מצעד הגאווה בירושלים: המשטרה תדרוש מהמשתתפים להזדהות בכניסה

הנוכחים במצעד יידרשו להציג תעודת זהות בכניסה אליו. המשטרה: "מימוש סמכותנו לשמירה על שלום הציבור". ביקורת בקהילה הגאה על ההחלטה: עלול למנוע מרבים להגיע מחשש שייחשפו • פרסום ראשון

זמן צפייה: 00:52

המשטרה תדרוש מהמשתתפים במצעד הגאווה שיתרחש בעוד כשבוע וחצי בירושלים להזדהות בכניסה באמצעות תעודת זהות – כך פורסם הערב (ראשון) לראשונה בחדשות 13. גורמים בקהילה הגאה העבירו ביקורת על ההחלטה, וטענו כי רבים עלולים שלא להגיע, מחשש שייחשפו. בנוסף לרגישות הייחודית באירועי מצעד הגאווה, גורמים בקהילה הגאה טענו כי מדובר בתקדים מסוכן במחאה פוליטית.

מ"הבית הפתוח", שמארגן את מצעד הגאווה בעיר, נמסר כי "אנו עובדים בצמידות עם קציני ושוטרי מחוז ירושלים ונערכים למצעד הגדול בתולדותיו. אנו לא קובעים את הסדרי הביטחון אך המשטרה מבקשת מהצועדים להגיע עם תעודות מזהות לשם טיוב הכניסות למצעד".

ממשטרת מחוז ירושלים נמסר כי ההחלטה היא מימוש סמכותה לשמירה על שלום הציבור. "אנו נערכים באופן סדור ומקצועי למצעד עצמו וכדי לאפשר את הקיום שלו נערכים בבידוק לכניסה של המצעד ובכלל זאת דרישה להציג תעודה מזהה כקבוע בחוק. המשטרה תפעל ותעשה את כל הפעולות הדרושות כדי להבטיח את קיומו התקין של המצעד ושלום משתתפיו", לשון התגובה.

עוד בחדשות 13 >>

מאסר עולם לישי שליסל: "בקנאותו החשוכה המיט אסון על החברה כולה"

האישום חשף את המחדל: שליסל הורחק מהמצעד, חזר ועקף את השוטרים

מחדל מצעד הגאווה: הערה פיקודית למפקד מחוז י-ם, 6 קצינים הועברו מתפקידם

שירה בנקי
שירה בנקי | צילום: באדיבות המשפחה

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) הגיבה לפרסום החדשות 13 וכתבה כי "על המשטרה מוטלת אחריות כבדה להבטיח את ביטחונם האישי של הצועדים והצועדות במצעדי הגאווה בכל רחבי הארץ, ובירושלים במיוחד לאחר הרצח המתועב של שירה בנקי ז"ל בשנת 2015. עם זאת, יש חשיבות גדולה לא פחות להתאים את המענה הביטחוני הזה לרגישויות של הקהילה הגאה, במיוחד החשש מהוצאה מהארון על ידי זיהוי משתתפים כחלק מהמצעד והשימוש בתעודת הזהות עצמה למשתתפים.ות מהקהילה הטרנסית וממזרח ירושלים. אני קוראת למשטרה למצוא פתרון שייתן מענה גם ביטחוני וגם נפשי, כדי שכולן וכולם יוכלו לצעוד בשלום ובגאווה".

הצעדים של המשטרה מגיעים על רקע רצח שירה בנקי בת ה-16 בידי ישי שליסל במצעד הגאווה הירושלמי לפני כארבע שנים. ב-2016 דן בית המשפט המחוזי בירושלים את שליסל למאסר עולם ועוד 31 שנים, בגין רצח בנקי ועוד שישה ניסיונות רצח ב-2015.

כמו כן הוטל על שליסל לשלם פיצויים בסך של יותר משני מיליון שקלים, למשפחתה של שירה בנקי ולכל אחד ואחת מהפצועים. בגזר הדין נקבע כי שליסל ישלם 258 אלף שקלים לכל אחד מהפצועים.

שליסל הגיע למצעד הגאווה כשהוא חמוש בסכין, והצליח להגיע אל הצועדים למרות האבטחה הגדולה שהציבה המשטרה. הוא רץ לעברם ותקף את כל מי שנקרה בדרכו עד אשר נעצר על ידי שוטרים שהיו במקום. בפסק הדין בו הורשע שליסל נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה. "הקלות הבלתי נסבלת בה הצליח הנאשם לחדור אל הצועדים ולבצע את זממו עד שנעצר, אינה נתפסת", נכתב בפסק הדין.

ישי שליסל, שדקר את משתתפי מצעד הגאווה בירושלים
ישי שליסל, שדקר את משתתפי מצעד הגאווה בירושלים | צילום: רויטרס

עוד נאמר כי לא הופקו לקחים מהאירוע שהתרחש במצעד הגאווה ב-2005 בו שליסל ביצע פעולה זהה, דקר ופצע שלושה ממשתתפי המצעד. "לקחים שהיו אמורים להיות מופקים ממצעד הגאווה ב-2005 לא הופקו. הכתובת הייתה על הקיר ואיש לא קרא אותה", לשון פסק הדין.

כחודש לאחר התקרית פרסמה את ממצאיה ועדת הבדיקה המשטרתית שחקרה את המחדלים שהובילו לרצח שירה בנקי. במרכז הממצאים עמדה ההחלטה לרשום הערה פיקודית למפקד מחוז ירושלים ולקציני משטרה בכירים נוספים. שישה קצינים בדרגים נמוכים יותר הועברו מתפקידם.

למפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ניצב צ'יקו אדרי, נרשמה הערה פיקודית על חלקו במחדל. בהודעת המשטרה נאמר כי "נוכח אחריותו הפיקודית על הנעשה במחוז, וחוסר בהירות שיצר בנוגע לתחומי האחריות בין המרחבים ובינם לבין המחוז, נטל מפקד המחוז על עצמו את האחריות הפיקודית בעניין זה. מפקד המחוז זיהה את האיומים והנחה על ביצוע פעילות מונעת, ואף דווח לו כי הנחיותיו מבוצעות".

שירה בנקי בת ה-16, שנדקרה למוות במצעד הגאווה בירושלים
שירה בנקי בת ה-16, שנדקרה למוות במצעד הגאווה בירושלים | צילום: באדיבות המשפחה

הערה פיקודית נרשמה גם למפקד מרחב ציון, תנ"צ אפרים חביביאן, בשל הליקויים שנמצאו בפעילות המרחב, בעיקר בפן המודיעיני, כמו גם לקצין אגף המבצעים של מרחב מוריה. בנוסף, הועברו מתפקידם שישה קציני משטרה שנשאו בתוצאות המחדל הקשות - מפקד מרחב מוריה, נצ"מ קובי דוידיאן, ראש ענף המודיעין של מחוז ירושלים, סנ"צ דורון משה, ראש הזרוע המבצעית ביחידה המרכזית של המחוז, סנ"צ שי אללי, ראש לשכת מודיעין ובילוש במרחב מוריה ועוד כמה שוטרים נוספים.