"בהצדעה לרוח הישראלית": אלו משיאי המשואות בטקס יום העצמאות

בטקס בהר הרצל יודלקו 12 משואות ע"י ישראלים ש"תרמו באופן ייחודי לחברה למרות סיפורם האישי". בין המשיאים, הזמר יהודה פוליקר, הבמאי אבי נשר, אמהות הנערים החטופים וראשי פרויקט "בראשית"

 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל

אירועי יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל ייפתחו הערב (רביעי) בטקס השאת המשואות המסורתי בהר הרצל, כשהנושא המרכזי שנבחר לטקס הוא "רק בגלל הרוח" - הצדעה לרוח הישראלית. לפי החלטת ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, את 12 המשואות ישיאו השנה "אזרחים ואזרחיות ישראלים, בני כל הדתות והעדות, המביאים לידי ביטוי בסיפורם האישי את הרוח הישראלית. מי שנאבקו והצליחו, כנגד כל הסיכויים, להפוך לאזרחים ואזרחיות פעילים, הרימו תרומה ייחודית לחברה ופעולתם נמצאת בהסכמה ציבורית רחבה".

בין משיאי המשואות השנה ניתן למצוא רופאה עם שיתוק מוחין, שורדת שואה ששימשה אם אומנה ל-52 ילדים, תלמידת כיתה י"א משדרות, מייסדי עמותת "SpaceIL", שבמשך שמונה שנים פעלו לקדם את פרויקט החללית הישראלית בראשית והביאו לשיגורה לירח והאימהות של הנערים נפתלי, אייל וגיל-עד - שנחטפו ונרצחו בידי מחבלים בשנת 2014.

כתבות נוספות בנושא:

"האימא של עפולה": סיפורה של אם אומנה ל-52 ילדים שתשיא משואה

"חשוב להחזיק בתקווה": האישה שתומכת במתמודדי נפש ותשיא משואה

"סמל לנחישות": המג"ד שנפצע אנוש בצוק איתן נבחר להשיא משואה

אמהותיהם של הנערים החטופים

לראשונה אי פעם, תושא משואה משולשת. איריס יפרח, בת גלים שאער ורחלי פרנקל, שלוש האמהות של הנערים החטופים איל יפרח, גיל-עד שאער ונפתלי פרנקל שנחטפו ונרצחו בחודש יוני 2014. השרה רגב אמרה כי "השלוש מסמלות את עוז הנפש של מי שאיבדו את היקר מכל והחליטו, רק בגלל הרוח, להשיא בלבבותינו את עוצמת האחדות בעמנו. רוחן האיתנה של  שלוש האמהות סוחפת אחריה ביום האחדות, אותו ייסדו, רבות ורבים מבני עמנו בכל רחבי הארץ".

איריס יפרח, בת גלים שאער ורחלי פרנקל
איריס יפרח, בת גלים שאער ורחלי פרנקל | צילום: החדשות 13

מוריס קאהן וכפיר דמרי

מוריס קאהן וכפיר דמרי ישיאו משואה בשם עמותת "SpaceIL", לאחר שבמשך שמונה שנים פעלו לקדם את פרויקט החללית הישראלית בראשית. באפריל 2019 הביאו אותה למרחק נגיעה מהירח, וצירפו את ישראל למועדון מצומצם של שבע מדינות שהצליחו להכניס חללית למסלול סביב הירח.

בנימוקיה, ציינה הוועדה כי "העמותה פועלת על מנת לקדם את החינוך המדעי-טכנולוגי בישראל ולעודד את החדשנות הישראלית. קאהן תרם מהונו האישי והצליח לגייס, ברוחו העזה, תורמים נוספים לפרויקט ושותפות עם נאס"א. דמרי הוא אחד משלושת מייסדי העמותה. פעולתה של בראשית עוררה השראה בקרב ישראלים רבים והוכיחה לאנשי מדע, ממציאים והוגים ישראלים, שגם השמים אינם הגבול ושאין דבר העומד בפני הרצון".

כפיר דמרי מייסד החללית בראשית ומוריס קאהן
כפיר דמרי מייסד החללית בראשית ומוריס קאהן | צילום: תעשיה אווירית

אבי נשר

אבי נשר ישיא משואה לכבודם של נשות ואנשי הקולנוע הישראלי ולכבודן של משפחות תורמי האיברים בישראל שבהחלטתן מצילות נפשות. נשר הוא במאי, תסריטאי ומפיק קולנוע שיצירותיו זכו להצלחה רבה בישראל ומחוצה לה. בספטמבר 2018 נהרג בנו, ארי נשר, בתאונת דרכים בשדרות רוקח בתל אביב.

בנימוקיה, כתבה הוועדה כי "סרטיו של נשר מציגים את גווניה השונים של החברה הישראלית ומשמיעים את קולם של מגזרים וקבוצות שונות בתוכה. נשר הפך לאחד מסמליה של תעשיית הקולנוע המשגשגת בישראל שקוצרת הצלחות רבות ומגיעה אל לבם של מיליוני אנשים. משפחת נשר החליטה בצעד אצילי לתרום את איבריו של ארי במטרה להביא מזור למחלותיהם של אחרים ובכך הצילה חמישה אנשים". השרה רגב אמרה: "אבי, מענקי הקולנוענים  שלנו, זכה בפרסים רבים בארץ ובחו"ל על יצירתו הקולנועית, המתכתבת ברובה עם הוויית החיים הרב-גונית בישראל.

הבמאי אבי נשר
הבמאי אבי נשר | צילום: החדשות 13

יהודה פוליקר

יהודה פוליקר ישיא משואה לכבודם של ניצולי השואה שבנו את ישראל ולכבודם של היוצרים והיוצרות הישראלים על סגנונותיהם, נטיותיהם ועמדותיהם השונות. פוליקר הוא יוצר שהביא לידי ביטוי ביצירותיו את התמודדותה הקשה של החברה הישראלית עם השואה. הוא נולד בקריית חיים להורים שורדי שואה יוצאי סלוניקי. בנעוריו מצא פוליקר מפלט במוזיקה והפך לזמר בולט על אף הגמגום ממנו הוא סובל. ברבים משיריו, חיבר בין התרבות הישראלית לזו היוונית.

בנימוקיה ציינה הוועדה כי "באלבומו השלישי של פוליקר, 'אפר ואבק', ביטא את קולם השקט של בני הדור השני לשואה והפך לנכס צאן ברזל של החברה הישראלית. שרת התרבות רגב הוסיפה: "הבחירה ביהודה פוליקר היא בחירה בתחייתו המפוארת של עם ישראל בארצו".

יהודה פוליקר
יהודה פוליקר | צילום: שלומי פינטו

מארי נחמיאס 

מארי נחמיאס, בת ה-92, היא שורדת שואה מתוניסיה, ששימשה לאורך השנים אם אומנה ל-52 ילדים. למרות שחיה בצנעה, קיבלה החלטה להקדיש את חייה למען הקהילה, ולמרות שגידלה שמונה ילדים משלה - הכניסה אל ביתה בעפולה ילדים חולים ונכים, שאף אחד אחר לא רצה לגדל. כיום, יש לה יותר ממאה צאצאים ובהם בני נינים.

בנימוקיה כתבה הוועדה הציבורית לבחירת משיאי משואות: "על אף קשיי החיים, פתחה נחמיאס את ביתה בפני עשרות ילדים ובהם תינוקות רבים שננטשו בלידתם בשל מומים מהם סבלו. היא עשתה כל שביכולתה כדי לספק להם בית חם ויציב, גידלה אותם במסירות ודאגה לכל מחסורם. נחמיאס מייצגת בפעולתה את עולי העלייה הגדולה שהשתיתו את החברה הישראלית על ערבות הדדית ועזרה לנזקק ואת אלפי משפחות האומנה בישראל". שרת התרבות והספורט ויו"ר ועדת סמלים וטקסים מירי רגב אמרה על הבחירה: "הבחירה במארי מייצגת בעיניי את רוחו של פתחון הלב הישראלי במיטבו".

מארי נחמיאס | צילום: החדשות 13

ד"ר הודיה אוליאל

ד"ר הודיה אוליאל, נולדה כפגה ואובחנה כסובלת משיתוק מוחין. מילדותה, הוריה ניסו לשלב אותה במסגרת חינוכית רגילה תוך תמיכה מאנשי מקצוע. בימים אלו, אוליאל נמצאת בתקופת התמחות בבית החולים קפלן לאחר שסיימה את לימודיה בטכניון. בעת ששירתה בשירות לאומי בבית החולים אסף הרופא, אוליאל הבינה כי סיפורה האישי יכול לסייע לאחרים ובחרה ללמוד רפואה, וכעת היא עתידה להפוך לרופאה הראשונה בישראל הסובלת משיתוק מוחין.

בנימוקיה, כתבה הוועדה כי "אוליאל מייצגת בסיפורה את השאיפה לשילובים של אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית ואת ניצחונה של הרוח היכולה על כל הקשיים". שרת התרבות מירי רגב אמרה: "ד"ר אוליאל מוכיחה את התגברות הרוח על כל מגבלה. היא מהווה סמל ומופת לנסיקה מעל כל מכשול. השתלבותה בכל נתיבי החיים במסגרות הכלליות הן צעד ענק במסלול ההמראה של השוויון בישראל".

ד''ר הודיה אוליאל תשיא משואה בערב יום העצמאות ה- 71 למדינת ישראל
ד''ר הודיה אוליאל תשיא משואה בערב יום העצמאות ה- 71 למדינת ישראל | צילום: החדשות 13

גיל שלמה

גיל שלמה, תלמידת כיתה י"א משדרות, השתתפה בצעדת הנוער מעוטף עזה לירושלים. היא תשיא את המשואה לכבודם של תושבי עוטף עזה ולכבודה של תנועת "הצופים העבריים", תנועת הנוער הגדולה בישראל, המציינת בשנה זו מאה שנים לייסודה ומחנכת דורות של צעירים ישראלים למעורבות חברתית ועשייה למען החברה.

לאחר הבחירה בה, סיפרה שלמה לחדשות 13 כי "זה מרגש שבחרו בי. היה מרגש לראות איך ילדים מבית הספר שלי מנסים לחולל שינוי. אי אפשר להישאר אדישים למצב בעוטף. זאת השגרה שלנו, אבל ילד לא צריך לגדול ככה. הגיע זמן שיהיה שינוי, שיסתכלו עלינו לא רק כשנופל טיל בתל אביב".

בנימוקיה ציינה הוועדה כי "ילדותה ונעוריה של גיל עברו תחת איום הירי המתמיד מהרצועה שהותיר בה את חותמו. גיל היא תלמידה מצטיינת המקדישה עם עתותיה גם לעשייה חברתית. בכיתה ד' הצטרפה לצופים ומאז הפכה לפעילה מרכזית בתנועה הפועלת רבות לחזק את חוסנם של הילדים ובני הנוער בעוטף". שרת התרבות רגב אמרה: "גיל מסמלת את רוח המנהיגות, המפעמת בנוער הישראלי בכלל ובנוער בעוטף בפרט".

גיל שלמה משדרות שנבחרה להשיא משואה
גיל שלמה משדרות שנבחרה להשיא משואה | צילום: החדשות 13

ד"ר הלה הדס

ד"ר הלה הדס, משמשת כבר כ-12 שנים כמנכ"לית עמותת אנוש, לבריאות הנפש. היא עומדת מאחורי מהלכים חברתיים, תיקוני חקיקה, ופועלת למיגורן של הדעות הקדומות נגד מתמודדי הנפש בישראל. בזכות מפעלה שהוביל למהפכה של ממש בתפיסה הציבורית, נבחרה הדס להשיא משואה ביום העצמאות. בעלה ובתה של הדס, הלכו לעולמם בטרם עת בעקבות מחלה קשה, אבל דווקא ברגע שבו איבדה את היקר לה מכל החליטה לפעול למען אחרים, כדי לקדם את יחסה של החברה הישראלית לשונים ולמתמודדים עם מוגבלות.

השרה רגב אמרה על הבחירה: "אני נרגשת מהבחירה בד"ר הלה הדס להשיא משואה. היא מסמלת  במלאכת חייה את רוח האנושיות והשוויון. סיפור חייה שזור בצמיחה מתוך המכאוב ובגבורת הרוח על פני השכול והאובדן". בנימוקיה, ציינה הוועדה כי "פעילותה של הדס מייצגת את היכולת לצמוח מתוך אובדן ואת יכולתם של יחידים וקבוצות לקדם שינויים חברתיים בישראל".

ד''ר הילה הדס, עמותת ''אנוש''
ד''ר הילה הדס, עמותת ''אנוש'' | צילום: החדשות 13

ד"ר סלמאן זרקא

אלוף משנה במילואים, ד"ר סלמאן זרקא, הוא מנהל המרכז הרפואי זיו שבצפת, מומחה בעל שם עולמי לרפואת הציבור ולרפואה צבאית, המשמש גם כמרצה באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטה העברית.

שרת התרבות והספורט ויו"ר ועדת סמלים וטקסים, הודיעה לד"ר זרקא, כי היא שמחה לאשר את המלצת הועדה לבחירת מדליקי המשואות ליום העצמאות, אשר בחרה בו להדליק את אחת המשואות. ד"ר זרקא הודה לשרה על בחירתה בו ובמה שהוא מייצג, הן בעשייה, הן בישראליות והן בהשתייכות לעדה הדרוזית. זרקא שנולד בפקיעין, למד רפואה במסגרת העתודה הצבאית ושירת שנים רבות בחיל הרפואה. בין היתר, עסק בפעילות הומניטרית בהקמת בית חולים שדה ברמת הגולן, למענם של הפצועים ממלחמת האזרחים בסוריה ובתפקידו כמנהל בית החולים בצפת המשיך במשימה זו.

בנימוקיה, ציינה הוועדה כי "ד"ר זרקא סייע לאלפים רבים של קורבנות אסון ומלחמה ברחבי העולם, תוך חידוד ושכלול ערך קדושת החיים. זרקא מבטא בפעילותו את מחויבותה של מדינת ישראל לערכי היסוד של כבוד האדם וקדושת החיים". השרה רגב אמרה: "זרקא מביא לידי ביטוי את רוח צה"ל ואת צו המצפון הישראלי ומטפל במסירות בכל הזקוקים לסיוע רפואי גם הרבה מעבר לגבולות ישראל".

ד''ר סלמאן זרקא
ד''ר סלמאן זרקא | צילום: יעל שביט

מורן סמואל ומנשה זלקה

סמואל היא ספורטאית פרא-אולימפית וזלקה הוא קפטן הפועל חדרה בכדורגל. השרה רגב אמרה על הבחירה כי "מורן סמואל ומנשה זלקה מהווים דוגמה להצלחה כנגד כל הסיכויים, ומוכיחים כי האמונה והנחישות חזקים מכל המכשולים. השניים הם סמל ומופת לעוצמת הרוח בספורט הישראלי. הם השראה לכל ספורטאית וספורטאי ומביאים כבוד עצום וגאווה ענקית למדינת ישראל".

משואת צה"ל - אלוף משנה שי סימן טוב

אל״ם שי סימן טוב נפצע אנושות מקריסת קורת מנהרה במהלך מבצע "צוק איתן", כאשר פיקד על גדוד ברק של חטיבת גולני. סימן טוב למד בפנימייה הצבאית בחיפה, והתגייס בשנת 1996. במלחמת לבנון השנייה, לחם כמפקד פלגה ביחידת אגוז ובמבצע "עופרת יצוקה" לחם כסגן מפקד גדוד גדעון בחטיבת גולני. בתום תהליך שיקום ארוך, חזר לשירות באוקטובר 2015 וכיום משרת בתפקיד מפקד צוות במכללה לפיקוד טקטי.

השרה רגב אמרה: "אל"ם שי סימן טוב מסמל את נחישות הרוח ואת עוצמת הנפש להתגבר על מכאובי הגוף. תהליך החלמתו מפציעתו הקשה במהלך "צוק איתן" וחזרתו לשרת כמפקד בצה"ל הוא סיפור של גבורת הרוח והתגברות הרצון על כל מכשול.  אל"ם סימן טוב, כשמך כן אתה, שי מבורך לחברה הישראלית וסימן טוב לפקודיך ולכל מי שרוח צה"ל מנשבת בכנפי נפשו. אני גאה בך ומצדיעה לך".

אלוף משנה שי סימן טוב | צילום: דובר צה''ל

משואת התפוצות - ג'ף פינקלשטיין

ג'ף פינקלשטיין מכהן בעשור וחצי האחרונים כנשיא וכמנכ"ל הפדרציה היהודית בפיטסבורג, פנסילבניה, המקום בו התרחש הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" בחודש אוקטובר. בנימוקיה, ציינה הוועדה כי עבודתו הקהילתית הצליח פינקלשטיין לאחד בין הזרמים והקבוצות השונות בקהילה היהודית במטרה לקדם אותה ולחזק את הברית בין ישראל ליהדות התפוצות. לאחר מתקפת הטרור במסגדים בניו-זילנד הוא הקים קרן ייעודית לקרבנות הטבח ובכך הדגיש את המחויבות היהודית חוצת-הגבולות למלחמה בטרור ובגזענות מכל סוג".

השרה רגב אמרה: "פינקלשטיין מבטא בפועלו המבורך את יתדות הרוח האדירות של הלכידות החברתית בקרב בני עמנו ואת הדאגה להפצת אורה של אהבת האדם באשר הוא אדם. עמידתו לצד משפחות הקורבנות לאחר הפיגוע בבית הכנסת ולצידן של משפחות הנרצחים בפיגוע במסגד בניו זילנד היא ביטוי לעיקרון העל של רוחו של עם ישראל".

ג'ף פינקלשטיין, נשיא הפדרציה היהודית בפיטסבורג, ארה''ב | צילום: רויטרס