זעם בקהילת הלהט"ב: "לפטר את פרץ לאלתר"; הערב - הפגנה בת"א

אוהד חזקי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, קרא לרה"מ לפעול נגד שר החינוך וטען: "כל עמדה אחרת היא תמיכה בו ובדבריו". בנט: "מקבלים כל אדם - ‬הדברים שנאמרו אינם מייצגים את מרבית הציבור"

זמן צפייה: 00:44

המערכת הפוליטית והציבורית כאחד זועמים על הדברים של שר החינוך רפי פרץ אמש (שבת), שבהם תמך בטיפולי המרה בבני נוער גאים ולטענתו אף ביצע כאלו. מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "לפטר את השר פרץ לאלתר. כל עמדה אחרת היא מבחינתנו תמיכה בו ובדבריו". בתוך כך, ארגוני הקהילה הלהט"בית יקיימו הערב בשעה 19:00 הפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב בדרישה לפטר את פרץ, זאת תחת הסיסמה: "100 בשנאה, 0 בערכים".

מנכ"ל האגודה, אוהד חזקי, אמר: "הודעות הגינוי הרפות של נתניהו ושרי הליכוד או ההבהרה שפרסם השר פרץ לא משנות לרגע את העובדה ששר החינוך של מדינת ישראל הביע  תמיכה בטיפולי המרה ואף הודה כי עסק בכך בעצמו כמחנך. טיפולי המרה הם פשע שנאה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו נזף בשר פרץ: "דבריו על טיפולי ההמרה אינם מקובלים"

השר אמיר אוחנה: "לא בטוח שללהט"בים יש מאפיינים של קהילה"

איילת שקד עונה לרב אבינר: "אישה יכולה לעמוד בראש מפלגה"

אוהד חזקי
אוהד חזקי, מנכ''ל האגודה למען הלהט''ב

חזקי ציטט את עמדת משרד הבריאות בנושא וכתב: "המטפלים בשיטה זו מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה, למרות שבפועל אין עדויות מחקריות להצלחת שיטה כלשהי לגבי האפשרות להמרה ויש אף עדויות לנזק".

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל שלחו מכתב לשר פרץ ובו דחו באופן מקצועי את דבריו: "מתוך ניסיוננו המחקרי והקליני דבריך עומדים בסתירה גמורה למציאות הנפשית והחברתית הקשורה לסוגית גיבוש והשלמה עם נטייה מינית בגיל ההתבגרות. טיפולי המרה אינם יעילים ומדובר בפרקטיקה בעלת השלכות חמורות ומסוכנות על בריאותם הנפשית של מתבגרים".

במכתבם ציינו הסתדרות הפסיכולוגים את הסכנות לטיפולים שכאלה, העשויים לפתח הפרעות נפשיות המגיעות לאובדנות, והוסיפו כי "נטייה מינית להטב"ית אינה פתולוגיה נפשית ובאופן מהותי אינה צריכה לעבור שינוי או המרה". כמו כן כתבו כי "התבטאות זו מסכנת אלפי בני נוער אשר חווים קושי סביב הנושא. מעמדך הרם נושא עימו אחריות רבה לשלום הציבור ולפיכך אנחנו פונים אליך לחזור מדבריך אלה בקול ברור וחד משמעי".

Haxxra
מחאה נגד דבריו של שר החינוך רפי פרץ | צילום: פייסבוק

אנשי חינוך בקהילה הגאה פרסמו מכתב גינוי נגד דבריו של השר פרץ: "אנו כועסים ומזועזעים מהצהרותיו של שר החינוך החדש. אני רואים בעבודה היומיומית שלנו כיצד טיפולי המרה ממיטים נזק רגשי בלתי הפיך על מי שנאלץ לעבור אותם. זהו נוער שכל מה שהוא מבקש זה שיקבלו אותו כמו שהוא, יאהבו ויכילו אותו.

"תמיכה בטיפולי המרה מהווה סכנה מוחשית לתלמידינו מכל המגזרים בחברה הישראלית", הוסיפו במכתב. "אנו קוראים לשר החינוך לחזור בו מדבריו, להתנצל ולהוכיח בשטח, מבחינה תקציבית וחינוכית, כי הוא ראוי אכן לקבל את התפקיד המרכזי האמון על חינוך ילדינו. על משרד החינוך להגביר את החינוך לסובלנות, לקבלת השונה ולגיוון מגדרי. לא נוכל לעמוד מאחורי שר חינוך שמביע עמדות כאלה. אנו נשתמש בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו בכדי למחות על אמירותיו המסוכנות והפוגעניות".

רפי פרץ
רפי פרץ | צילום: חדשות 13

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, הגיב לדברי פרץ ואמר: "המומים מדברי ההבל. מדובר בשר החינוך בישראל שמחזיר אותנו שנות אור אחורה. אני מדבר על דרכים חשוכות להתערב בחיי אדם – כיצד אנשים יחליטו להגשים את עצמם, לממש את אהבתם, לבנות את משפחתם". את דברים אמר היום בתוכנית "עולם הבוקר".

"הבעיה שלנו היא מאוד קשה – האם שר החינוך מעד או שזו תפיסת עולמו, ובדרך כזו או אחרת ינסה להנחיל אותה בתוך מערכת החינוך", המשיך פרץ. "מדובר באיש המרכזי ביותר שאמור לחנך את ילדנו על סבלנות והבנת האחר". עוד הוסיף יו"ר העבודה כי "כולנו חשבנו שפרץ הוא החלק המתון של הימין המאוחד. מסתבר שאין שם מתונים, שיש כאלה שיודעים להסוות את זה. אבל עד כאן – לא ניתן לכם להתערב בחייהם של בני אדם בישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190714-0857' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר העבודה עמיר פרץ בתגובה לדבריו של שר החינוך רפי פרץ ' kid='1_xcxhl9jw' duration='79']

ראש הממשלה נתניהו התייחס אמש לדבריו של פרץ ואמר: "דבריו של שר החינוך ביחס לקהילה הגאה אינם מקובלים עליי ואינם משקפים את עמדת הממשלה בראשותי. שוחחתי הערב עם הרב רפי פרץ שהבהיר את דבריו והדגיש כי מערכת החינוך הישראלית תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדל של נטייה מינית".

שר המשפטים אמיר אוחנה קרא לפרץ לחזור בו, ואמר כי "ממשלת הליכוד לא תיתן את ידה לטיפולי המרה": "אני מגנה בכל תוקף את אמירותיו של שר החינוך בעניין טיפולי המרה. ממשלת הליכוד, התנועה הלאומית-ליברלית לא תיתן את ידה לטיפולי המרה. המחקרים הרציניים בעולם מדעי הנפש מאוחדים סביב העמדה שלא רק שאין ביכולתם 'להמיר' את הנטייה המינית – הם מזיקים ועלולים לגרום לבני הנוער כאב וסבל המגיעים עד כדי אובדנות. בני נוער להט"בים מתאבדים פי שלושה משיעורם באוכלוסיה. המדובר בפיקוח נפש! הבהרתך חשובה אך אינה מספקת. למד לעומק את הנושא, וחזור בך".

לאחר הסערה שעוררו דבריו, הגיב פרץ וטען כי לא אמר שצריך לשלוח ילדים לטיפולי המרה. "מספר הבהרות לגבי הראיון ששודר הערב", כתב פרץ בחשבון הטוויטר שלו. "1. לא טענתי שצריך לשלוח ילד או ילדה לטיפולי המרה. 2. במהלך שנותיי כמחנך נפגשתי עם תלמידים שחשו מצוקה נוראית עם נטייתם המינית, ובחרו להיעזר באנשי מקצוע כדי לשנות את נטייתם. מה שאמרתי בראיון נאמר מתוך הכרות אישית שלי עם מקרים דומים. 3. מערכת החינוך בישראל בראשותי תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדלי של נטייה מינית. ככה גם הבהרתי בראיון".

צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל , כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "מתבייש ומודאג ששר החינוך של מדינת ישראל לא רק שמתבטא בעד תופעת טיפולי ההמרה אלא אף מעיד על כך שביצע אותן בעצמו. כפי שקבעה ההסתדרות הרפואית, איגוד הפסיכיאטריה בישראל ואיגודי רופאים רבים נוספים בישראל ובעולם - אין טיפול שיכול להמיר את האוריינטציה המינית של אף אדם. טיפולי ההמרה שמתיימרים לשנות אוריינטציה מינית, לא רק שהוכחו מדעית שהינם חסרי תועלת, הם מהווים סכנה, ומסבים נזק חמור לנפשו של המטופל בעצם תחושת הכשלון ועלולים להוביל עד להתאבדות. שר החינוך, בהתבטאותו האומללה בעד טיפולי המרה מסכן את חייהם של אנשים רבים. עליו לחדול מלהתיימר להיות מטפל, לקחת אחריות על אמירתו, להתנצל עליה ולפעול כדי שאף אדם בישראל לא יעבור טיפולי המרה".