רה"מ בהר הרצל: המדיניות התקיפה שלנו מול אויבנו מונעת קורבנות

ראש הממשלה נאם בטקס הזיכרון המרכזי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל וציין כי הוא "מתחייב שנמשיך לעשות מאמצים להחזיר את השבויים והנעדרים". הטקס החל בתום צפירה בת 2 דקות ונערך ללא קהל

זמן צפייה: 07:45

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה: בתום צפירה בת שתי דקות, חל טקס הזיכרון המרכזי בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שבהר הרצל, שנערך ללא קהל, בשל התפרצות מגפת הקורונה. הטקס הועבר בשידור ישיר באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות. מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר חלף מעל להיכל הזיכרון הממלכתי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם בטקס ואמר כי "המדיניות התקיפה שלנו מול מבקשי נפשנו מונעת קורבנות". כמו כן ציין כי הוא "מתחייב שנמשיך לעשות מאמצים להחזיר את השבויים והנעדרים".

מוקדם יותר נתניהו התייחס למתכונת הייחודית של יום הזיכרון השנה בשל התשפטות הקורונה ואמר כי "אני יודע שיקירנו היו רוצים שכולנו נמשיך לחיות בביטחון ובבריאות. השיקול המרכזי הזה מנחה אותנו השנה – לשמור על החיים, לשמור על הבריאות ולא לסכן, לא את החיים ולא את הבריאות, לשווא. לכן, נימנע השנה מהתקהלות בבתי-העלמין הצבאיים, ונעמיד שם משמרות כבוד של חיילי צה"ל".

אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, נערך השנה לקיים את מגוון הטקסים והאירועים ללא נוכחות קהל, בכפוף להנחיות משרד הבריאות, בצל מגפת הקורונה. האגף שם לו למטרה לשמר את הסממנים של יום הזיכרון מחד ולאפשר לציבור לכבד את זכר הנופלים, מבלי לסכן את בריאותו מאידך.

הטקס המרכזי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל
הטקס המרכזי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל | צילום: חדשות 13

בד בבד, יו"ר הכנסת ויו"ר כחול לבן בני גנץ נאם בכנסת לרגל יום הזיכרון ואמר: "את היום הזה, רציתי להתחיל, כמו בכל השנים האחרונות, בצפון אצל משפחת שאול, אצל זהבה היקרה, ולהמשיך הלאה אל שאר הגיבורים שלי, שלנו. אבל היום הזה איננו ככל הימים. הפעם בתי העלמין יוותרו יתומים, אפופים בדממת המוות של יקירנו. בין היתר בשל כך, החלטנו לערוך את הישיבה המיוחדת הזו כאן בכנסת".

"ביום הזה משפחות יקרות, אנחנו מחבקים אתכן ורוצים שתמשיכו לצחוק", המשיך. "אנו יודעים היטב שהכאב אינו מרפה, אך זיכרו- כך גם החיים. כשאנו זוכרים את מתיה הראשונים של הארץ במלחמת העצמאות, אנו מבינים מה היה קורה אילו לא הייתה מדינה ליהודים. וכשאנחנו זוכרים, אנחנו מקדשים את חוסנה של החברה הישראלית".

אמש, פנה נשיא המדינה ראובן ריבלין למשפחות השכולות בנאומו בטקס שנערך ברחבת הכותל, ואמר כי "איננו יכולים להגיע אל בתיכם, איננו יכולים לעמוד לצידכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם, לאמץ אתכם לליבנו כשהצפירה מפלחת את השקט, קורעת את הלב - והנה באה עלינו תקופת המגפה, ופתאום נדמה שהעולם מסתובב לאט יותר. ימים שכאלה, מציפים אצל כולנו את מה שיש. אבל הם מציפים עוד יותר את מי שאינו. הם מציפים עוד יותר, את החלל, את הגעגוע, את הכאב".

"מי שפגש אתכם הורים, אחיות, אחים, בנות ובני זוג, סבתות וסבים, ברגעים הקשים של השבעה, של ה-30, של השנה הראשונה, וגם אחריה, שמע את השאלות הגדולות: 'איך ממשיכים מכאן, לאן ממשיכים מכאן?'", המשיך נשיא המדינה. "החיים המשיכו לפעום בחוץ, מכעיסים, מהירים. ואתם, בכל יום, נלחמים למען החיים. מלמדים את הגוף פעולות חיים מובנות מאליהן: להתעורר ולקום מהמיטה. ללעוס הברות ומילים זו אל זו עד שיהפכו למשפטים, לדיבור. לצאת החוצה, להיכנס למכונית או לעלות על אוטובוס. להיות בחברת אנשים, להירדם בלילה, לישון".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה | צילום: דובר צה''ל

"היום הזה הוא בשבילנו. כדי שנוכל ולו לרגע, להכיר את הפנים והשמות, החיים והסיפורים של בני ובנות הארץ הזו. כדי שנזכור ונזכיר את שתי ההבטחות העומדות בבסיסה של הברית הישראלית, לבנות בזיעת אפנו חיים ראויים, שקטים ובטוחים לילדינו, ולהחזיר אותם הביתה בכל מחיר, גם אם לא שבו מן הקרב".

עוד אמר ריבלין כי "השנה יותר מתמיד, ניתן להם כולנו חיים. נהיה אנחנו נרות הזיכרון של החיים שכבר הספיקו לחיות, ושל החיים שלא יספיקו עוד לעולם. נחבק אתכן משפחות יקרות, מרחוק, לבנו אחוז בשלכן. נפשינו קשורה בנפשכם. אני מבקש לשלוח מכאן, בשם כולנו, כוחות לפצועי צה"ל וכל מערכות הביטחון, ללוחמים וללוחמות שמלאו את תפקידם ועכשיו מסע ארוך של החלמה עוד לפניהם".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה | צילום: דובר צה''ל

השנה, מאחר שנבצר מהמשפחות השכולות לפקוד את קברי יקיריהן, יוקראו לראשונה בהיכל הזיכרון הממלכתי שמות 23,816 חללי מערכות ישראל, על ידי חיילי כוחות הביטחון, בין השעות 7:30 ועד 10:00. בנוסף יודלקו בהיכל, כמדי שנה, נרות לזכרם של החללים.

ברקע התפשטות המגפה, משרד הביטחון קורא לציבור הרחב להדליק נר זיכרון וירטואלי לזכרם של הנופלים, לכתוב הקדשה אישית ולשתף את חבריהם דרך אתר האינטרנט "יזכור". בתוך כך, משרד הביטחון פרסם את נתוני יום הזיכרון. מספר חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד ה-24 באפריל הינו 23,816. מיום הזיכרון אשתקד נוספו 42 חללים למניין הנופלים ועוד 33 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה | צילום: רויטרס