"זה מבצע": היוזמה להבאת נשים שחוו אלימות במשפחה לדירות מסתור

ההסגר בימי הקורונה הביא לעלייה של עשרות אחוזים במקרי האלימות במשפחה. כשהמענה לנשים אלו הוא דל, עולה יוזמה מהשטח - רשת הברחת נשים לדירות מסתור ברחבי הארץ. "הסנכרון חייב להיות מושלם"

זמן צפייה: 05:37

בימים אלה פועלת רשת מבריחות נשים - מדובר בפרויקט מרי"ם, "מרימות ראש יוצרות מציאות", שמסייע לנשים וילדיהן לברוח מנחת זרועו של גבר אלים לדירת מסתור. היציאה למקלט לנשים מוכות היא לא אופציה בעבור רבות מהנשים שחוו אלימות על ידי הגבר איתו הן חיות, ובשל כך החל לפעול בארגון לוט"ם חמ"ל מיוחד.

"החלטנו להתחיל פשוט להבריח נשים. בהתחלה התחלנו לגייס דירות של אנשים שפשוט החליטו בטוב ליבם לתת דירות בחינם לנשים שצריכות את זה", סיפר אביה, פעילה בארגון. "זה מורכב מדירות 'אייר בי אנד בי' ומדירות של סטודנטים שחזרו להורים. מאות מקומות התרוקנו ואנחנו הבנו את זה ואז החלטנו ששם אנחנו נלין את הנשים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תוצאה תוך יממה: ישראל מקימה "מערך איתור קורונה" כמו בטאיוואן

לפני ואחרי: תמונות הלוויין חושפות את הנזק מתקיפה בסוריה

בוגרי להקות צבאיות לרמטכ"ל: "אל תפגע בתרבות צה"ל"

גלית נחום
גלית נחום | צילום: חדשות 13

גלית נחום, ממובילות המאבק למען נשים באלימות מארגון "הקול הנשי", הוסיפה כי "כל הברחה כזאת זה מבצע - הסנכרון חייב להיות מושלם. זה אומר שאנחנו צריכות לדאוג שהגבר המכה לא נמצא בבית, ואז אנחנו מוציאות את האישה מהבית עם הילדים". עשרות נשים הוברחו בצורה הזאת בשבועות האחרונים למפלט של שקט. אומנם למקום זמני, אבל שמאפשר ארגון מחדש של החיים.

העבודה של גלית ושל אביה היא מסביב לשעון, באמצע הלילה הן מקבלות טלפונים, הרבה פעמים מלווים בתמונות, ונדרשות לתת מענה ותמיכה. רוב הנשים שפונות לעזרה כבר התאכזבו ממשרד הרווחה ואין להן ציפיות מהמשטרה. הן מרגישות נטושות לגורלן. תשע נשים נרצחו מתחילת השנה, חמש מהן בחודשיים האחרונים, וכך מצאו את עצמן נשים אקטיביסטיות מספקות רשת ביטחון לנשים כמוהן כדי לעזור להן לצאת מהתופת.