עימותים בהפגנות בתל אביב: 38 נעצרו, מאות קנסות חולקו

המשטרה עצרה עשרות שהשתתפו במחאה נגד רה"מ ודוחות רבים חולקו בגין הפרת הנחיות הסגר. על פי מארגני המחאות, בכמה ממוקדי ההפגנות ברחבי הארץ הותקפו מפגינים. ראש עיריית ת"א נפצע קל

זמן צפייה: 01:57

המשטרה עצרה הלילה (ראשון) 38 מפגינים בתל אביב, לאחר שהתעמתו עם המשטרה בעת המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. כמו כן, מאות קנסות חולקו על הפרת הגבלות הסגר חולקו. על פי הודעת המשטרה, "מפגינים רבים הפרו את הסדר, חסמו צירים, התעלמו מהוראות השוטרים, ונקטו באלימות פיזית ומילולית. חלקם הגדול הפרו בבוטות את תקנות שעת החירום כשהתקהלו ללא שמירת מרחקים, לא עטו מסיכות וסיכנו את בריאות הציבור".

ההפגנות התקיימו בכבישים ובמוקדים שונים ברחבי הארץ אחרי שאושרה ההגבלה, לפיה מותר להפגין במרחק של עד קילומטר מהבית. "את המחאה הזו לא ניתן יהיה לעצור היא תתעצם ותעלה עד שביבי יפנה את הבית בבלפור ואת כסאו", נמסר מתנועת "אין מצב" הלוקחת חלק בהפגנות בבלפור.

מפגינים ברמת החייל בתל אביב טענו כי אחת המפגינות הותקפה. לטענתם, היא עמדה עם זמבורה, כשאדם דחף לה את הזמבורה לפנים והרביץ לה. היא פונתה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים איכילוב. החשוד בתקיפה צעד עם אשתו ועגלת תינוק, ובשלב כלשהו תקף את המפגינה בפניה. הרקע עדיין לא ברור, אך התוקף אמר לשוטרים שהרקע הוא אישי, אם כי לא ברור אם יש היכרות מוקדמת בין השניים. המפגינים התקשרו למשטרה ושני מפגינים הלכו בעקבות התוקף כדי לצלם אותו וכדי שלא יברח. השוטרים שהגיעו עצרו לחקירה גם את החשוד וגם את שני המפגינים.

עימותים בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב
עימותים בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles--2010031800' autoplay='0' credit='ליאת ברטוב שדה' desc='הפגנה ביהודה מכבי פינת דרך נמיר בתל אביב' kid='1_z6u81nrc' duration='20'']

לטענת מארגני ההפגנות, אירועים אלימים נוספים נרשמו במוקדים שונים ברחבי הארץ. בפרדס חנה הותקף מפגין ושבר את היד, וכעבור זמן קצר עצרה המשטרה צעיר בן 25 תושב העיר בחשד למעורבות בתקיפה. וברמת גן ובחולון נזרקו בקבוקי זכוכית על מפגינים. בשכונת קריית יובל בירושלים קשישה בת 81 הופלה על המדרכה ופעיל נפגע מבעיטה ואגרוף. בחיפה: חזיר הושלך לעבר מפגינים.

בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב, אחד המוקדים המשמעותיים של המחאות הערב, נעצרו לפחות עשרה מפגינים, ומהמשטרה נמסר "מפירי סדר פורצים את חסימות המשטרה ומקיימים תהלוכה תוך חסימת צירי תנועה". פרשי משטרה רדפו אחרי המפגינים במקום. מאות דוחות חולקו למפגינים בגין הפרת הנחיות. ראש העיר רון חולדאי נפצע קל. בעקבות האירוע צייץ ראש העירייה: "לא אנרכיסטים ולא מפיצי מחלות. פשוט ישראלים פטריוטים שלא יכולים יותר".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' הגיעה להפגנה בתל אביב: "גם הערב הגיעו אליי פניות רבות של מפגינים על אלימות שמופעלת כנגדם וכליאתם במתחם סגור ללא יכולת יציאה", הצהירה. "הגעתי לשטח על מנת לראות את הדברים, ואני מודאגת מאוד. ניסיתי לדבר עם מפקדי האירוע בשטח על מנת למנוע אלימות, אבל לצערי ללא הצלחה. המשטרה השתמשה הערב בכוח לא סביר, ונראה שכמעט כל פעולה שנעשתה, הלהיטה את הרוחות. בתחילת האירוע הדברים עוד נראו בשליטה, אך לאחר שהמשטרה הכניסה פרשים אל תוך ההפגנה, עוד ועוד מפגינים התחילו לזרום ממוקדי הפגנה מרוחקים, אל כיכר הבימה, ושם הכל יצא משליטה".

פרשים בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב
פרשים בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב | צילום: חדשות 13

במהלך הפגנה שנערכה בכפר סבא סמוך לביתו של שר החוץ, נעצרו שלושה מפגינים. מהמשטרה נמסר כי "המפגינים לחרוג מהוראות המשטרה בכל הנוגע לתנאי הפגנה סמוך לבתים פרטיים של נבחרי ועובדי ציבור ולתקנות הבריאות".

מפגינה נגד נתניהו הותקפה ברמת החייל | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-part-2010031955' autoplay='0' credit='נעה ריצ'קה' desc='אירוע אלים בהפגנה בירושלים' kid='1_pmfvt7ep' duration='26'']

הפגנה בגבעתיים נגד נתניהו | צילום: דורון לצטר

שר הביטחון בני גנץ הצהיר בתגובה: "תקיפת המפגינים הערב ובימים האחרונים - בלתי מתקבלת על הדעת. ההפגנות המתקיימות לפי ההנחיות הן דבר לגיטימי וחיוני בדמוקרטיה. אני קורא למשטרה לשים את ידה על התוקפים ולמצות עימם את הדין. ‏האלימות שאנחנו רואים בימים האחרונים נגד מפגינים, נגד שוטרים, נגד אנשי תקשורת בלתי נסבלת. את המגיפה ננצח רק ביחד, בסולידריות, בסבלנות ובסובלנות לאחר".

ארגוני הצעירים מסרו: "בזמן שאזרחי ישראל קורסים כלכלית הממשלה מתעסקת באופן אובססיבי בהפגנות במקום לעבוד על תכניות סיוע. הם משתיקים את הביקורת הציבורית שמציפה את המחדלים של משבר הקורונה. אבל אנחנו לא נוותר על החופש שלנו להשמיע את קולנו. נזעק היום חזק בכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010031837' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה נגד נתניהו בגשר נעורים' kid='1_f0muq7wl' duration='10'']

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010031828' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה בגשר יהודית בתל אביב' kid='1_wbyjog4z' duration='19'']

כזכור, אתמול עצרה המשטרה את פיני לוזון בן ה-33 מתל אביב, אשר חשוד בניסיון דריסת מפגינים אמש בתל אביב. לוזון נחקר והציג את גרסתו לאירוע, ומעצרו הוארך עד יום ראשון.

בתוך כך, המשטרה קראה לעדי ראייה ולמעורבים להגיש תלונה במשטרה, זאת לאור העובדה שטרם הוגשה כזו. יש לציין כי לא היו נפגעים באירוע. גורמים במשטרה אמרו לחדשות 13 כי "פנינו למפגינים מאירוע הדריסה - עד כה איש לא מסר עדות או הגיש תלונה".

הפגנה בבלפור | צילום: חדשות 13
הפגנה נגד נתניהו בהוד השרון | צילום: חדשות 13

ביום חמישי, כאמור, 2,000 בני אדם מחו בתל אביב נגד ראש הממשלה נתניהו. המפגינים הגיעו לכיכר הבימה ומשם החלו לצעוד על שדרות בן ציון. מאות מהמפגינים חסמו כבישים בעיר. במהלך הצעדה נרשמה תקרית כאשר מפגינים טענו שרכב שנקלע מקום ניסה לדרוס מפגינה ונמלט.

הפגנה נגד נתניהו בטבעון | צילום: חדשות 13

במקביל, מאות נוספים הפגינו בכמה מוקדים אחרים ברחבי הארץ. מארגני המחאות הצהירו אתמול כי בכוונתם לארגן אלפי הפגנות קטנות במוצאי שבת הקרובה, במקום המחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010031802' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה נגד נתניהו בזיכרון יעקב' kid='1_mmamtxts' duration='19'']

כזכור, ועדת החוקה אישרה ביום חמישי את הגבלת ההפגנות, והתקנות נכנסו לתוקף עד ל-7 באוקטובר. מוועדת החוקר נמסר כי משרד המשפטים הבטיח לבחון מתווה שיאפשר הפגנות בכלי רכב בכפוף לחוות דעת של המשרד לביטחון הפנים, משרד הבריאות והמשטרה.

הפגנה נגד נתניהו בקיבוץ משמר הנגב | צילום: גיל ענבר, משמר הנגב

בדיון על הגבלת ההתקהלויות, חברי הוועדה דרשו לאפשר לעובדים בעסקים שיש בהם עד 10 עובדים להגיע למקומות העבודה גם אם אלה אינם חיוניים - אולם משרד הבריאות התנגד. במשרד המשפטים טענו כי המשמעות של החרגה זו עלולה להפקיע את "מצב החירום המיוחד".

בין התומכים בתקנות החדשות היו יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, וכן הח"כים אסנת הילה מארק וגדעון סער. בין המתנגדים ניתן למצוא את עופר כסיף, אלי אבידר וניצן הורוביץ. מי שעוד התנגד לבקשות הח"כים היה פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שעל ההפגנות ברכבים אמר כי הן "יפרו את היציאה מהבית".