הסיבות לצום - והמנהגים: כל מה שאתם צריכים לדעת על תשעה באב

לפי המסורת היהודית, ביום זה נחרבו שני בתי המקדש, וחלו בו מאורעות קשים לעם ישראל לאורך ההיסטוריה. לצד האיסור לאכול ולשתות, אסור גם לשבת על כיסא נוח, להתקלח – ואף להשתמש במוצרי טיפוח

מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון
מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון | צילום: רויטרס

רבים בישראל יציינו הערב (שבת) את צום תשעה באב – הצום הארוך ביותר בשנה, יחד עם יום הכיפורים. השנה, מדובר בצום דחוי, שכן תשעה באב יוצא בשבת, ולכן מי שנוהג לצום, יפסיק לאכול ולשתות רק במוצאי השבת.

לפי המסורת היהודית, חמישה אירועים קשים התרחשו בתאריך זה, ובגללם מתאבלים בו. השניים המוכרים יותר, הם כמובן חורבן בית המקדש הראשון בשנת 586 לפני הספירה על ידי צבאו של נבוכדנאצר מלך בבל, וחורבן הבית השני בשנת 70 לספירה, על ידי טיטוס, בנו של קיסר רומא אספסיאנוס, ולימים קיסר בעצמו.

כתבות נוספות בחדשות 13:

המשבר בחבל קשמיר: הסלמה במתיחות ההיסטורית בין הודו ופקיסטן

רוסיה: 2 הרוגים בפיצוץ במתקן טילים; נרשמה עלייה זמנית בקרינה

"ההחלפה הגדולה": הקונספירציה שמזינה את הטרור הגזעני בארה"ב

מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון
מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון | צילום: רויטרס

נוסף לחורבן שני בתי המקדש, על פי המסורת, בתאריך זה גם נגזר על בני ישראל שלא להיכנס לארץ ישראל בעקבות חטא המרגלים. אלפי שנים לאחר מכן, לפי היהדות, טורנוסרופוס, לימים נציב רומא בממלכת יהודה, חרש את ירושלים ביום זה, ושנים ספורות אחר כך, נכבשה העיר ביתר, דבר שהוביל לקץ הקרב שסימל את כישלון מרד בר כוכבא.

תשעה באב הוא הצום החמור מבין ארבעת הצומות שנגזרו בעקבות חורבן בית המקדש: ט' באב, י"ז בתמוז, י' בטבת, וצום גדליה, החל ב-ג' בתשרי. בשל כך, מבחינת מנהגים הוא דומה יותר ליום הכיפורים: הצום נמשך יממה שלמה, ומלבד איסור אכילה ושתייה, נאסרו בו רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה – כלומר, מקלחת, שימוש במוצרי קוסמטיקה, נעילת נעל מעור וקיום יחסי מין, כולל נגיעה של חיבה ושינה באותה מיטה.

מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון
מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון | צילום: רויטרס

כמו כן, הוא מציין את תום תקופת שלושת השבועות, המכונים "ימי בין המצרים", ובהן נהגו שלא להתגלח ולהסתפר, לשמוע מוזיקה ולהתחתן. מתחילת חודש אב ועד אחרי הצום, תקופה המכונה "תשעת הימים", נהגו גם שלא לכבס ולא לאכול בשר ולשתות יין. מנהגי האבלות נגמרים לחלוטין רק למחרת הצום, שכן על פי המסורת רובו של בית המקדש נשרף בעשרה באב.

נוסף על כך, חייבות בצום גם נשים מניקות ונשים בהיריון (בצום דחוי, כמו זה שחל השנה, נהגו להקל). בניגוד ליום כיפור, תשעה באב הוא יום אבל, ולכן אסור ללמוד בו תורה, מלבד פרקי חורבן, ספר איוב ודברי תוכחה מהתורה.

מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון
מתפללים בכותל בתשעה באב - ארכיון | צילום: רויטרס

כמו כן, נהגו שלא לשבת על כסאות עד לשעות הצהריים, אז האבל יורד מעט. בשל כך, לא מניחים תפילין בתפילת שחרית, ולא מתעטפים בטלית. בליל הצום ובבוקר שאחריו נהוג לומר קינות על חורבן הבית, ובתפילת שמונה עשרה מוסיפים את ברכת "נחם". נוסף על כך, במשך היום רבים נוהגים שלא לומר שלום זה לזה. עם זאת, אין איסור לעבוד בתשעה באב.

בתשעה באב, על פי החוק בישראל, חל איסור על פתיחת בתי עינוגים. בין היתר, כלולים בחוק השנוי במחלוקת מסעדות, בתי קולנוע ועוד. זאת, על פי הצעת החוק, בשל היות היום "אבל לעם היהודי", בדומה לימי אבל לאומיים אחרים, כגון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

זמני כניסת הצום: ירושלים: 19:28, תל אביב: 19:30, חיפה: 19:29, צפת: 19:28, באר שבע: 19:28, בני ברק: 19:27. בכל המקומות הצום יוצא בדיוק 24 שעות וחצי אחרי שנכנס.

בית קפה סגור בתל בתשעה באב
בית קפה סגור בתל אביב בתשעה באב | צילום: חדשות 13