מארגני מצעד הגאווה בי-ם: "לא נסכים לדרישה להציג תעודות זהות"

בתגובה לפרסום חדשות 13, טענו בבית הפתוח כי החלטת המשטרה מהווה פגיעה בפרטיות, גם אם מטרותיה טובות. "אף אחד לא יפחיד אותנו - ואף אחד לא ימנע מאיתנו לצעוד"

זמן צפייה: 01:51

(בווידאו: המשטרה תדרוש ממשתתפי מצעד הגאווה בירושלים להזדהות)

מארגני מצעד הגאווה בירושלים הבהירו היום (שני) כי לא יסכימו לדרישות המשטרה להציג תעודות זהות בכניסה למצעד, שייערך בשבוע הבא. זאת, לאחר שהכוונה לעשות זאת נחשפה אתמול בחדשות 13.

"אף אחד לא יפחיד אותנו ואף אחד לא ימנע מאיתנו לצעוד", נמסר מטעם הבית הפתוח. "הדרישה לתעודות זהות במצעד מעלה חשש כבד לפגיעה בפרטיות, גם אם מטרותיה טובות".

"הבית הפתוח לא קובע את הסדרי הביטחון המקיפים במצעד, אך נמשיך לעבוד עם קציני ושוטרי מחוז ירושלים למען חווית צעידה ראויה ונעימה לכולן, והמצעד בבירה ימשיך להיות מהאירועים הבטוחים והמאובטחים במדינה, כפי שחשו עשרות אלפי הצועדים שצעדו עימנו בשנים האחרונות", הוסיפו בבית הפתוח. "אנו פועלים מול המשטרה להבהרת הדברים אבל נגיד זאת כבר עכשיו בבירור: לא תימנע כניסה ללא תעודות זהות - אנחנו לא נאפשר לזה לקרות".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חיות: "נתניהו אמר שיש צורך בבית משפט חזק ועצמאי - מה השתנה?"

"הטענה שחוק החסינות מגן מהחלטות לא ענייניות – חסרת ביסוס"

גבר כבן 50 נהרג בשריפה שפרצה בדירה בכפר סבא

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13

אתמול, כאמור, פורסם בחדשות 13 כי המשטרה תדרוש מהמשתתפים במצעד הגאווה שיתרחש בעוד כשבוע וחצי בירושלים להזדהות בכניסה באמצעות תעודת זהות. גורמים בקהילה הגאה העבירו ביקורת על ההחלטה, וטענו כי רבים עלולים שלא להגיע, מחשש שייחשפו. בנוסף לרגישות הייחודית באירועי מצעד הגאווה, גורמים בקהילה הגאה טענו כי מדובר בתקדים מסוכן במחאה פוליטית.

ממשטרת מחוז ירושלים נמסר כי ההחלטה היא מימוש סמכותה לשמירה על שלום הציבור. "אנו נערכים באופן סדור ומקצועי למצעד עצמו וכדי לאפשר את הקיום שלו נערכים בבידוק לכניסה של המצעד ובכלל זאת דרישה להציג תעודה מזהה כקבוע בחוק. המשטרה תפעל ותעשה את כל הפעולות הדרושות כדי להבטיח את קיומו התקין של המצעד ושלום משתתפיו", לשון התגובה.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה: "מדובר בדרישה בלתי חוקית ותמוהה מצד המשטרה ובפגיעה חמורה בחופש המחאה. הדרישה ממשתתפי המצעד להציג תעודה היא צעד מרתיע שעלול לגרום לאנשים להימנע מלהגיע למצעד. על המשטרה להודיע בצורה ברורה כי לא תפעל כך"

מצעד הגאווה
מצעד הגאווה | צילום: רויטרס

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) הגיבה לפרסום החדשות 13 וכתבה כי "על המשטרה מוטלת אחריות כבדה להבטיח את ביטחונם האישי של הצועדים והצועדות במצעדי הגאווה בכל רחבי הארץ, ובירושלים במיוחד לאחר הרצח המתועב של שירה בנקי ז"ל בשנת 2015. עם זאת, יש חשיבות גדולה לא פחות להתאים את המענה הביטחוני הזה לרגישויות של הקהילה הגאה, במיוחד החשש מהוצאה מהארון על ידי זיהוי משתתפים כחלק מהמצעד והשימוש בתעודת הזהות עצמה למשתתפים.ות מהקהילה הטרנסית וממזרח ירושלים. אני קוראת למשטרה למצוא פתרון שייתן מענה גם ביטחוני וגם נפשי, כדי שכולן וכולם יוכלו לצעוד בשלום ובגאווה".

הצעדים של המשטרה מגיעים, בין היתר, על רקע רצח שירה בנקי בת ה-16 בידי ישי שליסל במצעד הגאווה הירושלמי לפני כארבע שנים. ב-2016 דן בית המשפט המחוזי בירושלים את שליסל למאסר עולם ועוד 31 שנים, בגין רצח בנקי ועוד שישה ניסיונות רצח ב-2015.