מסמך מהנדס מתריע: סכנת קריסה מיידית של "גשר המוגרבים"

לפי מומחה בתחום, מצבו של העץ המוביל להר הבית, לא יאפשר שימוש בטוח לאורך הזמן. חשש שהחלפתו ובנייתו מחדש ייצרו מהומות בהר הבית. "גשר פלדה ייאפשר מיגון נגד בעירה" • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:20

פרסום ראשון: מסמך של מהנדס מומחה מטעם הקרן למורשת הכותל המערבי, מתריע היום (חמישי) מפני סכנת קריסה מידיית של "גשר המוגרבים" אשר מוביל להר הבית בירושלים. לדבריו, מצבו של העץ בגשר לא יאפשר שימוש בטוח בו לאורך זמן. המומחה הוסיף כי "יש לפעול ללא דיחוי להחלפת הגשר הזמני ולהחליפו בגשר פלדה אשר יימנע את הצורך בתחזוקה שוטפת ויאפשר מיגון נאות נגד בעירה". בתוך כך, קיים חשש כי החלפתו של הגשר ובנייתו מחדש, תביא לחידוש המהומות בהר הבית.

עוד קבע המהנדס שביצע את הבדיקה כי "העץ בגשר סובל מיובש קיצוני ויש בו סדיקה אורכית מרובה. למרות ניסיון העבר לטפל בעץ ולהאריך את אורך חייו, הטיפול כשל". בגשר, אשר נבנה לפני 15 שנה לטובת עליית יהודים למתחם הר הבית, לא נעשה שימוש ושום שינוי בטיחותי לא בוצע. 

גשר המוגרבים, ירושלים
גשר המוגרבים המוביל להר הבית | צילום: רויטרס

זו אינה הפעם הראשונה בה עולה סכנה מיידית לשלמות הגשר שמאפשר כניסת מבקרים וכוחות הביטחון מרחבת הכותל להר הבית ומהווה סלע מחלוקת בין ישראל,הפלסטינים וירדן. בדצמבר 2011, מהנדס עיריית ירושלים שלח צו סגירה מיידי לגשר בשל אותו חשש. "יש במבנה סכנה מיידית למחזיקים, לציבור ולנכסים הסמוכים הנובעת בין היתר מסכנת דליקה והתמוטטות", נכתב בהודעה שהועברה לראש עיריית ירושלים דאז, ניר ברקת.

גשר חדש שהוקם במקום פורק לאחר שבועיים, לאחר לחצים מצד בית המלוכה הירדני שטען כי מדובר בפגיעה בסטטוס קוו בהר הבית. גשר העץ נותר מאז לאחר שהממשלה החליטה להסתפק בשיפוץ וחיזוק במקום לבנות גשר חדש.

מנהיגים מוסלמים רבים חוששים כי ישראל נוהגת בגשר באופן חד צדדי, ועל ידי כך מדירים את ידיהם של אנשי הוואקף, הארגון המוסלמי ששולט בפועל על האתרים הקדושים בהר הבית. יש לציין כי גם לירדן יש מילה בדבר, כיוון שהיא זו שמשמשת כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים.