החרדות, הבדידות - והמפגשים בכלא: יממה עם אמה של נעמה יששכר

שליחת חדשות 13 ליוותה את יפה, אם הצעירה הכלואה ברוסיה, ושמעה ממנה על המאבק המשפטי הארוך לשחרור בתה. מגזר הדין החמור, דרך בקשות החנינה ועד המפגשים המרגשים בכלא: "זה צובט לי את הלב"

זמן צפייה: 11:03

ישראלית בכלא הרוסי | "כשאני נמצאת מתחת למנורות הפלורוסנט בתוך הכלא, אני כבר רוצה לצאת משם, לנשום אוויר. לבת שלי אין את האפשרות הזו". כך תיארה יפה, אימה של נעמה יששכר, בפני שליחת חדשות 13 למוסקבה, את תחושת המחנק שמלווה אותה כל עוד בתה נמצאת בתא המאסר. "קודם לכן דאגתי כשהדוד שלי בבית דלף, אך בן רגע הכול התהפך".

את כל הכסף שיש לה מקדישה יפה לטובת הייצוג המשפטי של בתה וכן להוצאות הקיום בדירה ששכרה בפאתי מוסקבה לפני כארבעה חודשים. "אני מכוונת שעון מעורר לשעה שש בבוקר כי בשעה זו היא מתעוררת ואני רוצה לקום יחד איתה. כך גם בעשר בערב כי זו השעה שבה היא הולכת לישון".

עוד כתבות בנושא >>

ההאקר הרוסי בפנייה לשר אוחנה: "אל תאשר את הסגרתי לארה"ב"

רה"מ העביר בקשה רשמית לפוטין – להעניק חנינה לנעמה יששכר

פרשת נעמה יששכר: ההאקר הרוסי הועבר לאגף בהשגחה להבטחת שלומו

יפה יששכר, אמא של נעמה שכלואה במוסקבה
יפה יששכר, אמא של נעמה שכלואה במוסקבה | צילום: החדשות 13

רגע המפגש בין האם לבתה היה מרגש מאוד. "לא חיכינו זו לזו, אלא הכניסו בו זמנית את שתינו לחדר", מספרת יפה. "נעמה הביאה איתה נייר טישו ומיד בכתה בלי הפסקה. נתתי לה לבכות ולפרוק הכול". יפה מציינת שבתה לא בוכה בתאה, יש היררכיה בין האסירות בכלא והיא לא מרשה זאת לעצמה.

"אמא, אני מותשת ועייפה - אני יודעת שאת עושה את הכול כדי לשחרר אותי, אבל בבקשה תעשי את זה מהר", נעמה אמרה לה, "אני מתגעגעת לת"א, לשתות קפה בבוקר בבית קפה". יפה מוסיפה: "אני רואה בחורות מטיילות פה ברחוב וזה צובט לי את הלב, אבל אני חייבת להעביר לה את האופטימיות הזו מבחוץ. אני בעצמי לא מוכנה לשבת במסעדה ואפילו את הקפה אני לוקחת על הדרך".

נעמה ויפה יששכר
נעמה ויפה יששכר | צילום: חדשות 13

ברוסיה, כך מעידה יפה, השופט יכול להחליט באופן שרירותי שהוא מסרב לאשר ביקורים לנעמה. "עכשיו הוא אישר לבקר אותה רק פעמיים בחודש, ושיחות טלפון הוא לא מאשר לה בכלל". רק לאחר הקראת גזר הדין, הבינה אימה שנעמה נקלעה למעין מאבק כוחות בין מעצמות, רוסיה וארה"ב. "בהתחלה היינו מאוד תמימים. לא הבנו למה הוסיפו את סעיף ההברחה לכתב האישום, הרי מדובר ב-9 גרם". לאחר מכן, אומרת יפה, "התפכחנו. אפילו פניתי לגורם בכיר מאוד שיעזור לי והוא אמר לי שייעצו לו להתרחק מהסיפור ולזוז הצידה".

כמו כל אמא, גם יפה חושבת על מה היה קורה אם הייתה נוהגת באופן אחר. "אולי אם הייתי עושה ככה או אחרת, המצב היה שונה. נעמה אומרת לי 'אמא, את כמו לביאה בשבילי', אבל אני מלאה בהרבה רגשי אשמה". גם עורך-הדין של נעמה ביקר אותה בכלא ועדכן אותה שנשיא רוסיה פוטין קיבל את הפניות של רה"מ נתניהו ושל הנשיא ריבלין בבקשה לחון אותה. הוא הסביר לה כי אם תאושר החנינה, היא תצטרך להודות באשמת סעיף ההברחה. "אני לא אודה שהברחתי", אמרה לעו"ד, אך אימה יפה מסבירה את ההתנהגות הזו בכך שהיא עדיין לא עיכלה את הסיטואציה שבה היא נמצאת. גם אם נעמה תזכה לחנינה או שיוגש ערעור בעניינה, בכל מקרה מדובר בתהליך ארוך שייקח חודשים ארוכים. "לא משנה כמה שנים זה ייקח", אומרת אימה, "מדינת ישראל תוציא אותה משם".