תחקיר האסון במירון: המשטרה חסמה אמובלנסים, בזיו חסרו מיטות

מדיון במשרד הבריאות שנחשף בחדשות 13 עולה שמנחתי המסוקים לא היו ערוכים לקבלת הפצועים • רבני המפלגות החרדיות פעלו למנוע העברת האחריות על המתחם לממשלה: "ינסו להפוך אותו לאתר תיירות"

זמן צפייה: 12:02

חמישה ימים לאחר אסון מירון, בכירים משרד הבריאות התכנסו היום (שלישי) במטרה לבחון אם מערכת הבריאות העניקה לפצועים את הטיפול המיטבי. על פי התחקיר, שתוכנו נחשף לראשונה בחדשות 13, ההודעה הראשונה אודות האסון הגיעה לחמ"ל החירום שבמשרד הבריאות ב-1:19 בלילה, כעשרים דקות לאחר תחילת האירוע.

בהמשך לכך, לבית החולים "זיו" שבצפת פונו יותר מארבעים פצועים, זאת למרות שבמקום היו עשרים מיטות בלבד בחדר המיון. "בית החולים נהריה המתין לקבל פצועים ברמה יותר קשה משקיבל, אך הם לא הגיעו למרות שבית החולים היה ערוך לכך", אמר רפי גולני, ראש האגף לשעת חירום במשרד הבריאות.

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: אהרן ברוך לייבוביץ

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

סקר: 43% בעד ממשלת שינוי; רק רבע ממצביעי ימינה תומכים במהלך

בתמיכת ימינה ותקווה חדשה: אושר קידום מהיר לפסקת התגברות

דיווח פלסטיני: משפחת המחבל מצומת תפוח הוזהרה שלא לסייע לו

הר מירון, קריסת טריבונה
זירת הנפגעים בהר מירון | צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה

בנוסף, בליל האסון הוקפצו מסוקים שסייעו בפינוי הפצועים לבתי חולים במרכז הארץ, אך על פי התחקיר של משרד הבריאות, בבתי החולים שיבא, בילינסון ואיכילוב המנחתים לא היו ערוכים לקבל אותם, כאשר כחצי שעה לאחר קבלת ההודעה על האסון, ב-1:51, הועברה הודעה לבתי החולים שבמרכז ושבירושלים להיערך לקליטת הפצועים. שלושת בתי החולים הכחישו את טענות משרד הבריאות.

זאת ועוד, בשעה 4:19 לפנות בוקר התקיימה שיחה עם משטרת ישראל, שבמהלכה הועלו טענות על קושי בפינוי הגופות מהאתר במירון. בתיעוד בלעדי שהגיע לידי חדשות 13, ניתן לראות אמבולנסים שפינו פצועים, אך לא הורשו לחזור בחזרה ולטפל בפצועים נוספים שנמצאים במתחם ההר. "לא נותנים לנו להיכנס לאתר, המשטרה חסמה אותנו", טענו הפראמדיקים.

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: שימוש לפי סעיף 27 א'

בתגובה לכך, ממשטרת ישראל נמסר: "במהלך האסון ויסתו השוטרים עשרות אמבולנסים וגורמי רפואה שזרמו כל העת לשטח ההר. עליה של אמבולנסים בצירי החירום שלא הייתה נחוצה נחסמה כדי לאפשר צירי פינוי פנויים, כל זאת במטרה לפנות את הפצועים מהר ככל שניתן להמשך טיפול בבתי החולים".

אמבולנסים, הר מירון
אמבולנסים בהמתנה לעלות להר מירון לאחר פינוי פצועים | צילום: ללא

מועצת חכמי התורה של ש"ס: "השלטון רוצה להפקיע את הציון הקדוש במטרה להפוך את המקום לאתר תיירות"

במקביל לכך, פשקווילים שנחשפו לראשונה הערב בחדשות 13, הראו כי מועצת חכמי התורה של ש"ס פעלה בנחישות לסכל את העברת הר מירון לידי הממשלה, שכבר כמעט קיבלה אחריות על קבר הרשב"י כששר האוצר לפיד חתם ב-2013 על צו שמפקיע את המתחם מחצרות הרבנים לבעלות המדינה.

שישה מקובלים המזוהים עם ש"ס, בהם מייסדי מועצת חכמי התורה של המפלגה, הרבנים שלום כהן ושמעון בעדני, פרסמו הודעה בפשקוויל עם הכותרת "אזהרת התורה": "השלטון רוצה להפקיע את הציון הקדוש מידיהם האמונה של ההקדשים במטרה להפוך, חס וחלילה, את המקום לאתר תיירות", נכתב על ידם. עוד כתבו הרבנים: "אוי לנו שקודש הקודשים ייהפך למערת פריצים ואנו דורשים בכל תוקף לבטל את ההפקעה השרירותית". הרב כהן, אחד מהחותמים על המסמך, הוא נשיא המועצה של ש"ס כיום.

פשקוויל, הר מירון
פשקוויל ש''ס

יתר על כן, גם הרבנים המזוהים עם מפלגתו משה גפני, יו"ר יהדות התורה, נאבקו בתוכנית להעברת מירון למדינה. כך למשל, פשקוויל של מנהיגי הציבור הליטאי, כולל הרב אלישיב המנוח, יורשו הרב אהרן שטיינמן וגם יורשו הרב חיים קנייבסקי, קבע כי "על פי תורתנו הקדושה, מקום זה אסור להעבירו לידיים זרות ורחוקות מרוח ישראל סבא, ומוטלת חובה על כל מי שיכול לבטל את הדבר, כדי שיישאר ברשות ההקדשות ויתנהל על פי דת". משמע, ההנהגה החרדית, שבזמן אמת מנעה את מסירת האחריות לגוף שמסוגל לדאוג לבטיחות, טוענת כיום שהמדינה היא האשמה בהפקרות של האתר.

המהנדס רמי שמש, יועץ בטיחות שנשכר בעבר לתקן את המצב במירון, כתב בחוות דעתו בשנת 2015 כי "באופן ברור וחד משמעי, אין אפשרות לעשות את האירוע הזה". בחוות דעת שחיבר, שמש קבע כי מאות אלפים ברגע נתון ברחבת ההר יוצרים פקק תנועה אנושי העלול להוביל לעשרות הרוגים. "אני צופה פוטנציאל ממשי לדריסה המונית של הקהל "העלול לגרום למקרי מוות דוגמת אסון ערד", כתב דאז שמש.

רמי שמש
רמי שמש, מהנדס בטיחות שגיבש תוכנית למתחם הקבר

לצד זאת, שמש הצביע גם על פתרון, כאשר העביר לחצרות הרבנים בהר הדמיות ובהן שולבו שבעה גשרים שאמורים היו לאפשר תנועה עילית מרווחת יותר של הולכי הרגל בשטח. כשכל הקדש מקבל מעבר פרטי ורחב משלו, המהנדס היה משוכנע שפיצח את הבעיה במירון, עד שהגיע להציג את התוכנית. "עשינו הרבה עבודה שם. השקענו הרבה מאוד ופשוט קיבלנו תשובה, 'אנחנו לא נעשה את האירוע בשנה הבאה'", סיפר שמש. אלא שלבסוף למהנדס לא הקשיבו, ולפשקווילים דווקא כן.

פשקוויל
פשקוויל יהדות התורה

המהנדס הראשי מטעם המרכז לפיתוח המקומות הקדושים: "הבהרתי שיכולים להיכנס עד 3,500 אנשים, בפועל היו 20,000. למה לא אכפו את זה?"

מעבר לזה, המהנדס הראשי מטעם המרכז לפיתוח המקומות הקדושים מסר היום את גרסתו לאסון בהילולה: "הגורמים הדתיים החליטו על דעת עצמם לא לקיים את ההנחיות שלי, הם מצפצפים על החוק. תולדות אהרון (שבמתחם שלה אירע האסון) עשו הדלקה לבד ולא ביחד עם עוד חסידות, זה הביא את כל מי שהיה באזור להגיע לצפות בהדלקה שלהם ולעומס אדיר באותה נקודה". עוד הוסיף המהנדס: "לא ניתן לשנות את התשתית הקיימת, זה מקום קדוש שלא ניתן להזיז בו לבנה. הבהרתי שיכולים להיכנס עד 3,500 אנשים, בפועל היו 20,000. למה לא אכפו את זה?".

הדמייה של מתחם הקבר במירון
תמונת הדמייה של מתחם הקבר | צילום: רמי שמש

יחד עם זאת, קרן ספרא הציעה לתת צ'ק פתוח בגובה עשרות מיליוני שקלים למען תיקון כל הליקויים בתשתיות. בעקבות כך, היא פנתה ל"וועדת החמישה" וזכתה להסכמה גורפת, פרט לרב פרויליך, מי שייצג את ההקדש של הקנאים בחסידות תולדות אהרון. גורמים ששוחחו עם חדשות 13 אמרו כי "הוא לא היה מעוניין בכספם של הציונים". אלא שהרב פרויליך מסר לחדשות 13 כי הוא דווקא הסכים שהקרן תעביר את הכסף, אך הוא לא הסכים שהיא תהיה מעורבת בניהול הפרויקט.

אתר מירון לפני 5 שנים
תיעוד מהצטופפות באתר מירון ב-2015 | צילום: רמי שמש

חשש במשטרה: הפגנות ענק עקב זימון רבנים בכירים הקשורים להר לתת עדות 

ביחידת להב 433 יצטרכו לזמן בקרוב רבנים בכירים, בהם אדמו"רים להם קשר להר, וזאת כצעד הכרחי להתקדמות בחקירה. הרבנים יזומנו לצורך מסירת עדות או חקירה בהזהרה. לצד זאת, במשטרה חוששים כי צעדים אלו יוביל להפגנות ענק, לנוכח משבר האמון בין הצדדים. גורמים במשטרת ישראל אמרו לחדשות 13 כי גם אם ייאלצו להשתמש בכוח - כך ייעשה.