"חסד אחרון": המבצע של שב"כ ויד ושם להנצחת חסידי אומות העולם

כ-500 אנשי שב"כ השתתפו בפעולה לאיתור קברי האנשים שסיכנו את חייהם למען הצלת יהודים בשואה, בסיוע אנשי יד ושם, והשבוע הוקדש להם טקס הנצחה ממלכתי והיסטורי. "לא חשבה שתקבל הכרה על זה"

זמן צפייה: 08:44

מבצע "חסד אחרון", שאליו יצא שירות הביטחון הכללי, נועד לעשות צדק היסטורי בעבור אלו שסיכנו את חייהם על מנת להציל חיים של יהודים בזמן השואה. בדומה ליתר מבצעי שב"כ, גם זה החל ממודיעין, שבמסגרתו "יד ושם" העביר לארגון 108 שמות של חסידי אומות העולם המתגוררים בישראל. במבצע השתתפו למעלה מ-500 אנשי שב"כ שהתחלקו לצוותים, כאשר כל צוות לקח על עצמו חסיד אומות עולם אחר ושפך אור על סיפורו, חיבר בינו לבין בני המשפחות היהודים שהצילו בשואה וסימנו את מצבותיהם.

אחת מחסידות אומות העולם שהשבוע הוקדש לה טקס ממלכתי היא יקטרינה פנצ'נקו האוקראינית, שלפני 80 שנים החביאה במרתף ביתה שני ילדים יהודים, זאת בעודה מודעת היטב לעובדה שהיא וכל משפחתה עלולים להירצח בידי הנאצים או השכנים האוקראינים. עם זאת, היא המשיכה להחביא את שני הילדים עד שנגמרה המלחמה.

מבצע ''חסד אחרון''
מבצע ''חסד אחרון'' | צילום: חדשות 13

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ערב יום השואה: עלייה באנטישמיות ברשת ובחילול בתי כנסת

עדות ישועה: מנכ"לית בזק נזפה בי שהסיקור בוואלה גורם להפסדים

דיווח: ישראל הודיעה לארה"ב שכוחותיה תקפו את הספינה האיראנית

קברה של יקטרינה פנצ'נקו בבית הקברות בעיר ירוחם
קברה של יקטרינה פנצ'נקו בבית הקברות בעיר ירוחם | צילום: חדשות 13

כשהצבא הגרמני כבש את אוקראינה ואת הכפר הקטן שלה, פנצ'נקו, אז נערה אוקראינית נוצרייה צעירה, כאמור החביאה את שני הילדים היהודים הקטנים, פאבל ונינה, בני שנה וחצי ושבע, במרתף הבית. "כשהנאצים פלשו, הם כבשו את האזור והחלו לחפש יהודים", סיפר ש', איש מודיעין בשב"כ, והוסיף: "כשתפסו אותם הם היו הורגים את היהודים שבכפר, אך שני ילדים, פאבל ונינה, הצליחו לברוח והחלו לחפש בעצם איפה להתחבא. מרינה, אמה של יקטרינה, גלינה ופולינה, אספה אותם אליה והחביאה אותם אצלה בבית במרתף, ובכך הצילה אותם".

פנצ'נקו האוקראינית החליטה לעלות לישראל ב-1995 ועברה לגור בירוחם, אלא שכל השנים האלה רק מעטים בלבד ידעו על אומץ ליבה בזמן המלחמה, ועל כך שהצילה שני ילדים יהודים. "כשהיא קיבלה את תעודת ההכרה של החסידות, אז כולנו התרגשנו, למרות שהיא לא ציפתה לזה", אמרה אלונה, נכדתה של יקטרינה והוסיפה: "היא לא חשבה שאי פעם ישלמו לה על זה בתעודה או בחריטה ביד ושם".

"יש קווי דמיון מאוד-מאוד רבים שאני רואה לפחות בין העבודה בפרויקט 'חסד אחרון' על תיק של חסידת אומות העולם, לבין עולם המודיעין והחקירות. למעשה, קיבלנו תיק מאוד ראשוני עם פרטים מאוד-מאוד מעטים, כמו שקורה גם בעולמות שלנו. משם, למעשה, התחלנו להרחיב מידע בכל קצה חוט אפשרי, אם זה שמות, כתובות או מספרי טלפון. אני חושב שזה גם הביא לידי ביטוי את כל היכולות ואת היצירתיות שלנו", סיפר ב', בכיר במערך החוקרים בשב"כ.

יקטרינה פנצ'נקו יחד עם התעודה שקיבלה מיד ושם המכירה בה כחסידת אומות העולם
יקטרינה פנצ'נקו יחד עם התעודה שקיבלה מיד ושם המכירה בה כחסידת אומות העולם | צילום: חדשות 13

אנשי השב"כ הכניסו ל"גוגל" את כל מיקומי קברי חסידי אומות העולם עם מידע מלא עליהם לדורות הבאים, לזכור ולעולם לא לשכוח שגם בזמנים החשוכים והנוראים ביותר, מול הרוע האנושי הצרוף האכזרי ביותר, היו גם גילויי גבורה, הקרבה וגדלות של רוח האדם באשר הוא אדם.