המלך הוא אדום: הזעפרן עושה עלייה לארץ הקודש

אומרים שיש לו סגולות מרפא, השפים הגדולים לא מוותרים עליו - ומחירו יכול להגיע ליותר ממאה אירו לגרם. לאחרונה החליטו כמה יזמים לגדל בארץ את התבלין היוקרתי: "היה בשימוש עוד בבית המקדש"

זמן צפייה: 09:39

הזעפרן, מלך התבלינים, עושה בימים אלה עלייה לארץ הקודש. משה קדם ואשר (ברונו) כהן פנו לדוד בוזגלו, מושבניק ותיק, ויצרו יחד את שדה הגידול המסחרי הראשון בישראל. לא סתם לא גידלו כאן בישראל את הפרחים הסגולים מהם דולים את הזעפרן זה 2,000 שנים. היו פה ושם ניסיונות שלא צלחו, אך העשב הזה לא רק מוציא מעצמו פרח מופלא. הוא גם מוציא למגדל את הנשמה. "גידול מאוד עדין ומפונק", הסביר בוזגלו.

משה קדם, מגדל זעפרן, הוסיף: "בכמה מקומות אפשר למצוא אותו במחיר של מעל 100 אירו באירופה לגרם". האיראנים שולטים ב-80% משוק הזעפרן העולמי. עכשיו בפעם הראשונה הפרח עשה עלייה. "אם נצליח לתת פייט לאיראן, אינשאללה", הוסיף קדם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אמו של סלמסה: "אין צדק, קברנו את הפרחים שלנו – ולא כואב להם"

ארבעים שנה ל"שיר הפרחה": הסיפור מאחורי הלהיט הפרובוקטיבי

"כ-470 אלף משפחות בארץ עניות; עלייה בשיעור העוני אצל קשישים"

שדה פרחי כרכום
שדה פרחי כרכום | צילום: החדשות 13

קדם וכהן, שעשו עליה מצרפת רוצים להחזיר עטרה ליושנה. "הגענו לזעפרן בעצם דרך לימוד תורה. יום אחד למדנו שבשיר השירים שלמה מדבר על הכרכום, זה הזעפרן, ואמרנו - אם זה בשימוש בבית המקדש, ההיגיון אומר שהם היו מגדלים את זה פה, בארץ", הסביר קדם.

הליך הגידול הוא מה שמייקר אותו כל כך. על מנת לשתול אותו, מוכרחים לעשות את זאת בצורה ידנית, כך גם את הקטיפה של הפרחים הסגולים. הפרח פורח רק יום אחד בשנה, בשעות המוקדמות של הבוקר – ואז חייבים לקטוף אותו. "במידה ויש לך גשם באותו הבוקר, אז זה הולך לעזאזל כי הגשם הורס את הפרח", הסביר בוזגלו.

אחרי הקטיף של הפרחים צריך להוציא את הצלקות, הגבעולים האדומים הקטנים, שהם בעצם התבלין – ידנית כמובן. "צריך מאתיים פרחים על מנת להגיע לגרם אחד", הוסיף קדם.