום: החדשות 13

מנגד, תומכי ההחלטה טוענים שסגירת שדה דב תכניס כ-12 מיליון שקלים לקופת המדינה. נוסף על כך, טוענים התומכים כי פינוי השטח יסייע במשבר הנדל'ן בתל אביב. זאת מאחר ופינוי השטח יאפשר לבנות כ-16 אלף יחידות דיור חדשות באזור היוקרתי בצפון העיר.

למרות המחאה והאיומים הכלכליים, נראה כי לא צפוי להיות שינוי בהחלטת הממשלה. על פי התכנון, החל מחודש הבא כל הטיסות הפנימיות לאילת יצאו אך ורק דרך טרמינל 1 בנתב"ג.

בשנים האחרונות חל שיפור בתיירות הנכנסת לעיר אילת. מלונות חדשים החלו להיבנות ומשקיעים החלו להראות כוונות להוסיף השקעות חדשות בעיר. עם זאת, הסגירה הצפויה של שדה דב החלה לתת את אותותיה, שכן חברת המלונות "ישרוטל" הודיעה כי תקפיא את כל הפיתוח העתידי שלה בעיר.

כמו כן, ישראלים רבים מעדיפים שלא לנפוש בעיר הדרומית. זאת, בשל טיסות החסך (לואוקוסט) המאפשרות לטוס ליעדים אטרקטיביים בחו"ל במחירים נמוכים. אי לכך, עמידה בתורים בשדה התעופה בלוד תעניק סיבה נוספת למבקרים לוותר על חופשה בעיר. כאמור, כמות הטיסות לעיר נחתכה ביותר מעשרה אחוזים עוד בטרם ההחלטה נכנסה לתוקפה. לכן נראה כי המגמה ברורה וההחלטה, שתיכנס לתוקף בעוד כשלושה שבועות, לא הולכת לבשר טובות לעיר שגם ככה סובלת ממשבר תיירותי.