הבריחה מהכת והעימות עם ברלנד: מסע השיקום של איילה

אחרי מסכת התקיפות שעברה, איילה התעמתה והעידה נגד הרב, ספגה איומים על חייה ונמלטה. כיום היא סטודנטית לקולנוע בירושלים ומתנדבת עבור נזקקים • ניצולת הרב ברלנד, חלק ב'

זמן צפייה: 10:25

לאחר שמספר עדויות אודות מעשיו של ברלנד החלו להיחשף, מנהיג הכת הדתית "שובו בנים" נמלט מהארץ, משהבין כי מתנהלת נגדו חקירה בחשדות חמורים. במסעו, ברלנד הקפיד לעבור במדינות שלהן אין הסכם הסגרה עם ישראל, עד שלבסוף הוא התיישב ביוהנסבורג. במקביל, איילה החלה לשקם את חייה, על ידי זה שהיא ברחה מהבית ועברה לגור בפנימיה, היכן שהיא הכירה חברות חדשות וניסתה לחיות חיים נורמליים.

כאמור, בעודה מנסה להתחיל מחדש את חייה, איילה קיבלה שיחת טלפון מאמה ובה היא קראה לה להגיע ליוהנסבורג, לבקשת ברלנד. כשאיילה הגיע ליעד, ולאחר שבועיים של ציפייה למפגש עמו, מנהיג הכת אמר לה: "מחר תחזרי לארץ ותעשי בגרויות". אולם, כשאיילה חזרה לארץ, היא גילתה כי היא סולקה מהפנימייה והיא חסרת כול. "טסתי בלי להודיע לאף אחד, הם אמרו לי 'זה לא המקום שלך יותר'". בזמן שהיא בודדה ברחוב, איילה התקשרה למדריכה שלה מהפנימיה וסיפרה לה כי הרב ברלנד נגע בה: "התחלתי להבין שהוא ניצל אותי ופגע בי".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

אדלשטיין משך את הצעת החוק לפתיחת המלונות באילת וים המלח

למרות שהפסיד: טראמפ פיטר את שר ההגנה של ארה"ב מארק אספר

חתונה אחת – 3 הלוויות: עשרות נדבקו בקורונה באירוע רב משתתפים

מנהיג הכת ''שובו בנים'' אליעזר ברלנד בבית המשפט
מנהיג הכת ''שובו בנים'' אליעזר ברלנד בבית המשפט | צילום: צילום מסך

ב-2016, הרב ברלנד הוסגר לישראל, ושבוע וחצי לאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום חמור. איילה, שעקבה אחר הדיווחים הללו בתקשורת, הבינה לראשונה כי הייתה חיה ב"כת ברלנד". בעקבות כך, היא התקשרה למרכז לנפגעי כתות, ומיד לאחר מכן מנכל"ית המרכז, רחלי ליכטנשטיין, ליוותה אותה למשטרה וחיברה אותה אל תמר, החוקרת הראשית ב"תיק ברלנד". איילה נתבקשה להתעמת עם הרב החשוד, אך לפני כן היא אמרה לחוקרת כי "אני מפחדת שכשאכנס אכנס, אני ארוץ לרב ואגיד לו, 'הרב, סליחה', ואחבק אותו." אבל, המצב בחדר החקירות היה הפוך לגמרי: "הסתכלתי לו בעניים ואמרתי לו 'אתה בן אדם מסכן, פחדן וחלש". עוד הוסיפה איילה לתאר את תחושתיה באותו הרגע: "זה הרגיש כמו פסל ענק של אלוהים שהיה בתוכי שפשוט התנפץ על הרצפה".

במהלך העימות איתו, איילה טענה בפני החוקרת כי "במשך שנה מגיל 14 הוא היה אומר לי ולאמא שלי לבוא כמעט כל לילה. הוא היה מנשק אותי בפה והיה מחבק אותי חזק, הצמיד אותי אליו לחזה. זה קרה הרבה פעמים. הוא היה מלטף אותי ומכניס את הלשון שלו לפה שלי". לאחר מכן ביקשה החוקרת מברלנד להגיב לדבריה של איילה, והוא מצדו ענה: "אלו דימיונת שלה. שום דבר לא נכון. מדי פעם הייתי מנשק במצח. זה מה שיש לי להגיד". בתגובה לכך, החוקרת שאלה את הרב החשוד: "איך אתה מסביר את זה שלכל המתלוננות יש את אותן דמיונות?", ענה ברלנד: "אין לי הסבר".

איילה וברלנד במהלך העימות בחדר החקירות
איילה וברלנד במהלך העימות בחדר החקירות | צילום: צילום מסך

לאחר צפייה בעימות, הפרקליטות השתכנעה שעדותה של איילה אמינה, וצירפה אותה למשפט שכבר התנהל נגד ברלנד - מה שהוביל לאיומים ולחצים שהופעלו עליה על מנת שתבטל את תלונתה. "קיבלתי טלפונים בסגנון של 'אם את רוצה להישאר בחיים, כדאי שתרדי מהתלונה'", סיפרה. עוד הוסיפה איילה כי "בכל פעם הכניסו אותי למשטרה ברכב עם חלונות כהים והייתי צריכה להישכב על הספספל האחורי כדי שחסידיו של ברלנד לא יראו אותי".

זמן מה לאחר שהתלוננה במשטרה נגד הרב ברנלד, הגיעה ההקלטה מתוך הכלא, שבה קורא ברלנד לחסידיו לפגוע בה: "לכל אחד מותר לו לשבור להם את העצמות. לתת להן מכות - מה יכול להיות?  ישימו אותי לעוד 10 שנים בכלא? אני מוכן להיות כאן עוד 100 שנה. מצווה על כל אחד לשבור להן את העצמות". מספר ימים לאחר מכן, אביה של איילה, שאותו לא ראתה זמן רב, הגיע לביתה ואמר לה: "הרב שלח אותי בשביל להגיד לך לרדת מהתלונה". בתגובה, איילה אמרה לו: "הרב פגע מינית בבת שלך. למה שאני ארד מהתלונה?" ואז אביה השיב: "הוא לא פגע בך מינית. הוא אליהו הנביא. הוא משה רבנו'". כשהבינה איילה שאביה מעדיף את הרב על פניה וכי הוא לא מאמין לה, היא החליטה שלא לכעוס עליו בטענה שהוא שבוי של ברלנד. "אני לא יכולה לכעוס על ההורים והאחים שלי - הם קורבנות. הם כולם שבויים של הפסיכופת הזה"

איילה בימים אלה
איילה בימים אלה | צילום: חדשות 13

כיום, איילה לומדת קולנוע ב"סם שפיגל", גרה בדירה שכורה בירושלים ועובדת בבית הקפה. היא העידה על עצמה כחובבת בישול, וסיפרה על פרויקט שהחלה לפני הסגר: "בכל יום אנחנו מוציאים מאה מנות אוכל, ושולחים אותן לאימהות חד-הוריות, להומלסים ברחוב, לנערות בסיכון ולאנשים אחרים שהקורונה עשתה להם לא טוב". "אני הייתי במקום שנזקקתי שמישהו ייתן לי הזנה, ואילו היום אני מסוגלת לתת הזנה לאחרים וזה מרגש אותי". ואולי זה הסימן הכי מובהק לתהליך ההחלמה שעברה. איילה, שנבגדה בידי אימא שלה, שולחת לה היום אוכל שהיא מכינה. "זה הכי קשה לי. זה כמו חור שלעולם לא יתרפא. יש בינינו עולם שלם שמפריד ואי אפשר לחבר בינינו. התגעגעתי אליה וכואב לי עליה, היא חסרה לי מאוד. אבל זה בסדר, עכשיו אני האימא של עצמי", סיפרה איילה.