"בונים דירות על גופות של פועלים - והרגולטור נותן יד להפקרות"

ביקורת חריפה נמתחה כלפי האחראיים על הבטיחות באתרי הבנייה בעקבות קריסת המבנה שהביאה למותם של ארבעה פועלים. יו"ר ועד מפעילי העגורן הארצי: "כולם ממהרים ולכן לא נזהרים"

זמן צפייה: 03:21

ביקורת קשה מופנית כלפי הרשויות והגורמים האחראיים לבטיחות הפועלים, לאחר אירוע קריסת המנוף היום (ראשון) ביבנה, בו נהרגו ארבעה פועלים. שר העבודה והרווחה, חיים כץ, זימן אליו לישיבת חירום את ראשי מנהל הבטיחות בעקבות האירוע. מאז תחילת 2019 נהרגו בתאונות עבודה ברחבי הארץ 35 בני אדם, מתוכם עשרים באתרי בנייה.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, הפנה אצבע מאשימה לעבר שר העבודה והרווחה חיים כץ, שאחראי על אכיפת חוקי העבודה: "הוא נכשל כישלון חרוץ בהגנה על העובדים הכי חלשים בחברה הישראלית. הקבלנים בונים דירות יוקרה על גופות הפועלים, והרגולטור נותן יד להפקרות המתמשכת בענף הבנייה". עוד אמר בן שמעון: "על הקבלנים לקחת אחריות על הנעשה באתרי הבנייה. יש לנקוט בפעולות אגרסיביות נגדם, בכלל זה הגשת כתבי אישום כנגד מנהלי חברות ונשאי משרה בכירים בחברות קבלניות, וכן לשלול את השתתפותם בפרוייקטים ממשלתיים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190519-1228' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_owtc71w4' duration='227'']

דן ורשבסקי, יו"ר ועד מפעילי העגורן הארצי התייחס להפקרות בתחום בשיחה לחדשות 13: "הכתובת כבר הרבה זמן על הקיר. בעבודה השוטפת יש על מנוף אדם אחר, ובתהליך פירוק עולים צוות של ארבע או חמישה מנופאים. ככל הנראה כל החלק האחורי קרס, שם קרה הכשל. על הנייר יש כללי בטיחות חמורים לפירוק. במציאות זה לא קורה. אין שטח סטירלי מתחת למנוף בזמן העבודה או בעת הפירוק או ההרכבה. אין זמן לעצור את ענף הבניין, כולם ממהרים. קבלן המשנה צריך לסיים את העבודה מהר, הפועלים הזרים גם הם ממהרים, ואין שום זהירות. פעמים רבים, תאונות קורות רק בגלל חוסר זהירות, אפילו לא בטיחות. בשטח, הפועלים חובשים קסדות וזהו - בטיחות לוקחת זמן, ולכן לא עושים זאת. לכן רואים תאונות רבות של נפילה מגובה, כתוצאה מאי שמירה על כללי הבטיחות. נוסף לכך, משרד העבודה חייב להתעורר. הפועלים לא מוכשרים די בשביל לעבוד בבניין, החל מהם ועד מי שמתקן את המנופים. הם אינם מוסמכים, ואין הדרכות שנתיות. זה לא האסון האחרון לצערי הרב, המצב לא ישתנה אם לא ייעשו צעדים משמעותיים בזמן הקרוב".

השר גלעד רדן
השר גלעד ארדן

לכתבות נוספות בנושא:

בתוך שעות: שני פועלים נהרגו מנפילה מגובה באתרי בנייה

מת מפצעיו הפועל שנפגע מנפילת עגלת תאורה במתחם האירוויזיון

תיעוד: קריסת הפיגום שהביאה למות הפועל בחיפה

ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, הוסיף בתגובה לאירוע: "תאונות עגורנים רבות מתרחשות בזמן התקנה ופירוק. על פי המצב המשפטי הקיים היום, אין שום הסדרה חוקית מטעם המדינה בנושא. כלומר, כל עובד יכול לקחת פטיש ואיזמל ולהרכיב עגורן, החקיקה היא משנות ה-60 ואינה מעודכנת. במשך שנים רבות המדינה התרשלה, ואין להתפלא שקורות כל כך הרבה תאונות עגורנים באתרי הבנייה. גם להסתדרות חלק באשמה למצב, שכן זו מיהרה לחתום על הסכמים לשיפור הבטיחות מול המדינה, אך הם טרם קוימו במלואם".

גלעד ארדן, השר לבטחון הפנים, הודיע כי מצפה לחקירת אירועים על ידי המשטרה: "תאונת העבודה ביבנה מזעזעת ומספר הנפגעים וההרוגים באתרי בנייה בלתי נתפס. הבהרתי למשטרה מספר פעמים בחודשים האחרונים, שאני מצפה שחקירת האירועים תגיע לבירור האחריות הפלילית עד הדרגים הבכירים ביותר בחברות הבניה. אסור להסתפק בחקירת עובדי אתרי הבניה בלבד. אני קורא גם לבתי המשפט ‏להתייחס בחומרה לרשלנות חברות בנייה הנוגעת לפיקוח ולבטיחות באתרים ברחבי הארץ"

אריאל הלר, דובר עיריית יבנה, בה קרס המנוף והביא למותם של ארבעת הפועלים: "התאונה הטרגית התרחשה בשטח תחום ומגודר באתר לבניית שכונה חדשה בדרום העיר. יצוין כי אתר הבנייה והעבודות הם באחריות היזם, ואנשי המקצוע שאחראים על ביצוע פירוק המנוף. נסיבות האירוע יבדקו על ידי הגורמים המקצועיים והמוסמכים. אנו משתתפים בצערם של בני המשפחות".

תמר זנדברג
תמר זנדברג | צילום: ינאי יחיאל

יו"ר מרצ תמר זנדברג הגיבה לאירוע החמור, וציינה כי מדובר במדיניות פושעת: "טרגדיה גדולה ביבנה. ארבעה הרוגים באתר בניה שרק לפני חודש נהרג בו פועל נוסף. זו לא טעות, זו מדיניות והיא קטלנית - 19 הרוגים רק מתחילת השנה בתאונות בנייה הם מציאות שאי אפשר להשלים איתה. לא יתכן שבתיהם של הישראלים יעלו בחיי אדם".

ח"כ שלי יחימוביץ הגיבה גם היא לאירוע, ודרשה לשלול את רישיונו של היזם: "ארבעת הפועלים נרצחו, לא נהרגו. מותם היה ידוע מראש. אסון לאומי כבד. לו היה נסגרת זירת הפשע מיד אחרי שנהרג בה נהג המשאית איציק לוי, היו נחסכים חייהם של ארבעה חפים מפשע. לשלול את הרשיון של היזם רמי שבירו ושל חברת נאות שמיר. לחקור כמו חקירת רצח. לגרום למחיר פלילי וכספי כבד לקודקודים".

ח״כ עבד אל-חכים חאג' יחיא מסר בתגובה: "די לקטל, להפקרות ולאוזלת ידה של הממשלה. צריך לשים קץ לקטל בענף הבנייה שנמצא בשיעור עלייה מתמיד. כיו״ר ועדת המשנה לבטיחות בענף הבנייה בכנסת ה-20, כינסתי את הוועדה והעליתי סוגיות רבות ופתרונות רבים למניעת הקטל בענף. בכל הנוגע למנופים, התרעתי רבות שיש להגביל את השימוש במנופים עד לתקופה של 20-25 שנים כמו באירופה. בישראל קיימים מנופים בני 40-50 שנה וזו התוצאה. יתרה מכך, בישראל ישנם רק 5 בודקי מנופים. מנוף חייב לעבור בדיקה כל חצי שנה, ומיותר לציין שהרבה מנופים לא עוברים את הבדיקה הנחוצה, כאמור זו התוצאה". עוד ציין כי "חלק ממפעילי המנופים לא מוכשרים ועובדים עם רישיונות מזויפים". וסיכם בכך שימשיך לפעול לתיקון המצב: "אשתמש בכל הכלים העומדים לרשותי על מנת להביא לסיומו של המחדל הזה. כמו כן, על ההמשלה להתחיל ליישם מדיניות ולא רק לזרוק סיסמאות באוויר.
לבסוף, לא נותר לי אלא להשתתף בצערם של משפחות ההרוגים ולאחל לפצועים החלמה מהירה".

יו״ר ארגון נכי ואלמנות תאונות עבודה בישראל, יוסי דדוש, הגיב לתאונה: "מדינת ישראל מפקירה את בוניה. הגיע הזמן שהמדינה תשנה את הטיפול בנושא - מעסיק שישנו חשד שפעל ברשלנות, צריך להיעצר מיידית ל-48 שעות ולהיחקר. בנוסף, יש לעדכן את התקנים של הציוד ולהגדיל משמעותית את מספר המפקחים בשטח. אנחנו פוגשים את האלמנות לאחר מכן ורואים כיצד הן נאבקות על המשך חייהן".

עוד סיפר דדוש כי "השבוע האחרון היה קשה ביותר עם חמישה הרוגים ועוד פצועים, שעל חלקם אף אחד לא שמע או ישמע. הגיעו מים עד נפש. הגיע הזמן שמעסיקים שהפועלים שלהם נפגעים או נהרגים ישאו באחריות פלילית וישבו בכלא. אין הבדל בין נהג פזיז או שיכור שהורג, לבין מעסיק שרשלנותו הורגת. אוזלת היד של המדינה באכיפה מינימלית מאפשרת ומעודדת את אותם מעסיקים להמשיך ולעבוד בצורה חסרת אחריות ורשלנית שגובה חיי אדם״.

זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף
זירת האירוע ביבנה בה קרסו חלקי מנוף | צילום: חדשות 13