המינוי השנוי במחלוקת של מוטי כהן – למנכ"ל עיריית רמת גן

אחרי ששימש כמ"מ המפכ"ל בעת שנחקרו פרשות הקשורות לעירייה, ובלי צינון: כהן ימונה לתפקיד. אישור המשטרה התקבל כשעוד עמד בראשה. כעת, יידרש להחליט אם לטפל בנושא חריגות הבנייה של ראש העיר

 ניצב מוטי כהן
ניצב מוטי כהן | צילום: דוברות המשטרה

מועצת עיריית רמת גן אישרה הערב (ראשון) את מינויו של מוטי כהן, מ"מ מפכ"ל המשטרה לשעבר, לתפקיד מנכ"ל העייריה. אלא, שמדובר במינוי שנוי במחלוקת, שכן כאשר כהן שימש כמ"מ המפכ"ל, הוא היה קשור לחקירה שהתנהלה נגד ראש העיר, כרמל שאמה הכהן.

תחילת הסיפור בשנה שעברה, אז פורסמה בחדשות 13 סדרת תחקירים על ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, כאשר אחרי השידור זומנו שורה של אנשים לחקירה בלהב 433. חלק מהנחקרים זומנו לחקירה לא אחת, והתבקשו למסור עדויות ומסמכים בנוגע לכמה פרשות שונות שקשורות לכאורה לשאמה הכהן. מי שכיהן אז כמ"מ מפכ"ל המשטרה הוא כאמור, כהן.

לכתבות נוספות בנושא >>

כך משרד פרסום קטן קיבל מעיריית ר"ג קמפיינים במאות אלפי שקלים

החבר הקרוב של ראש העיר ר"ג – שהפך לאחד האנשים החזקים בעירייה

חריגות בנייה ועבירות: התנהלות ראש העיר ר"ג בדירות שבבעלותו

חוק הצינון קובע כי חבר בסגל הפיקוד הבכיר שפורש, "לא יקבל בתקופת ההגבלה (3 שנים) זכות ממי שלגביו הופעלה סמכות אכיפה לפי דין בידי רשות אכיפת חוק או איסוף מודיעין אם לפורש היה קשר להפעלתה", כלומר - כהן, שקשור להפעלת החקירה או אפילו לאיסוף המודיעין שנעשה, לא יועסק על ידי העירייה בשלוש השנים הקרובות.

כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהן | צילום: רפי קוץ

מה שכן, החוק מתיר לכהן לבקש רשות מהמשטרה בכל זאת להתמנות לתפקיד - וזו נדרשת להשיב לו בתוך 30 ימים, אם אין מניעה לכך. במענה לפניית חדשות 13 למשטרה, נמסר כי כהן אכן הגיש בקשה כזאת והמשטרה סיפקה לו את האישור הנדרש.

אולם, הבקשה נעשתה בזמן שכהן עצמו עדיין עמד בראשות הגוף שאמור לאשר לו את המינוי. כהן אף נשאל על הבעייתיות במינוי זה בוועדה שהתכנסה לפני חודש בעיריית רמת גן לבחון את מינויו, והשיב כי אינו בקי בנוהל וכי אינו רואה בעייתיות במינוי, גם לא ערכית.

תלונה נגד ראש העיר רמת גן בגין עבירות וחריגות בנייה
תלונה נגד ראש העיר רמת גן בגין עבירות וחריגות בנייה

באחד התחקירים שפורסמו בחדשות 13, הראנו כי לכרמל שאמה יש עבירות וחריגות בניה בארבע דירות שונות שבבעלותו. עם זאת, בשנה שחלפה מאז, אף אחד בעייריה - גם לא מהנדסת העיר סיגל חורש ומנהל מחלקת הפיקוח על הבניה עדי בנימין, לא פתחו תיק עבירה נגד ראש העיר ולא דרשו ממנו להרוס את הבניה הלא חוקית.

באותו הזמן נפתחו תיקי עבירה לתושבים אחרים שגרים בסמוך, ולכמה מהם ניתנו צווי הריסה. אחת מהן הגישה הבוקר תלונה לאגף ההנדסה על עבירות וחריגות הבניה לכאורה של ראש העיר. כעת, עניין זה יגיע לפתחו של המנכ"ל החדש מוטי כהן - שיידרש להחליט אם להורות למחלקת הפיקוח על הבניה לטפל בנושא, או להמשיך להתעלם ממנו.

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה לכתבה: "על מ"מ המפכ"ל הפורש חלות במשך שלוש שנים מגבלות שונות אותן מוסמך לקבוע הממונה על הגבלות לאחר פרישה, וביניהן גם האיסור לעבוד כשכיר עבור גורם שהיה מעורב בחקירתו. באשר למקרה המתואר בכתבה, התנועה לאיכות השלטון רואה חשיבות רבה בצינון שחל על כבירים במערכת הציבורית בכלל, ומערכת הביטחון בפרט, ותפנה בעניין לגורמים המוסמכים".

בניין עיריית רמת גן
בניין עיריית רמת גן | צילום: אתר עיריית רמת גן

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מ"מ המפכ"ל לשעבר ביקש וקיבל את כל האישורים הנדרשים כחוק לתפקיד זה, ואין כל מניעה להעסקתו בתפקיד. במסגרת ההיתר נקבעו כל הסייגים, החובות והאיסורים המתאימים למנוע כל מצב או אפשרות של ניגוד עניינים בהווה או בעתיד. עובדת היותו מ"מ מפכ"ל לשעבר אינה מונעת ממנו את האפשרות לעבוד בארגון ציבורי זה או אחר כחוק, גם אם ליחידה משטרתית הייתה או לא הייתה זיקה כלשהי לגבי אותו ארגון בתקופת כהונתו".

תגובת עיריית רמת גן: "דווקא בגלל שמדובר בתלונה נגד ראש העיר, הגם שעל פניו היא נראית מופרכת, וכמו עוד פרק במסע רדיפה אישי, היא כבר קיבלה קדימות, והממונה על האכיפה החל בבדיקה ובטיפול עוד לפני פניית התקשורת. מבירור בתצלומי אוויר תקופתיים של הנכסים המדוברים עולה כי לא בוצעה שום בנייה בנכסים המדוברים בעשור האחרון. גם הבנייה היחידה הקיימת והחשודה שאינה חוקית הינה בהיקף מצומצם ונבנתה לפני כעשור. מהמפורט לעיל ובהתאם למדיניות האכיפה העירונית, שאושרה עוד בקדנציה קודמת בשנת 2017 ומיושמת באופן שוויוני באלפי תלונות מאז, נראה על פניו שאין מה לאכוף ומדובר בתלונה חסרת בסיס. לגבי התלונה על שימוש בלעדי בחצר משותפת אין מדובר בעניינה של העירייה אלא של השכנים בבניין, שלרוב בשכונה המדוברת מחלקים ביניהם את השימוש בשטח המשותף בהסכמה. מבירור ראשוני לגבי התלונה על שמעוני 6 ב' נראה כי מדובר בטעות בזיהוי, לראש העיר אין שום חניה שם".

מטעמו של מוטי כהן לא נמסרה תגובה.