הבחירה של בת ה-13: להישאר לבד בארץ - או לעזוב עם האם שמגורשת

אימה של רחל עלתה ארצה לפני 20 שנה, ולאחרונה הוחלט לדחות את בקשתה למעמד של תושבת קבע. כעת היא נאלצת לחזור לרוסיה, והנערה ניצבת בפני החלטה מכרעת. "איך אפשר להפריד בין אימא לבת?"

זמן צפייה: 03:37

רחל רז'בסקי בת ה-13 נולדה וגדלה בישראל, היא לא מכירה שום דבר אחר אבל עכשיו עומדת בפניה החלטה בלתי אפשרית: "להישאר לבד בארץ שאני אוהבת, או ללכת עם אמא שלי שאני ממש אוהבת", היא מסבירה. "אלה שני דברים שאני מאוד אוהבת וקשה להחליט".

הסיפור של רחל מתחיל לפני עשרים שנה, אז עלתה אימה מרוסיה. כמה שנים לאחר מכן היא הכירה כאן בחור ישראלי והשניים נישאו. אחרי הלידה של רחל החל מאבק משפטי שמטרתו להקנות לאם מעמד של תושבת קבע בישראל, אבל לאחרונה החליט משרד הפנים לדחות את הבקשה.

עכשיו תיאלץ האם לחזור לרוסיה, ורחל תצטרך להחליט אם להצטרף אליה או להישאר בארץ. "זה הבית שלי, אני מרגישה בית", אמרה האם." פה נולדה הילדה שלי, פה האבא. אני לא יכולה לעזוב". רחל הוסיפה: "הדבר הזה שמפרידים בין אימא לבת - זה כמו לגדוע עץ מהשורשים שלו".

עוד בחדשות 13:

"צעקתי ואיש לא עזר לי": צעיר יהודי הותקף ברכבת התחתית במנהטן

נעמה יששכר הועברה לכלא מרוחק ממוסקבה – מבלי ליידע את משפחתה

תיירת ישראלית שנמלטה מהשריפות באוסטרליה: "הכבאים אובדי עצות"

Hgfhgfh
רחל רז'בסקי בת ה-13 עם אימה

סבה של רחל הוא ניצול שואה שאיבד כמעט את כל משפחתו, והחשש הגדול שלו הוא שיאבד כעת גם את נכדתו היחידה. "רצחו את המשפחה שלו", מספרת רחל. "לא היו לו סבא וסבתא, והוא רוצה שמה לא היה לו - לעשות לי".

למאבק של רחל הצטרפו היום (שלישי) גם חבריה לכיתה שחוששים שאם ההחלטה לא תשתנה – היא תיאלץ לעזוב את הארץ. במשך שעות הם עמדו מחוץ לביתה וקראו למשרד הפנים: "אל תגרשו אותה".

"משרד הפנים עושה את זה לא אחת", הסביר עו"ד תומר ורשה, מומחה להגירה ומעמד בארץ המייצג את המשפחה. "הוא עובד בשיטת מצליח, לוקח ילדים ישראלים שיש להם הורה זר ומנסה לגרש מכאן את ההורה יחד עם הילד".

עו"ד ורשה ערער לבית הדין לעררים בבקשה להוצאת צו שיקפיא את הגירוש - ניסיון כמעט אחרון להציל את האם, ולהשאיר את רחל עם משפחתה בארץ. "אני רוצה להיות פה, סבא שלי רוצה שנהיה פה. בבקשה אל תגרשו".