"קהילה אחת - פנים רבות": אלפים השתתפו במצעד הגאווה בירושלים

כעשרת אלפים בני אדם לקחו חלק באירוע. עשרות אנשים נעצרו בחשד שרצו לשבש את הצעדה, בהם אדם עם סכין. אורי בנקי: "מוטב ללמד את הטוב מאשר לגנות את הרע - מאחל שנהיה מתונים בצורה קיצונית".

זמן צפייה: 03:18

עשרת אלפים בני אדם השתתפו היום (חמישי) במצעד הגאווה בירושלים, שהתקיים השנה תחת הכותרת "קהילה אחת – פנים רבות". המצעד נערך תחת אבטחה של מאות שוטרים, לוחמי מג"ב וכוחות נוספים הניצבים לאורך המסלול. במהלך האירוע נעצרו ועוכבו 49 אנשים בחשד שתכננו לשבש את המצעד, אחד מהם נתפס כשברשותו סכין.

טרם תחילת הצעדה, שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה (הליכוד) הגיע לגן הפעמון, שם התכנסו הצועדים, זכה לקריאות בוז מהמשתתפים - ועזב לאחר זמן קצר. אוחנה אמר לפעילים שהפגינו במצעד: "חשוב שאתם נמצאים פה על אף המחאה נגדי". אחרים מן הנוכחים דווקא קיבלו אותו במחיאות כפיים.

השחקנית מיה דגן, שהנחתה את עצרת הסיום של המצעד בגן העצמאות שבעיר, אמרה: "אני ממשפחה שיש בה אמא ואבא ואני ממש ממש לא נורמלית". זאת, בתגובה לשלטים שנתלו ברחבי העיר ובהם נכתב "אבא + אמא = משפחה נורמלית". הזמר רן דנקר שהופיע בעצרת אמר כי "אני מאוד מתרגש להיות פה. אני מרגיש שאני נמצא כרגע במקום הכי שפוי במדינת ישראל - זה מתחם של שפיות. אני מרגיש שאת התהליך שלי רק התחלתי, אני מקווה שזה יקרה לכולנו. בואו נתעורר ביחד".

אורי בנקי, אביה של שירה בנקי שנרצחה במצעד בעיר לפני כארבע שנים, אמר בעצרת הסיום: "שירה הייתה צריכה להיות היום כמעט בת 20, אנחנו ממשיכים לחיות עם הכאב ומנסים ללמוד מתוכו שיעור חשוב. על כן, אייחד את דבריי בעיקר לסובלנות. הסובלנות היא מן דבר שקל לדרוש מאחרים וקשה הרבה יותר לקיים בעצמנו. למילים יש כוח ואנו עושים בהן לעיתים מזומנות מדי שימוש לא זהיר. כולם בטוחים שהרגישות שלהם היא החשובה ביותר, ובלהט להגן על זכויותינו, אנו בקלות רבה מדי רומסים רגישויות של אחרים".

לעוד כתבות בנושא:

מארגני מצעד הגאווה בי-ם: "לא נסכים לדרישה להציג תעודות זהות"

מצעד הגאווה בירושלים: המשטרה תדרוש מהמשתתפים להזדהות בכניסה

במחאה על דברי הרב: דגלי גאווה נתלו בכניסה לרבנות י-ם

(בווידאו: אביה של שירה בנקי, נואם בעצרת הסיום בגן העצמאות בירושלים)

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190606-2028' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_wi0904nr' duration='196'']

"סובלנות מחייבת אותנו לעמוד על שלנו מבלי לזנוח את הכבוד לרגישויות של האחר", המשיך בנקי. "הסובלנות היא מורכבת ודורשת הרבה מכל אחת ואחד מאיתנו - מכולם. אי אפשר להטיל את האחריות על אחרים, אנו צריכים לקחת אחריות על הדרך שבה אנו מתייחסים האחד לחברו. אני חוזר ומסיים במשפט שבחרנו לחרוט על הקבר של שירה - 'מוטב ללמד את הטוב מאשר לגנות את הרע'. אני מאחל לכולנו להיות מתונים בצורה קיצונית".

מוקדם יותר, אמר בנקי לחדשות 13 כי "אני לא אוהב שמנצלים את חופש הביטוי להסתה, זה עלוב בעיניי. כמו שבנצי גופשטיין הגדיר את הלהט"ב ארגון טרור, בטרור אנשים שוכבים על הרצפה ולא אומרים מילה. מוטב שנדבוק במילים מתונות בלי להתלהם ובלי לשנוא אף אחד אחר". עוד אמר בנקי: "כולנו יודעים להגן על הזכויות של עצמנו - אבל לפעמים דורכים על אנשים אחרים".

במהלך האירועים, כאמור, המשטרה עצרה ועיכבה 49 חשודים, בהם אדם שברשותו נמצאה סכין, סמוך לגן הפעמון. נוסף על כך, המשטרה בדקה את תעודות הזהות של הנוכחים, לטענת מארגני האירוע, שכעסו על המהלך, בניגוד לסיכום עמם. זאת, לאחר שנחשפה בחדשות 13 דרישת המשטרה לבידוק התעודות, אך מארגני המצעד הבהירו כי לא יסכימו לדרישות ובסופו של דבר סוכם, לטענתם, שהכניסה תתאפשר ללא תעודת זהות, וכי המשטרה תוכל לדרוש מהנוכחים במקום להציג תעודה מזהה לפי שיקול דעתה.

(בווידאו: אורי בנקי, אביה של שירה בנקי בגן הפעמון)

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-20190606-1648' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_1ds486d9' duration='97'']

מלבד אוחנה, הגיעו לאירוע כמה חברי כנסת, בהם יאיר לפיד, הח"כ הגאה עידן רול (כחול לבן), יועז הנדל (כחול לבן), תמר זנדברג, מיכל רוזין (מרצ), אילן גילאון (מרצ) ואלי אבידר (ישראל ביתנו) שאמר: "אני שמח להיות פה ולהביע סולידריות, במיוחד מול הטרלול של ארגון להב"ה ובנצי גופשטיין שהחליט שהוא לוקח לעצמו את התפקיד של שומר המוסר בישראל. הם לא יקבעו לאיש איך לחיות. אני מברך על המצעד הזה".

(בווידאו: ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו במצעד)

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190606-1856' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_r6xr1r0e' duration='28'']

מול המצעד התקיימו הפגנות נגד הקהילה הגאה. מאות בני אדם השתתפו בהפגנה סמוך לבית המשפט העליון, לחיזוק המשפחה וקדושת ירושלים תחת הכותרת "להיות עם נורמלי בארצנו". בהפגנה לקחו חלק, בין היתר, הרב צבי ישראל טאו, ראש ישיבת הר המור, הרב צבי קוסטינר, ח"כ מוטי יוגב, רבנים ואישי ציבור נוספים.

(בווידאו: הפגנה נגד מצעד בגאווה סמוך לבית המשפט העליון)

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190606-1826' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_33d7xw9c' duration='33'']

סמוך לגן הפעמון הפגינו עשרות בודדות של מפגיני ארגון להב"ה בראשות בנצי גופשטיין, איתמר בן גביר וברוך מרזל. גופשטיין אמר: "כרגע הבג"ץ בידיים שלכם, אבל זה לא יימשך עוד הרבה זמן. בעזרת השם תהיה פה מדינת הלכה ואז תראו מה זו גאווה". חבר מועצת עיריית ירושלים, אריה קינג, אמר: "אפעל להפסיק את תקצוב הבית הפתוח. נבטל את התקציבים והתעדופים לקהילת הלא נורמלים שפה. אנחנו בשירות הפסיכולוגי נעזור לכם יותר מאשר אלה שמנציחים את הלא נורמליות שלכם".

(בווידאו: הפגנה נגד מצעד בגאווה סמוך לגן הפעמון)

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190606-1827' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_kr5jldfu' duration='10'']

האירוע כאמור, החל בהתכנסות בגן הפעמון שבבירה. עד השעה 17:30 נערך הפנינג במקום, ובסיומו יצא לדרך המצעד עצמו. מכיכר הפעמון צעדו המשתתפים לכיכר פלומר, ומשם לרחובות קרן היסוד, קינג ג'ורג', הלל ומנשה בן ישראל. לבסוף, הגיעו הנוכחים לגן העצמאות, שם התקיימה עצרת הסיום. במהלך הצעדה, הונחו זרי פרחים לזכר שירה בנקי, במקום שבו נרצחה.

את האירוע בגן הפעמון הנחה טום באום, וה-DJ אלישר והזמרים אוהד חיטמן וחן אהרוני הופיעו במקום. בהפנינג נערך טקס העברת דגל הגאווה מעופר ארז, מנכ"ל הבית הפתוח, אל ישראל זרי, חבר מועצת העיר רמת גן.

(בווידאו: הוריה של שירה בנקי במצעד בירושלים)

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190606-1816' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ly4ike0f' duration='32'']

את עצרת הסיום הנחו כאמור מיה דגן, עינב גלילי ושיר ראובן, והשתתפו בה הזמרים רן דנקר וגיא ויהל, השחקנית ג'וי ריגר, הכדורגלנית קארין סנדל, ואושר בנד, טרנסג'נדרית בת 15 שעברה התעללות מצד תלמידי בית ספרה, ונאמה על הבמה. גם ההיסטוריון יובל נח הררי נשא דברים באירוע.

(בווידאו: כתבת חדשות 13 מדווחת ממצעד הגאווה בירושלים)

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190606-1636' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_udpqjei4' duration='188'']

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13

באזור המצעד נרשמו עומסי תנועה עקב חסימתם של רחובות הצעדה והרחובות המובילים אליהם. הכבישים נפתחו בהתאם להתקדמות הצועדים, וכעת התנועה שבה לסדרה.

יועז הנדל במצעד הגאווה בירושלים
יועז הנדל במצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13

אמש, הודיעה עיריית ירושלים כי הסירה את כל השלטים שתלתה עמותת חזון נגד משפחות גאות. זאת, לאחר שאתמול בבוקר דחה בג"ץ את העתירה שהגישה העמותה נגד הסרת השלטים. הבוקר המשטרה עכבה לחקירה שני אנשים שלפי החשד התכוונו לשבש את המצעד.

אירועי מצעד הגאווה בירושלים והכבישים שייחסמו
אירועי מצעד הגאווה בירושלים והכבישים שייחסמו | צילום: חדשות 13
שירה בנקי בת ה-16, שנדקרה למוות במצעד הגאווה בירושלים
שירה בנקי בת ה-16, שנדקרה למוות במצעד הגאווה בירושלים | צילום: באדיבות המשפחה

כאמור, בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי בכוונת המשטרה לדרוש מהמשתתפים במצעד הגאווה להזדהות בכניסה באמצעות תעודת זהות. גורמים בקהילה הגאה העבירו ביקורת על ההחלטה, וטענו כי רבים עלולים שלא להגיע, מחשש שייחשפו. בנוסף לרגישות הייחודית באירועי מצעד הגאווה, הגורמים טענו כי מדובר בתקדים מסוכן במחאה פוליטית.

מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב | צילום: רויטרס
שלטים נגד הקהילה הגאה בירושלים
שלטים נגד הקהילה הגאה בירושלים | צילום: פייסבוק

אולם, מארגני המצעד הבהירו כי לא יסכימו לדרישות המשטרה. "אף אחד לא יפחיד אותנו ואף אחד לא ימנע מאיתנו לצעוד", נמסר אז מטעם הבית הפתוח. "הדרישה לתעודות זהות במצעד מעלה חשש כבד לפגיעה בפרטיות, גם אם מטרותיה טובות".

חתונה גאה גדולה
חתונה גאה גדולה | צילום: עומר ישראלי

ביום שלישי, התקיימה בתל אביב חתונה המונית, שבה נישאו 23 זוגות חד מיניים. החתונה סוקרה גם בכלי תקשורת בעולם. כך למשל, ה"ניו יורק טיימס" תיאר את האירוע, וציין כי ישראל היא אחת המדינות הידידותיות לתיירים מקהילת הלהט"ב. עם זאת, הודגשה בכתבה העובדה כי לקהילה בישראל עדיין אין שוויון זכויות, בשל כוחן של המפלגות הדתיות בממשלת נתניהו.

מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים | צילום: חדשות 13