ריבלין: "אסור לתת יד לשיח המפלג - אין כמו רה"מ שיודע זאת"

נשיא המדינה נשא דברים בטקס אזכרה לחללי האונייה "אלטלנה", והצהיר: "בישראל שולט שיח מאשים, לעיתים גם רדוד ואלים - אסור לתת לו להמשיך ולהרוס כל חלקה טובה"

זמן צפייה: 01:06

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הצהיר היום (שלישי) כי "בישראל שולט שיח מאשים, שלעיתים הוא גם רדוד ואלים. אסור לתת לשיח המפלג להמשיך ולהרוס כל חלקה טובה. אין כמו ראש הממשלה שיודע זאת". את הדברים אמר בטקס אזכרה לחללי האונייה "אלטלנה".

"האיום הגדול ביותר למדינה שלנו - גם 70 שנה אחרי תקומתה - שוכן בתוכנו", אמר הנשיא. "מימין ומשמאל מושכים את מפת הזיכרון, והשולחן נותר עירום. לכל אחד מהשבטים יש רצון שרק הסיפור שלו יסופר, שהאמת שלו תנצח. במקום לפעול ולחתור לבניין סיפור משותף, ימין וגם שמאל חותרים למחוק זה את סיפורו של השני. המילה אחדות נשמעת חסרת משמעות. היא חייבת לחזור לעולם המושגים שלנו כתקווה חברתית נחרצת, אחרת נרד לתהום השנאה שכבר החריבה את ביתנו הלאומי יותר מפעם אחת. עלינו לזכור - יש דרכים רבות ללחום למען המולדת".

עוד בחדשות 13:

ריבלין: "חובתנו לכבד את המשפט"; נתניהו: "איני שוכח לרגע"

נתניהו על הרשעת רעייתו בפלילים: "הסתיים מסע ציד של 4 שנים"

ראובן ריבלין נואם בטקס האזכרה לחללי האונייה אלטלנה''. בבית העלמין נחלת יצחק
ראובן ריבלין נואם בטקס האזכרה לחללי האונייה אלטלנה''. בבית העלמין נחלת יצחק | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא אף הוא דברים בטקס. "חילוקי דעות - לפעמים נוקבים - הם חלק בלתי נפרד של הדמוקרטיה", טען נתניהו. "דמוקרטיה היא אחדות העם, ואחדות היא לא אחידות. גם במהלך הוויכוח עלינו לזכור – אחים אנחנו". עוד הצהיר ראש הממשלה: "במשך עשרות שנים מחנה שלם פשוט נדחק לפינה. אחרים ביקשו לעצב את התודעה הציבורית בצלמם ובדמותם, וההיסטוריה לעיתים שוכתבה בידי מי שראו עצמם מנצחים. רק בזכות ההתעקשות שלנו, פעולות שביצעה הממשלה שלנו - פועלה של המשפחה הלוחמת מקבל את מקומו הראוי בתולדות ישראל".

בהמשך דבריו, התייחס נתניהו לראשונה לוועידת בחריין המתוכננת. "בקרוב יתקיים בבחריין כנס חשוב שאנחנו מברכים עליו - ניסיון של ארה"ב להביא לעתיד טוב יותר באזור. יהיו נוכחים בו גם ישראלים", אמר נתניהו, והוסיף: "בתחילת השבוע יתקיים בירושלים מפגש חסר תקדים של היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל. זוהי פסגה חשובה ביותר להבטחת היציבות במזרח התיכון בזמנים סוערים. המפגש המשולש הזה בישראל, של שתי מעצמות העל עם מדינת ישראל, מעיד אלף עדויות על מעמדה הבין-לאומי של ישראל היום בין האומות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס האזכרה לחללי האונייה אלטלנה''. בבית העלמין נחלת יצחק
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בטקס האזכרה לחללי האונייה אלטלנה''. בבית העלמין נחלת יצחק | צילום: חדשות 13

אתמול מסרו בכירים בממשל האמריקני לחדשות 13 כי הבית הלבן החליט לא להזמין את שר האוצר משה כחלון או נציגים אחרים של ממשלת ישראל לוועידה בבחריין שתיערך בשבוע הבא, ובה יוצג החלק הכלכלי של תוכנית השלום האמריקנית. הבכירים האמריקנים טענו כי "במהלך הוועידה נציג את החזון הכלכלי שלנו עבור העם הפלסטיני ולכן אנחנו רוצים להתמקד בהיבט הכלכלי ולא בהיבט המדיני".

לדברי הבכירים, יום קודם עדכן הבית הלבן את לשכת ראש הממשלה בהחלטה. בימים האחרונים, כאשר ישראל המתינה לתשובה אם היא תוזמן, אמר רה"מ נתניהו בדיונים סגורים כי הוא אינו מתכוון לרדוף אחר הזמנה לוועידה. בנוסף, גורם שמעורה בהכנות לוועידה אמר שהבית הלבן יזמין לוועידה כמה אנשי עסקים ישראלים פרטיים. בבית הלבן אישרו את הדברים.