בכיר במשטרה: "נתיר למפגינים למחות, אך לא נכיל חסימות ארוכות"

ראש מדור מבצעים, סנ"צ אייל ראון, התייחס למחאת יוצאי אתיופיה הצפויה להימשך גם היום ולשבש את הסדר: "לא נאפשר את המצב כפי שהיה אתמול". לדבריו, "הכל מתועד - נגיע לכל מי שהתפרע"

זמן צפייה: 04:14

הירי בסלמון טקה: במשך שעות ארוכות הכילה משטרת ישראל את מחאה הקהילה האתיופית ברחבי הארץ, הבוקר (רביעי) הסביר סגן ניצב אייל ראון, ראש מדור מבצעים במשטרה, כי "הכלנו בצורה מאוד מבינה את האירועים עד אתמול בלילה. עם זאת כשהאירועים גלשו למקומות שהמשטרה לא יכולה לאפשר - עצרנו אותם". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "עולם הבוקר". במקביל, בכיר במחוז המרכז של המשטרה אמר לחדשות 13 כי "ההנחיה לשוטרים היום היא לא לתת למפגינים לחסום צירים. גם במחיר של עימותים קשים עם המפגינים".

ראון הסביר כי "אפשרנו את האירועים עד גבול מסוים. אם היינו פועלים בעוצמה רבה כדי לפנות אותם מהר, היו הרבה פצועים בקרב המוחים ולא רצינו להגיע לשם". לדבריו, "המשטרה עצרה כ-60 אנשים. צילמנו ותיעדנו ונגיע לכל אחד שזרק בקבוק תבערה, רימון הלם או הפך רכבי משטרה, שזה סמל שלטון".

כתבות נוספות בנושא:

נתניהו: "לא נסבול חסימות צירים"; ריבלין: "זו לא מלחמת אחים"

תיעוד בלעדי: פגישת נציגי המשטרה ומובילי מחאת יוצאי אתיופיה

אביו של סלמון טקה ספד לו: "מקווה שיהיה הקורבן האחרון"

סגן ניצב אייל ראון, ראש מדור מבצעים במשטרה
סגן ניצב אייל ראון, ראש מדור מבצעים במשטרה | צילום: חדשות 13

ראון התייחס גם להפגנות קהילת יוצאי אתיופיה הצפויות להימשך גם היום. "המשטרה נערכת בכוחות רבים מאוד בכל מחוזות המדינה על מנת לא לאפשר את המצב כפי שאירע אתמול. ניתן להם למחות אם ירצו בצורה נאותה ומסודרת, ללא פגיעה באזרחים או בשוטרים, אבל לא נכיל יותר פגיעה וחסימות ארוכות טווח. נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

ראש מדור מבצעים התייחס גם לאיום של המפגינים להגיע במהלך היום לנמל התעופה בן גוריון ולשבש שם את הסדר. "אנו נערכים גם לזה. כל אזרחי מדינת ישראל שיוצאים לחופש – שיגיעו לנתב"ג, המשטרה תהיה שם ותאפשר לכל היוצאים לחוץ לארץ לצאת בבטחה".

בתוך כך, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הגיב לשיבושים ופקקי הענק שנוצרו עקב המחאות ואמר: "קיבלנו מאות פניות והשתדלנו לעזור לכולם. זה היה אירוע תחבורתי מורכב ולא צפוי בהיבטי התחבורה הציבורית. בימים הקרובים נתחקר את עצמנו ונפיק לקחים כדי להיערך לתת לכם שירות טוב יותר באירועים דומים בעתיד".

כאמור, לאחר יום רווי בהפגנות המוניות שנערכו בכמה מוקדים ברחבי הארץ, המשטרה השיגה הלילה שליטה על האירועים וכבישים רבים נפתחו מחדש לתנועה. 61 מפגינים נעצרו לאחר שהתפרעו ותקפו שוטרים ואזרחים באלימות. כמו כן, 83 בני אדם נזקקו לטיפול רפואי - בהם 47 שוטרים, 26 מפגינים, תשעה עוברי אורח וכבאי אחד. חמישה מהנפגעים פונו במצב בינוני והשאר מצבם קל. כמו כן, במהלך ההפגנות ניזוקו מיידוי אבנים שישה אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ וארבעה אופנועי חרום של מד"א.

הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א
הפגנת יוצאי אתיופיה בת''א | צילום: רויטרס

מעט אחרי חצות, נפתחו לתנועה נתיבי איילון במחלף לה גוורדיה ובמחלף ההלכה, כביש 2 במחלף אולגה, כביש 4 במחלף ראשון לציון, במחלף יבנה ובצומת אשקלון, כביש 40 בצומת בילו ובצומת קסטינה, כביש 38 בצומת הביג, כביש 6 במחלף שורק וכביש 1 במנהרת הארזים.

בהמשך הלילה נפתחו לתנועה כביש 2 במחלף פולג לשני הכיוונים ובמחלף ינאי לכיוון צפון, כביש 781 בצומת ביאליק לכיוון מערב, כביש 431 במחלף נשרים לכיוון מערב ובמחלף באר יעקב לכיוון מזרח וכביש 40 בצומת פלוגות לשני הכיוונים.

מהמשטרה נמסר אתמול כי "לאור מעשי האלימות הקשים מצד מפגינים רבים, שהובילו לפציעתם של עשרות שוטרים במהלך היממה האחרונה ולפגיעה בסמלי שלטון, הנחה מ"מ מפכ"ל ניצב מוטי כהן, לא לאפשר כל גילוי אלימות ולפעול בתקיפות כנגד מפרי הסדר ופורעי חוק".

אחת המחאות המרכזיות נערכה בצומת עזריאלי שבתל אביב, שם המוני מפגינים מחו מאז שעות הצהריים, ושרפו רכבים ופחים. נתיבי איילון הסמוכים נחסמו לתנועה בשני הכיוונים לשעות ארוכות, כמו גם רחובות סמוכים נוספים. במהלך ההפגנה אירעו במקום כמה תקריות אלימות. בין היתר נופצה שמשה של מכונית, מפגינים עלו על רכבים נוסעים והתעמתו עם כוחות הביטחון. המשטרה עצרה צעיר בן 27, תושב נתניה, החשוד בהצתת רכב.

הפגנות מחאת יוצאי אתיופיה בקריות
הפגנות מחאת יוצאי אתיופיה בקריות | צילום: חדשות 13

לאחר שעות של עימותים: נתניהו וריבלין פנו למפגינים בבקשה להפסיק את חסימות הכבישים

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול בערב למחאות ואמר כי "אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן. אבל אני מבקש מכם דבר אחד - הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת חוק, לא נסבול את חסימות הצירים. אני מבקש מכם, נפתור את הבעיות יחד תוך כדי כיבוד החוק".

בד בבד, הנשיא ריבלין פנה למפגינים וביקש מהם להימנע ממעשי אלימות. "אנשים אחים אנחנו. הגענו לכאן, כולם, למולדת שלנו, שהיא הבית שלנו, של כולנו, וכולנו שווים בו. נילחם על הערכים שלנו, נילחם כדי להבטיח עתיד בטוח, לכל ילד וילדה שגדלים כאן. לא נשלים עם מציאות שבה הורים מפחדים לאפשר לילדים שלהם להסתובב בחוץ מחשש שייפגעו בשל צבע עורם או מוצאם. זוהי לא מלחמת אחים - זוהי מלחמה משותפת של אחים ואחיות על הבית המשותף שלהם, ועל העתיד המשותף שלהם".

"אנחנו מוכרחים להיזהר מאוד מההסלמה של המחאה ומגלישה שלה לאלימות שאין לה מקום", הוסיף ריבלין. "אני קורא לכולנו, בתוך השבר, לשמור על האיפוק והמתינות. הזעם, אסור לו שיבוא לידי ביטוי באלימות. קומץ המוחים שבחר באלימות - איננו פני המחאה, ואסור שיהיה פני המחאה המובנת לכולנו מאוד".