עוד בכיר בקהילה הגאה מסתבך: עדויות של נערים נגד איתי פנקס

לאחר חשיפת פרשת גל אוחובסקי, באתר ynet פורסם כי חבר מועצת עיריית ת"א ואחד הפעילים הבולטים בקהילה קיים לכאורה מפגשים מיניים עם נערים. פנקס-ארד השעה עצמו מתפקיד מחזיק תיק הלהט"ב בעיר

זמן צפייה: 00:54

לאחר חשיפת פרשת גל אוחובסקי, בכיר נוסף בקהילה הגאה מסתבך: העיתונאי אדם קוטב חשף הבוקר (רביעי) באתר ynet כי איתי פנקס-ארד, חבר מועצת עיריית תל אביב-יפו ואחד הפעילים הבולטים בקהילת הלהט"ב, קיים לכאורה מפגשים מיניים עם נערים שהגיעו לפעולות והרצאות בארגון הנוער הגאה "איגי".

בשתי עדויות מספרים י' ו-א' כיצד פנקס ארד, המכהן כחבר מועצת העיר מטעם "מרצ" ומחזיק תיק הקהילה הגאה והמרכז הגאה, קיים עמם יחסי מין כשהיו בני 17, תוך שהוא מודע למצבם הנפשי הפגיע. האירועים המתוארים התקיימו לפני יותר מעשור, והמתלוננים עברו בדיקת פוליגרף מקיפה ויצאו דוברי אמת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"המשפחה שלנו שלמה שוב": הילדה שנעלמה באוסטרליה נמצאה בחיים

האקרים מקבוצת Black Shadow הדליפו מידע של מטופלים רפואיים

המתלוננות נגד אייל גולן לפרקליטות: "פתחו את התיק מחדש"

י' היה בן 17, חניך ב"איגי", כשהכיר לראשונה את פנקס-ארד, אז בן יותר מ-30. לדבריו הם התחילו להתכתב וזמן קצר לאחר מכן הציעו לו פנקס-ארד להיפגש. לאחר שישבו בבית קפה בדרום תל אביב הם נסעו ברכבו של פנקס-ארד למשרדו בעירייה, ולאחר מכן ירדו במעלית לחניון, שם פנקס-ארד שאל אותו אם הוא יכול להתנשק איתו. י' השיב שכן ולאחר שהתנשקו הציע לו פנקס-ארד לנסוע לבית הוריו שנמצאים בחו"ל.

י' מתאר כיצד במהלך הנסיעה הכניס פנקס-ארד את ידו למכנסיו ונגע באיבר מינו. "כשהגענו לדירה קיימנו שם יחסי מין", שיחזר י', "הוא עשה זאת בלי קונדום ובלי לשאול אותי. אחר כך הוא הסיע אותי לאיזו נקודה משם לקחתי מונית שירות הביתה ומאז לא היה בינינו קשר מלבד כמה הודעות בפייסבוק".

מקרה נוסף התרחש לפני יותר מעשור. א' שהיה גם הוא בן 17 הכיר את פנקס-ארד במסגרת פעולה ב"איגי", והחל לשוחח עמו בטלפון. "במהלך השיחות הוא הסביר לי שהוא בזוגיות פתוחה והתחלנו לגלוש לעניינים מיניים", סיפר א', "במפגש עצמו הוא היה מאוד מכבד, אך במהלך האקט הוא עשה דברים בלי לשאול ואני, מהערצה אליו ומהקיפאון, לא הצלחתי להגיב או להתנגד. גם במפגשים נוספים בינינו הוא פעל בלי לשאול אותי, ולא השתמש בקונדום".

איתי פנקס ארד
איתי פנקס ארד | צילום: עיריית תל אביב-יפו

איתי פנקס-ארד מסר ל-ynet בתגובה: "האירועים המדוברים התרחשו לפני יותר מעשור ולכן איני זוכר בבהירות כל פרט ופרט. הכרחי שמפגש מיני יהיה בהסכמה ומכבד, ודאי אם מדובר בפרטנרים צעירים, אף אם מעל גיל ההסכמה כמו במקרה המדובר. אבל בחיים עצמם, קורה שמפגש מיני, בכלל הקהילות, מסתיים כך שאחד הצדדים, זוכר את המפגש כמאכזב ולא נעים, או אפילו יש בליבם על הפרטנר, שאיתו או איתה בחרו לקיים את המפגש".

"אני מצטער על המקרים האלה מאוד, בוודאי נוכח התחושות של הפונים", הוסיף פנקס-ארד, "חשוב לי להדגיש שמעולם לא הייתי פעיל באיגי ולא הדרכתי בני נוער ורק הוזמנתי פעמים בודדות להרצות. וכאמור, חלפו לא מעט שנים מהמקרים המתוארים, ובמקום שבו אני נמצא היום, אני מזכיר לעצמי שבמקום שבו יש ספק לא צריך להיות ספק".

מאוחר יותר כתב פנקס-ארד בעמוד הפייסבוק שלו: "כמי שנלחם כל חייו עבור זכויות הקהילה היקרה לי כל כך, אלה שעות קשות עבורי ועבור משפחתי. אבל אני לא הסיפור כאן, אלא מי שנפגעו ממני. לפני 15 שנים ראיתי את הדברים אחרת, בתרבות שהיתה רווחת בקהילה, והיום ברור לי שאלה מעשים שאסור היה שיקרו".

"לקיחת אחריות פירושה גם מסקנות אישיות", הוא הוסיף, "לאור הטענות שעלו הודעתי היום לראש העיר רון חולדאי, ליו"ר מרצ השר ניצן הורוביץ וליו״ר סיעתי בעירייה מיטל להבי על החלטתי להשעות את עצמי מכהונתי כמחזיק תיק הלהט"ב בעיריית תל אביב יפו, חלק מרכזי במפעל חיי שהתחיל לפני 24 שנים".

שר הבריאות ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, מסר בתגובה לפרסומים: "בעקבות הפרסום בתקשורת, הודיע לי איתי פנקס כי הוא לוקח אחריות מלאה על מעשיו ומשעה את עצמו מתפקידו בעיריית ת"א. כך ראוי לנהוג בנסיבות האלה. עלינו להגיד שוב ושוב בצורה ברורה - אין מקום לפגיעה מינית. לא בקהילה הגאה, ולא בשום מקום אחר".

"מרצ מובילה שנים רבות את המאבק באלימות, בהטרדות ובניצול מיני, ללא פשרות, כדי לאפשר מרחב בטוח לנשים ולגברים בישראל, וכדי לשבור את קשר השתיקה ארוך השנים סביב הנושא הכאוב הזה. נמשיך להיאבק יחד כדי לוודא שכל מי נפגע ירגיש שיש לו את הגב שלנו, שיש לו אוזן קשבת ותמיכה מלאה של הקהילה הגאה ושל נציגי הציבור שלה. כיו״ר מרצ, כחבר הקהילה וכאזרח, אני מחוייב להמשיך ולפעול בעניין הזה, כדי לאפשר חברה צודקת ובטוחה יותר לכולם".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, מסרה בתגובה: "הישגיו המשמעותיים של איתי פנקס עבור הקהילה הגאה אינם יכולים לשמש עבורו מגן, ובצר לי אני קוראת לאיתי פנקס לקחת אחריות, ומהיכרותי איתו, בטוחה שכך ייעשה. על פי הפרסומים נראה כי פנקס, חבר מועצת העיר תל אביב יפו מטעם מרצ, השתמש במעמדו ותפקידו להיכרות עם קטינים חניכי תנועת איגי לצורך ניצול מיני".

"אנו במרצ מובילים את המאבק באלימות המינית לאורך שנים ורואים בחומרה ניצול מיני מכל צורה ואופן", הוסיפה רוזין, "בקהילה הגאה כמו בקהילות אחרות קיים קשר שתיקה סביב האלימות המינית וטוב שהוא נשבר. אין מקום לאלימות מינית או להתנהלות מינית פוגענית, לא בקהילה ולא בשום מקום".

אוהד חזקי
אוהד חזקי, מנכ''ל האגודה למען הלהט''ב

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר: "העדויות כנגד איתי פנקס שמצטרפות לעדויות נגד גל אוחובסקי, הן חמורות ומדאיגות. אנחנו אומרות באופן ברור - למקרים הקשים שנחשפו השבוע אין ולא יהיה מקום בקהילה שלנו. אנחנו מאמינות, מחבקות ומחזקות את ידם של הנפגעים וקוראים לרשויות החוק לחקור ולברר לעומק את התלונות. אנחנו קוראים וקוראות לחברי וחברות הקהילה הגאה להמשיך לדווח על כל פגיעה או הטרדה מינית שחוו למרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית ומבקשות לא להישאר לבד ולפנות לקו הקשב של האגודה. הימים האחרונים מראים את החוזק של חברי וחברות הקהילה הגאה שלוקחים צעד קדימה, מסיתים את הוילון ושופכים אור על הפינות החשוכות בקהילה שלנו. הימים האחרונים מראים את החוזק של חברי וחברות הקהילה הגאה שלוקחים צעד קדימה, מסיתים את הוילון ושופכים אור על הפינות החשוכות בקהילה שלנו.
כל צעד קדימה וחשיפה שכזו מקדמת אותנו לחיות במרחב בטוח, מכבד, שמכיר ומקדש הסכמה ובטחון אישי.

מארגון "איגי" נשלח הבוקר מכתב לחניכי הארגון, ובו נכתב: "הימים האחרונים הם קשים וכואבים. אנחנו מגנים בתוקף כל התנהגות מסוג האירועים שנחשפו בימים האחרונים ומוקיעים כל ביטוי של אלימות מינית, בטח ובטח כשהיא פוגעת בנוער ובצעירים שלנו. איגי נועד להיות מרחב בטוח עבור נערות ונערים, צעירות וצעירים מהקהילה הגאה. זה הבסיס לכל מה שאנחנו עושים ועושות. ועל אף כל הניסיונות שלנו לייצר עבורכם מרחבים בטוחים, אלה גם ימים שלוקחים אותנו לחשוב פנימה. אין פה מקום להתבלבל ואין פה מקום לאפור. לא זה לא".