"צריכים ללמוד לחיות מחדש": הוריה של מאיה ווישניאק בריאיון

כחודש לאחר שבתם נחנקה למוות ע"י בן זוגה, אריאל והילה ווישניאק סיפרו לתמר איש שלום על הזוגיות עם עמית אלמוג שנראתה נורמטיבית, על הימים לפני הרצח ועל ההבטחה לפעול למניעת המקרה הבא

זמן צפייה: 08:43

לפני כחודש נחנקה למוות מאיה ווישניאק בת ה-21 בידי בן זוגה עמית אלמוג. בסוף השבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום בגין רצח בנסיבות מחמירות, ואלמוג הואשם כי בליל שבת בחודש מאי, הוא לפת את צווארה של ווישניאק וחסם את פיה עד שאיבדה את נשימתה. הערב (שני) בריאיון לחדשות 13, סיפרו הוריה אריאל והילה על הפעם האחרונה שראו את בתם, על האובדן והגעגוע, והבטיחו: "לא נשכח אותה".

"ביום שבת של הרצח ישבנו יחד שנינו", נזכר אריאל, "היא אכלה ארוחת בוקר ודיברנו על התוכניות שלה - בעיקר על הלימודים הקרבים ועל כמה היא מתרגשת". שעות לאחר מכן, כאמור, היא מצאה את מותה בידי בן זוגה. "היא הייתה אמורה לחזור הביתה באותו לילה, פתאום זה נגמר בצורה מטורפת והזויה".

בשעות הערב, עת נודע כי בן 21 רצח בת גילו ברחוב אבטליון ברמת גן, החלו ההורים לדאוג. הילה סיפרה כי הם ניסו להשיג את מאיה בטלפון, ומשלא ענתה - החליט אריאל לנסוע לזירה. "הגעתי למקום של האירוע ואז הבנתי. תוך כדי נסיעה טלפנתי לשירה והילה ואמרתי להן שזאת מאיה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

העליון בארה"ב בפסיקה היסטורית: אסור לפטר אדם בשל נטייה מינית

האוצר מאיים: מורים שלא יגיעו ללמד אחרי ה-19.6 – לא יקבלו שכר

נתניהו: ייתכן שהסיפוח יקרה בשלבים; ארה"ב דורשת את הסכמת גנץ

אריאל והילה ווישניאק, הוריה של מאיה
אריאל והילה ווישניאק, הוריה של מאיה ז''ל | צילום: חדשות 13

כשהילה ואריאל משחזרים במוחם את מערכת היחסים בין מאיה לעמית, הם לא מוצאים בה סימנים או רמז לאלימות. "ארבעה ימים לפני כן הוא ישב אצלי במטבח ואכל ארוחת צהריים", אמרה הילה, "הם נראו שמחים ומאושרים. לא יכולתי אפילו לחשוב, בחלומות הכי הזויים שלי, שמשהו כזה עובר לו בתוך הראש".

"אם היה לי חשד - ולו הקל ביותר, הייתי מדברת איתה, משוחחת איתה ומונעת ממנה, כל מה שאפשר לעשות. הכול נראה תקין לחלוטין. זוג צעיר בתחילת מערכת יחסים. הוא היה אצלנו כמה פעמים בבית ועשה רושם לכאורה מאוד חיובי. לא יודעת, אין לי איך להסביר את זה".

"כשקוראים את כתב האישום אז ברור שהדבר הזה תוכנן מלכתחילה", הוסיף האב, "והוא למעשה ישב פה, אכל צהריים וידע כבר שהוא הולך לרצוח אותה. זה בלתי נתפס".

עמית אלמוג ומאיה ווישניאק
עמית אלמוג ומאיה ווישניאק | צילום: חדשות 13

הפעם הראשונה שבה פגשו את הוריו של אלמוג הייתה בשבוע שעבר, ביום הגשת כתב האישום בבית המשפט. "שיסתכלו לנו בעיניים", זעמה הילה, "אפילו את זה הם לא הצליחו לעשות ולא העזו לעשות".

כמו בבית המשפט, גם בריאיון אמר אריאל כי עמית "צריך לקבל את העונש שמגיע לו על כזה דבר. בלי למצמץ, בלי להתבלבל, בלי לגמגם - עד סוף ימיו שלא יראה אור יום כשם שמאיה לא תראה אור יום. בלי שום זכויות. כי זה מה שמגיע לו על מה שהוא עשה".

לטענתם, הרצח היה מתוכנן ולא מדובר ברגע של אי שפיות. "בכתב האישום מתואר איך הוא מיקם אותה וכל מה שהוא עשה - זה לא עניין של החלטה של רגע", אמרה הילה. "זה מעיד באופן ברור על כך שהוא תכנן לרצוח אותה. הוא יכול להשתמש בכמה תירוצים שהוא רוצה ולעשות כמה הצגות שהוא רוצה - האמת תצא לאור. הוא כשיר לחלוטין".

מאיה ווישניאק שנרצחה על ידי בן זוגה ברמת גן
מאיה ווישניאק שנרצחה על ידי בן זוגה ברמת גן | צילום: באדיבות המשפחה

מאיה ניגנה על סקסופון, אורגן, יוקלילי וחלילית. היא הייתה תלמידת מדעים מצטיינת ולוחמת בלוחמה אלקטרונית בצבא, שאמורה הייתה להתחיל לימודי ביוכימיה בסתיו, ועוד לפני כן תכננה להתנדב במחנות פליטים באפריקה.

"מאז שהייתה קטנה היא הייתה תאבת חיים", סיפרה אמה בכאב. "היה לה רצון לעשות עוד, היא הייתה ילדה מאוד סקרנית, תמיד חיפשה אתגרים. הייתה לה תשוקה. גם השמיים לא היו הגבול מבחינתה".

בגיל 12 היא צנחה, בגיל 14 דאתה במצנח רחיפה, ב-16 כבר צללה בים האדום. בחודש הבא היא אמורה הייתה לחגוג יום הולדת 22. "המשפט שאפיין אותה היה 'אני מאיה ואתם לא'. כלומר, אני יכולה לעשות כל מה שאני רוצה, שום דבר לא מפחיד אותי. מגיל מאוד צעיר לא פחדה, השיגה כל מטרה שהיא הציבה לעצמה", הוסיפה.

מאיה וישנייק, שנרצחה ע''י בן זוגה באורנית
מאיה וישנייק, שנרצחה ע''י בן זוגה באורנית | צילום: באדיבות המשפחה

ברגע אחד השתנו החיים של בני משפחת ווישניאק. כיום, לצד האבל, הם מבטיחים להמשיך במאבק לשינוי, להעלות את המודעות לאלימות כלפי נשים ולהזכיר שזה יכול לקרות לכולם. "כל אחד יכול לחשוב על המאיה שלו", הסביר אריאל, "לכולנו יש מאיות כאלה. כמו שזה קרה לנו - זה יכול לקרות לכל אחד, זה ממש לא מגדרי. אני לא יודע איך אפשר למנוע מקרה כזה אבל אני בטוח שאפשר למנוע הרבה מקרים אחרים".

"אנחנו צריכים ללמוד איך לחיות מחדש, איך לשמור על המשפחה שלנו. לאט לאט נצטרך ללמוד איך לסדר את החיים שלנו - מה שנשאר מהם לפחות", סיכמה הילה, והוסיפה: "אנחנו לא נשכח את מאיה ואני רוצה שגם אחרים לא ישכחו".