ברחה מהנאצים וגידלה 52 ילדים: משיאת המשואה שריגשה את המדינה

מארי נחמיאס בת ה-93, ניצולת שואת יהודי תוניסיה, זכתה למחיאות כפיים אדירות מהקהל כשנשאה את נאומה בטקס הדלקת המשואות. "מי אני בכלל שאגיע לדבר כזה? אולי המצוות שאני אוהבת עבדו לי"

זמן צפייה: 09:40

מארי נחמיאס בת ה-93 מעפולה, ניצולת שואת יהודי תוניסיה, ריגשה את כולם אמש (רביעי) בטקס יום העצמאות, שזכתה להדליק בו משואה. במשך שבעה עשורים היא ניהלה לבדה את מפעל ההתנדבות שלה – כששימשה אם אומנה ל-52 ילדים.

כמה מהילדים שגידלה מארי היו נכים וחולים במחלות קשות, זאת לצד שמונת ילדיה הביולוגיים ועוד עשרות נכדים ונינים. "גידלתי 52 ילדים", סיפרה מארי, "אבל ביניהם 11 שמתו לי בידיים". בין הילדים הרבים היו גם לא מעט ערבים. בתה, ריקי לנג, אמרה בגאווה: "היא לא עושה הבחנה בין ערבי ליהודי".

מארי נחמיאס | צילום: החדשות 13

את הורי הילדים שהתקשו לגדלם בעצמם הכירה מארי בבית החולים העמק, שם עבד במשך שנים ארוכות בעלה אברהם כטכנאי רנטגן. למרות ההתמודדות האישית שלה עם קשיי היום יום, הדבר לא היווה עבורה שיקול והיא המשיכה להתנדב. היא שכלה את בתה שרה ואת בנה שאול, שהיה חובש קרבי שנפצע קשה במלחמת יום כיפור, כשזינק להציל את חבריו ממתקפת ירי. כעבור כמה שנים הוא נפטר. "אין אמא שרוצה את הבן שלה במלחמה ועפר מת", סיפרה מארי, "כשאני רואה אמא ככה בוכה, אני בוכה, נשרפת. גם אני הרגשתי את זה. הבן שלי, כשנפל, השתגעתי".

מארי נחמיאס מדליקה משואה

אמש, כאמור, מארי זכתה לתשואות אדירות מהקהל, על סיפורה הייחודי והנאום המרגש שנשאה. לפני שעלתה לשאת משואה, אמרה בצניעות רבה: "מי אני בכלל שנגיע לדבר כזה? אולי המצוות שאני אוהבת, אולי הן עבדו לי".