"אישה פורצת דרך": רות דיין הלכה לעולמה בגיל 103

דיין, מייסדת בית האופנה "משכית" ושותפה בהקמת ארגון הצדקה "וראייטי", הייתה אשתו הראשונה של שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה דיין. קיבלה את פרס עיטור הנשיא; לפיד: "הייתה מקרבת לבבות"

זמן צפייה: 06:43

הפעילה החברתית רות דיין הלכה הלילה (שישי) לעולמה בגיל 103. דיין, מייסדת בית האופנה "משכית" ושותפה בהקמת ארגון הצדה "וראייטי ישראל", הייתה אשתו הראשונה של שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה דיין, אמם של הפוליטיקאית יעל דיין והבמאי המנוח אסי דיין.

בשנת 1950, הקימה רות את חוג הידידים של המרכז הרפואי שיבא - תל השומר, וכיהנה במשך שנים כנשיאת כבוד של החוג. בשנת 1952 נסעה עם בעלה לבריטניה, שם החלה ללמוד אריגה וטווייה. עם שובה לארץ שנתיים לאחר מכן, הקימה את חברת האופנה והטקסטיל "משכית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

7,168 נדבקים חדשים אתמול – 8.8% מהבדיקות חיוביות

בתום דרמה לילית: הממשלה האריכה את הסגר עד ליום ראשון ב-7:00

סוכל ניסיון פיגוע: מחבל ניסה לחדור לבית במערב בנימין ונוטרל

רות דיין
רות דיין | צילום: אסף לב, יח''צ

בהמשך חייה, הייתה חברה במועצה הציבורית של ארגון "יש דין למען זכויות אדם", חברה בוועד המנהל של "המרכז היהודי ערבי לפיתוח כלכלי", וחברת המועצה הציבורית של "קרן אברהם". בשנת 1970, הצטרפה לאגדות "בני ברית שם ליהודים וערבים", ושימשה כנשיאת הארגון במשך כ-40 שנה. 

במשך השנים, קיבלה דיין פרסים רבים על פועלה, כמו למשל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם אוניברסיטת בן גוריון על מאמציה לקירוב לבבות בין יהודים לערבים. כמו כן, היא זכתה בעיטור נשיא המדינה, ובפרס רפפורט על מפעל חיים. 

רות דיין
רות דיין | צילום: בוצ'צ'ו

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ספד: "רות דיין הלכה מאתנו. היא היתה מקרבת לבבות. זו היתה השליחות שלה, אבל גם התכונה המרכזית שלה כאדם. שולח תנחומים למשפחה, החיים של כולנו יהיו מהיום קצת פחות טובים ושלמים".

גם יו"ר העבודה מרב מיכאלי נפרדה מדיין, וכתבה:"אנחנו נפרדים היום מאגדה. אשה מרשימה ומרגשת. אישה פורצת דרך, פוליטיקאית, תעשיינית ופעילה חברתית שתמיד נאבקה כנגד דיכוי החלשים. רות דיין ז"ל. תודה לך על שסללת את השבילים בהם אנחנו הולכות - והולכים - ועל שהיטבת לאורך השנים להציג מראה לחברה הישראלית. שולחת תנחומים ליעל והנכדים".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ שלח תנחומים גם כן, וכתב: "צער גדול על פטירת רות דיין, בגיל 103. חברת מרצ מאז היווסדה, ואשת שמאל נלהבת. עד הרגע האחרון היתה מעורבת ומחוייבת, אכפתית ובקיאה כמו שהיתה כל חייה. אהבתי אותה מאוד. חיבוק גדול ליעל יקירתנו, ולכל המשפחה. יהי זכרה ברוך".