הניפו דגלי פלסטין: מדונה ואיסלנד במחאה פוליטית באירוויזיון

במהלך הופעתה של מלכת הפופ, הרקדנים הציגו דגלי פלסטין וישראל. האיסלנדים עמדו בהבטחתם והביעו מחאה בזמן ההצבעה. איגוד השידור האירופי: "מדונה הייתה מודעת לכך שהאירוע אינו פוליטי"

זמן צפייה: 03:43

מחאה פוליטית ומנצח אחד: הופעתה של מדונה אמש (שבת) בגמר האירוויזיון הסתיימה בטון צורם כששניים מרקדניה הציגו על הבמה, כשהם אוחזים ידיים, את דגל ישראל על גבו של אחד ודגל פלסטין בחזיתו של השני. הופעתה של מדונה הייתה שנויה במחלוקת עוד טרם נחתם החוזה בינה לבין רשות השידור האירופית בשבוע שעבר, ואקטיבסטים אף קראו לה להחרים את האירוע בשל קיומו בישראל.

איגוד השידור האירופי הגיב למחאה הפוליטית הקצרה, ומסר כי "בהופעה החיה של הגמר הגדול של תחרות האירוויזיון, שניים מהרקדנים של מדונה הופיעו בקצרה עם דגלי ישראל ופלסטין על גב התלבושת שלהם. הקטע הזה בהופעה לא היה חלק מהחזרות. תחרות האירוויזיון היא אירוע לא פוליטי ומדונה הייתה מודעת לכך".

כתבות נוספות בנושא:

ההצבעה המותחת, מדונה - והמחאה הפוליטית: גמר אירוויזיון 2019

בצל הקריאות לחרם: עיני העולם נשואות לגמר האירוויזיון

מדונה: "לא אפסיק להופיע בגלל אג'נדה פוליטית של מישהו אחר"

אירוויזיון 2019: שניים מרקדניה של מדונה הציגו את דגלי פלסטין וישראל
אירוויזיון 2019: שניים מרקדניה של מדונה הציגו את דגלי פלסטין וישראל | צילום: באדיבות כאן 11 ו-EBU

תקרית נוספת נרשמה כאשר חברי המשלחת האיסלנד הניפו בחדר האמנים את דגל פלסטין. על פי סרטון שפורסם בטוויטר, איש צוות מההפקה הישראלית ניגש אליהם וביקש לקחת מהם את הדגלים. איגוד השידור האירופי ידון בעונש הצפוי לאיסלנד והוא צפוי לנוע בין נזיפה וקנס למניעת השתתפות בתחרויות הבאות.

בתחילת השבוע שעבר, הגיבה מדונה על הקריאות להחרים את האירוע ועל החלטתה להופיע בישראל ואמרה: "אף פעם לא אפסיק ליצור ולהופיע על מנת להתאים לאג'נדה פוליטית של מישהו אחר. צריך לשבור את מעגל ההרס, האלימות תורמת למי שמרוויח מהסכסוך".

בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס אמרה הכוכבת: "ליבי נשבר בכל פעם שאני שומעת על מותם של חפים מפשע באזור. האלימות באזור נמשכת הרבה פעמים על מנת להתאים למטרות הפוליטיות של מי שמרוויח מהסכסוך עתיק היומין הזה. אני מקווה ומתפללת שנצליח לפרוץ את מעגל ההרס הזה ונסלול דרך חדשה לקראת שלום", והוסיפה כי "אף פעם לא אפסיק ליצור את המוזיקה שלי כדי להתאים למטרות פוליטיות של מישהו אחר".

רקדנים של מדונה עם דגלי ישראל ופלסטין על בגדיהם
רקדנים של מדונה עם דגלי ישראל ופלסטין על בגדיהם | צילום: באדיבות כאן 11 וה-EBU

קרן Ray of Light, שמדונה עומדת בראשה פועלת לקידום צדק חברתי והעצמה של נשים ברחבי העולם, תומכת בכמה פרויקטים פלסטיניים, בהם תמיכה במשכורות עבור מורים ומורות ברצועת עזה דרך אונר"א והענקת מיקרו-הלוואות לחקלאיות פלסטיניות דרך איגוד הסחר ההוגן הפלסטיני. עוד תומכת הקרן ב-APN, ארגון אחות של "שלום עכשיו" המקדם פתרון דיפולומטי לסכסוך היהודי-פלסטיני.

כזכור, הולנד ניצחה אמש בתחרות, בהתאם לציפיות בטבלאות ההימורים. בשלב הצבעת השופטים רוסיה ואיטליה נלחמו על ראש הטבלה, ולבסוף מירב הקולות מהמדינות המשתתפות הביאו את שוודיה למקום הראשון. הפתעה נוספת הייתה מקדוניה הצפונית, שקיבלה "דוז פואה" משש מדינות למרות שבטבלאות ההימורים היא מוקמה באמצע הרשימה.

הקהל חשב אחרת מהשופטים והפך את התוצאות. למקדוניה הצפונית הקהל העניק 58 נקודות בסך הכול, מה שהביא אותה למקום השמיני. רוסיה קיבלה 244 נקודות מהקהל וסיימה במקום השלישי, איטליה זכתה ב-235 והגיעה למקום השני והולנד ניצחה לאחר שהקהל העניק לה 261 נקודות.

רבים התאכזבו מהופעתה של מלכת הפופ אמש, וטענו כי היא זייפה במהלכה.  "את יכולה להיות אייקון של אמנית פופ, אבל מגיע לקהל שלך שלפחות תהיי בטון", נכתב בטוויטר.

 רגע מרגש נוסף היה הופעתו של קובי מרימי, שהעניק ביצוע סוחף שבסופו פרץ בבכי. אמנם הוא הגיע למקום ה-23, כפי שצפו לו בטבלאות ההימורים שפורסמו עם סגירת ההצבעה, אך מרימי קיבל תשואות אדירות מהקהל. בתום האירוע מרימי אמר:  "אני מאושר וגאה בביצוע שלי הערב מול כול אירופה ומול עם ישראל האהוב כאן בבית, במדינה המופלאה שלנו. תודה לכולם שבשבוע האחרון עמדתם מאחורי, עודדתם אותי, תמכתם והנפתם את דגלי ישראל בזמן השיר. זה היה שווה את הכול. ריגשתם אותי עד מאוד".

קובי מרימי
קובי מרימי | צילום: רויטרס

המדינה היחידה שהצביעה לישראל הייתה בלארוס, שהעניקה "דוז פואה" למרימי. אלא שהניקוד מחבר השופטים הבלארוסי נפסל לאחר שהם חשפו בטעות את ההצבעה שלהם במהלך ריאיון העניקו לפני הגמר. תאגיד השידור האירופי החליט לעשות שימוש "בסכום תוצאות מצטבר" שאושר על ידי מפקחי ההצבעה. בהצבעת הקהל ישראל קיבלה 35 נקודות, מה שהביא אותה לתוצאה סופית של 47 נקודות.