"אוכל אותך מבפנים": השוטרים שחקרו את אייכמן - והמחיר ששילמו

לשכה 06 הייתה יחידה משטרתית שהוקמה למטרה אחת - להרשיע את הפושע הנאצי. בראש החקירה עמד אבנר לס, שבתום המשפט השתקע בשוויץ והואשם בסלחנות כלפי הגרמנים. "זה נחשב לבגידה מהמעלה הראשונה"

זמן צפייה: 14:53

ספק אם שמעתם אי פעם על לשכה 06, היחידה המשטרתית שהוקמה במטרה אחת: להרשיע את אדולף אייכמן. החודש, היחידה העלומה הזאת חוגגת 60 שנה להקמתה - זמן טוב לספר על קורותיה ועל המחיר הכבד ששילמו החוקרים שהרכיבו את תיק אייכמן, בהם אבנר לס, החוקר הראשי של אייכמן שירד מהארץ וקיבל אזרחות גרמנית. "זה היה תשעה חודשים של שואה, שואה, שואה", שחזרה פקד (בדימוס) חנה יעקובסון. "זה אוכל אותך מבפנים".

במאי 1960, בן גוריון הודיע בכנסת על לכידתו הדרמטית של אדולף אייכמן. אברהם זלינגר, מפקד המחוז הצפוני, מונה לעמוד בראש לשכה 06 ודי מהר הבין שהתיק הזה הוא משהו שאיתו המשטרה לא נאלצה להתמודד מעולם. על חקירת אייכמן עצמו הופקד ענף 02, שבראשו עמד אבנר לס – שחקר את אייכמן במשך 258 ימים, קרוב ל-600 שעות חקירה. "הם ידעו איזה סוג של חוקר הוא - החוקר הטוב" סיפרה בתו דורית. "הוא רצה שתיתן בו אמון ואז הוא ישאל אותך את כל מה שהוא רוצה לשאול". "לס היה מאוד מדוד ומאוד ענייני", הסבירה פרופ' חנה יבלונקה. "אני חושבת שזה היה לצנינים בעיני הרבה מאוד אנשים".

עוד בחדשות 13:

הדיון הגורלי השבוע בבית הלבן שיקבע את עתיד הסיפוח

יותר ממיליון נדבקים: התפרצות הקורונה בברזיל הולכת ומחמירה

"הפצע לא הגליד": ברחבי ארה"ב ציינו את יום שחרור העבדים

אבנר לס, שחקר את אדולף אייכמן
אבנר לס, שחקר את אדולף אייכמן | צילום: חדשות 13

בחודש דצמבר 61' גזר בית המשפט את דינו של אייכמן - ולשכה 06 התפרקה סופית. מרבית שוטריה עזבו לאחר מכן לגמרי את המשטרה. לס עבר לשוויץ והשתקע בה, ובשנת 1980 הגיש בקשה לקבלת אזרחות גרמנית. מבחינתו, רגע סמלי שמבהיר כי פתח פרק חדש עם גרמניה. בישראל לא הבינו איך החוקר הראשי של אייכמן העז לעשות מהלך כזה. "בישראל של ראשית שנות ה-60 זאת הייתה בגידה מהמעלה העליונה", אמרה יבלונקה.

במשך שנים, משפחה שלמה סחבה את הסיפור הזה על הגב: "החוקר שהתאהב באייכמן ועזב לגרמניה". מאחורי הכותרת הזאת, שמכרה לא מעט עיתונים, הסתתר אדם שנסע בשליחות המשטרה לחו"ל והשתקע בשוויץ כדי לטפל באשתו החולה. "הכרתי את אשתו", סיפר גולדמן, "היא הייתה נכה, בכיסא גלגלים והוא לא יכול היה להסתדר עם הטיפול בה". נכדתו של לס, שלי חמיס, הוסיפה: "קודם כול - היא הייתה העדיפות שלו. היא לפני כולם". באחד מיומניו סיכם לס את החקירה וכתב: "מעולם לא האמנתי למילה שהוא אמר לי", וגם החוקרים שעבדו לצידו ידעו - לס שנא את אייכמן בכל נימי נפשו, אבל הבין שהטקטיקה מחייבת אותו.